Annons

K20 spec

Produkter
(logga in för att koppla)
holmbo skrev:
Bilderna är behandlade i Photoshop så dom säger inte så mycket om kvaliten.

Det beror på, vi vet inte om de bara är nerskalade i storlek, eller om något mer har gjorts. Eftersom Adobe/Photoshop inte har en profil för kameran än, så är min gissning att de har omvandlats från RAW till JPEG (eller TIFF) i kamerans inbyggda råformatsomvandlare, och sedan har man använt Photoshop för att skala ner bilderna i storlek för att kunna lägga upp dem på servern.
Att manuellt kalibrera om Photoshop för färgbilden känns lite overkill när kameran ändå har en inbyggd råformatsomvandlare, däremot så kan man inte använda den för att ändra storleken på bilderna.
 
Som icke Pentaxanvändare tycker jag att denna kamera ser mycket lovande ut efter att ha läst specarna och sett dessa testbilder med betafirmware. Roligt att Pentax är att räkna med i fortsättningen om nu inte Samsung köper upp dom och lägger ner namnet. Inget osannolikt scenario i dessa tider! Penax namnet betyder mer för oss gamla fotografer än Samsung.
 
Eftersom Pentax från den 1 april i år inte längre existerar som självständigt företag, utan uppgår i Hoya-koncernen, så tror jag inte på att Samsung kommer köpa Pentax eftersom då skulle de redan ha gjort det, därför att det är mycket enklare att köpa Pentax när det är eget jämfört med hur det kommer att bli när det uppgår i Hoya.

Idag är ju Pentax uppdelat i olika divisioner. Från 1 april samgår Pentax olika divisioner med Hoyas motsvarande. Varumärket Pentax finns kvar, men Pentax som företag upphör och handel med Pentax-aktier försvinner från Tokyo-börsen.

Det kan bli svårt få loss Pentax ur Hoyas grepp, om Samsung skulle vara intresserade av det. Och om Hoya vore intresserade av att sälja Pentax till Samsung, så skulle de inte göra det stora besväret de gör nu med att gifta sig med Pentax och bli ett och samma.

Men OM Samsung skulle köpa rättigheterna till Pentax kameror, fattning och tillhörande patent, så är det högst troligt att namnet Pentax inte finns med i den dealen, eftersom det blir ju så förvirrat om både Hoya och Samsung skulle ha Pentax som varumärke (om än för olika produkter).
 
Senast ändrad:
bedui.com skrev:
riktigt synd tycker jag. finns inget bättre än skarpa o fina iso100. iso6400 har jag dock fortfarande inte förstått användsningsområdet för… jag använder aldrig ens iso800. =)
Jag fattade det som att det finns en inställning för hör dynamik, då får man 200-6400, utan hög dynamik får man 100-1600, det var i alla fall hur jag tolkade presentationen på Youtube.
 
quarc skrev:
Jag fattade det som att det finns en inställning för hör dynamik, då får man 200-6400, utan hög dynamik får man 100-1600, det var i alla fall hur jag tolkade presentationen på Youtube.

K20D har en funktion som innebär expansion av dynamiken (Dynamic range optimiser) med 1 EV och den funkar inte på 100, utan bara på 200 och uppåt. Det är kanske den funktionen du menar? Jag har faktiskt inte sett youtube-presentationen än (har inte hunnit), dags för mig att kolla.
 
LeifJ skrev:
Länk till Benjamin Kanareks, bilder. Inte slutgiltig firmwarte, på sid 2 finns en i 1600 ASA, visserligen i fullt dagsljus, men hade min K10D klarat att ge en sådan bild i 1600 ASA hade jag varit glad. Nu är det väl bara att blåsa upp skuggorna och leta efter vertical pattern noise, så man inte blir alltför köpsugen


"http://benjikan.smugmug.com/gallery/4217920#P-1-15"

Det är Bens bild jag inte kan hitta...

Martin
 
Sista bilden på sid 2 (Återvändsgränd/gågata)
direktlänk (om jag lyckas få det rätt)
"http://benjikan.smugmug.com/gallery/4217920#246862179"
 
Brusbilden ser inte ut att vara dålig på något sätt, men 1600 ISO i flödande solljus är nog av begränsat värde för att bedöma brusnivåer. T.o.m. min D2H är halvhyfsad på 800ISO i solsken... :)
 
Hmmm, jo det är lite lurigt med högISO i fullt dagsljus. Min erfarenhet av K10 är att högISO funkar ganska bra i mycket ljus, men i dåligt ljus lir bilderna brusiga nästan oavsett vilken ISO man väljer. Men vi får hoppas att det snart dyker upp lite riktiga mörkerbilder tagna med ISO 1600, F2.8 och 1/15 eller nåt sånt. Om det är lite och snyggt brus då, ja då är det strålande :)
 
quarc skrev:
Hmmm, jo det är lite lurigt med högISO i fullt dagsljus. Min erfarenhet av K10 är att högISO funkar ganska bra i mycket ljus, men i dåligt ljus lir bilderna brusiga nästan oavsett vilken ISO man väljer. Men vi får hoppas att det snart dyker upp lite riktiga mörkerbilder tagna med ISO 1600, F2.8 och 1/15 eller nåt sånt. Om det är lite och snyggt brus då, ja då är det strålande :)

Jag tycker bäst om att fota med min k10d i 800iso bruset e snyggt och det dynamiska omfånget värkar öka, kanske inte skarpast, men med mest känsla
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.