Annons

K10D Wow !!!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Fick tillfälle att plåta lite på genrepet på Globen ikväll inför Stockholm Horseshow. Och intrycket är Wow !!! Vilken kamera. Jag trodde min MZ-5n var bra, sedan min *istDS, men det går inte att jämföra. Auofokusen är blixtsnabb, kontollerna exakta, kamera skön att hålla i. Dessutom så fungerade kontinuerlig autofokus bra på seriebildstagningar, funkade inget vidare på DS. Hastigeheten på serien blir ju långsammare, men det blir inga avbrott för gafflingar med autofokusen.
Jag har aldrig tidgare ägt en kamera som har känts så rätt. Återstår att studera bilderna, men jag är helt övertygad om att kvaliteten är bättre på dem också än med alla mina tidigare kameror, möjligtvis med undantag för Pentax-67 II, men hade man tagit mer än hundra bilder på en kväll med den hade man fått vänta ett tag med att köpa ny film :)

Första intrycket är alltså en klar femma !!!!!

p.s. Enda nackdelen så här långt är att den äter minneskort. Nu skulle man ju kunna tagit bilder med 6MP, med det går inte i RAW, bara JPG. Jag tyckwer nog egentligen att det är lite synd, det är sällan man behöver mer än 6MP. På mina 1GB kort blir det 60 bilder, och det försvinner snabbt när man fotar saker som rör sig. 4GB kort blir ett måste som det känns nu.

Vad händer om man är trött och egentligen borde sova istället för att testa kameran....jo man gör misstag... Följande autofokus tillsammans med att låta kameran välja fokuspunkt på en hinderbana leder ju onekligen till att den hittar något skarpt någonstans, dock sällan där det var tänkt. Fotar man då med 85/1.4 med bländare 2.0 inställt, ja då är det inte mycket att spela på.. Kameran verkar väldigt pigg på att fokusera på det närmaste. Jag borde naturligtvis bytt till spotfokus, men halvsover man nästa så blir det fel...
Kan inte riktigt bedöma om SR klarar av panoreringar. Enligt mina bilder så gör den oftast inte det, men som sagt var så ligger inte fokusen rätt på många av dem, så det är svårt att bedöma. Jag kan tycka att acceleroetrarna borde känna av mina skakningar i panoreringen, men inte själva panoreringen, och alltså borde det fungera.

De bilder där skärpan hamnade där jag ville ser dock bra ut. ISO 1100 och ISO 1600 ser användbara ut, störs inte mycket av bruset, men skall ta fler bilder till helgen då jag förhoppningsvis är lite mer utvilad och skärpt.

Ser ju mycket bra ut. Jag blir lite orolig när jag tittar på mina, dålig skärpa på allihop nästan. En del kan jag förklara, annat inte, men jag var som sagt var väldigt trött. Och det var första gången med kameran dessutom. Ladei alla fall upp en ISO 800 som inte har mycket till brus, däremot en del läckage från ljusa objekt över till mörka områden, men inte farligt mycket tycker jag, och bilden har som sagt inte nån vidare skärpa.

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=858668

Lite mjukt men inte så illa, det är ju trots allt ett 100% crop och brusnivån ser mer än OK ut. Jag är positivt överraskad av högisobilderna så långt. Tråkigt att du fått många oskarpa bilder men det är inga stora marginaler f 2. Kanske läge för ett foukstest?

JO, skall ta och göra ett fokustest. Sedan skall jag på kundevent ikväll, så det blir nya tester :)

Slowfinger skrev:
Även Kamera & Bild har ju tittat på brusnivån nu och det ser ju bra ut:

http://kamerabild.mkf.se/ArticlePag...1.dbp.asp?sTitle=K10D inte brusigare än andra

Intressant läsning och kul att man jämför med en D80.

Vad gäller omställninga av ISOt så gör man det med totalt tre tryckningar (två knapptryckningar och en vriding på inmatningshjulet) om man använder snabbmenyn via Fn knappen. Så även om det är menybaserat tycker jag själv att det är ett rätt bra och snabbt upplägg, i alla fall om jag jämför med min istD.

Synd att 16 bitarsfilen inte tycks ge någon bättre teckning i lågdagrarna, men kanske inte helt överraskande. När vi i en tidigare tråd räknade på 12 resp 16 bitar så blev väl slutsatsen att den större nyanseringen från 16 bitars filen skulle kunna ge skillnad i högdagrarna där det finns gott om information, i lågdagrarna finns helt enkelt inte tillräckligt med information. Om sedan ögat/bildskärmen/skrivaren kan uppfatta/återge detta skall bli lite spänande att se.

Lika bra bild som D80, samma pris fast med vädertätning och bildstabilisering. Det låter som om aspirerande Pentaxare gör ett bra köp.

Nu tycker jag ju inte allt för många skall springa iväg och beställa K10D. Jag hade tänkt ha min DS som andrahus, men känner nog att jag vill ha två K10D istället, så sluta köp så köerna försviner ;-)))

Lite farligt med autolevels om bilden är underexponerad. Gäller att ligga på marginalen till överexponering för att slippa brus. Men det där ser ju ut ungefär som på Nikon. (som har samma sensor)

Det sägs i bloggen att D80 och k10d har lika dynamisk omfång, men är det bara jag som tycker k10 har mer täckning i lågdagrarna? Gränsen mellan 15 och 16 är ju distinkt i undre bilden till skillnad från övre! Kanske jättesvårt att avgöra med liten bild på monitor iofs.

Sen angående val av ISO, inget nämns om att plåta i Sv-läge och få ISO på bakre hjulet. Låter överlägset i teorin, men kanske inte i praktiken när man använder kameran?

Vill inte kasta in några facklor men utöver att jag tycker detta verkar vara en förträfflig, rent ut sagt kgrym kamera, har den inte lite mer färgat brus än tex Nikon D80? Säger inte nödvändigtvis att den brusar mer (eftersom jag inte än set tnågon bra rå-bild-jämförelse) utan bara att det verkar var amer färgat?

Jo i Sv läget har man järnkoll på ISOt. Fortsätter nog att plåta i hyperprogramläge med egendefinierat autoiso, det är inte lätt att se hur nått kan vara bättre än det :)

K10D har lite mer färgbrus än D80 i mina ögon också, tror att det är ganska så lätt att reducera. Bruset i sig ser nog bättre ut från D80 men i vissa bilder är detljförlusten kanske lite väl stor.

Usch ja, att köra jpg med NR är en styggelse. Det var det först jag gjorde när jag fick min D80 i handen, att slå av alla former av NR och köra på råfilsläget.

Plåtade 800 bilder på konserthuset ikväll, och de flesta blev totalt kass. Jag har insett två saker, dels tenderar den att överexponera i scenmiljö, vilket ju är naturligt, så med lite exponeringsompensation OCH bracketing löste sig den biten.
Det värsta är att om jag har SR påslagen blir bilderna inte skarpa. Det verkar ha motsatt verkan mot vad man förväntar sig. Kan ju vara så att istället för att stabilisera sensorn så vibrerar den sensorn...
Trots det så verkar det finnas en koppling till ISO, för skarpa bilder får jag bara på låg ISO och utan SR ????
Det finns fortfarande en liten cans att det är autofokusen som slarvar, men jag har hela tiden satt punkten där kontrast funnits och den har blixtsnabbt ställt in. Nu när jag kom hem tog jag två testbilder med manuell fokus mot ett papper med text på ca 5 meters avstånd. Den utan SR var ok, den med SR var bara en enda sörja...

Just nu känns det som om någonting är fel med min kamera. Skall ta fler bilder imorgon i något bättre belysning, och där jag fotat mycket med min DS. Om de bilderna blir sämre med SR än vad de blivit med DS så är något fel. ameran känns fortfarande fantastisk, men har hittills inte levererat några bilder jag gillat....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar