Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K10D Vitbalans & ISO

Produkter
(logga in för att koppla)

Helal

Aktiv medlem
Tja! Sitter här IVRIGT och väntar på att min K10D ska komma. Beställde den från Dustin och den ska (förhoppningsvis!) komma på fredag. Men det är inte därför jag skriver här, det är nämligen såhär, jag har läst att flera testare och användare tycker att vitbalansen och iso´n är svår åtkomliga. De har oftast varit jättenöjda med kameran men verkligen klagat över just detta. Då tog jag "tjuren i hornen" och mailade Petax för att kolla ifall de kan åtgärda det. Det är ju bara mjukvaran i kameran som behöver uppdateras!

Jag skerv så här:
"Tjena! Jag har en (kanske) lite annorlunda fråga angående K10D. Många testare och användare berömmer kameran för sina featers och bildkvalité, tyvärr gäller inte berömmet mjukvaran. Menyerna är ganska svåra, WB och ISO är placerade långt in i menyn och knappen RAW är inte programerbar. Synd för en annars jätte bra kamera!

Min fråga lyder, eftersom det är bara mjukvaran som bestämmer hur menyn ska se ut och vilka knappar gör vad, kommer det att finnas mjukvarouppdatering som löser allt detta?
Har nämligen beställt en K10D och skulle verkligen önska att en uppdatering kommer snart!

Tack på förhand
/Helal "

Jag fick svaret:
"Hej
Tack för ditt mail.
När det gäller den "ideala" utformningen av kameror finns det förmodligen lika många varianter på lösningar som fotografer. Det gäller såväl placering av reglage, funktioner och menyer.
PENTAX K10D har en rad innovativa nyheter samt en rad för PENTAX fotografer "klassiska" funktioner (hyperprogram m.m.) som många uppskattar.

Vad det gäller inställningar av Vitbalans m.m: Med ett tryck på Fn-knappen kommer man snabbt åt Vitbalans, ISO-inställning, Exponeringssätt och Blixtfunktion. Med andra ord, dessa funktioner är inte placerad långt in i någon meny utan nås enkelt via en knapptryckning.

Några mjukvaruuppdateringar är inte aktuella för närvarande. När eventuella uppdateringar kommer lägger vi ut dessa på vår hemsida www.pentax.se.

Hälsningar
Anders
PENTAX Scandinavia AB"

(Måste säga att de var väldigt snabba på att svara, det gillar jag!)

Är det så alltså att man kommer åt dem snabbt?
Ni som har kameran, är det så enkelt? Har testarna missat detta?

MVH/Helal

Det är inte svårare att komma åt ISO och vitbalans i K10D än det är i övriga Pentax kameror, för det är gjort på samma sätt. Trycker man på Fn knappen så når man en meny där man ställer in ISO, vitbalans, blixtfunktioner m m. Det är lättillgängligt och smart.

Nu är ju dessutom K10D smartare än övriga Pentax, i och med att man kan ställa in ISO i Sv läget på programvalsratten till vänster om sökaren. Detta är en unik funktion och finns inte på någon annan kamera. Man ställer in ISO och kameran ställer själv in bländare och tid. Enormt smart och väldigt snabbt och enkelt.

Om man vill använda sig av automatisk inställning av ISO, så har K10D en högre funktionalitet än tidigare Pentax modeller, man kan välja lägsta och högsta ISO fritt och enkelt. Det är troligen sällan som man som fotograf ändrar denna inställning.

Så det är sällan som man använder Fn knappen för att nå ISO, så jag förstår ärligt talat inte problemet. Det är väl egentligen bara ett "problem" om man kör i manuellt exponeringsläge där man manuellt önskar ändra ISO hela tiden... men varför ska man göra det?

Ens favoritinställningar av olika parametrar (över 50st sparas) kan man ju dessutom lägga i User-minnet..

Hälsar
R

När det gäller tester, så är det oftast så att man som testare har en 4-5 dagar på sig att lära känna kameran och utvärdera den. Om det då känns krångligt med någonting, mot vad man som testare är van mot (och testare är vana mot det mesta), så blir ju intrycket att det är krångligt. Ta t.ex. Canon, som har en separat ISO-knapp, vilket innebär en knapptryckning och vridning för val. På Pentax K10D så handlar det om tryck (fn), val (ISO) vrid för val och slutligen tryck för att välja (sista är jag tveksam om det behövs, men tror det) Alltså tre knappar + vrid mot en knapp och vrid.

Sen är det väl inte alla recensenter som har klagat på det? Jag har inte gjort det t.ex. Däremot kritiserade jag andra saker med den annars så trevliga kameran. Dessutom så är nog de flesta testare överrens om att det är en väldigt trevlig kamera.

Roland Mabo skrev:
Nu är ju dessutom K10D smartare än övriga Pentax, i och med att man kan ställa in ISO i Sv läget på programvalsratten till vänster om sökaren. Detta är en unik funktion och finns inte på någon annan kamera. Man ställer in ISO och kameran ställer själv in bländare och tid. Enormt smart och väldigt snabbt och enkelt.
Vad är det som är så unikt med detta? Det låter precis som det vanliga programläget (P) på min Canonkamera, jag ställer in ISO så väljer kameran automatiskt tid och bländare.

/Daniel

jag undrar verkligen varför man börjar kritisera och jobba sig med skriva mejl _innan_ man verkligen har kameran i handen och med faktum _vet_ att det är ett helvete att komma åt ISO och WB. Du kanske finner Pentax lösning idealiskt för dig? Kanske inte och då kan man ju skriva ett mejl när man vet vad man pratar om...

Vidare tycker ialla fall ajg inte att man skriver "Tjena" när man inleder ett brev till okänd person... men det är OT

Hoppas du blir nöjd med kameran ialla fall :)

Kalle det är nog så enkelt att många läser tester innan man skall köpa kamera. Om testarna säger att det finns brister gör nog inte alla som du tror, köper den ändå för att se om det stämmer.

Jag tycker nog som Roland. Att bara beskriva vitbalans och iso som långt in i menyerna tycker jag till viss del ger en felaktig bild då dessa menyer är extremt lättåtkommlig. Min gamla Pentax ist D har en vred för att nå isoinställningen och det tycker jag är sämre. Mycket handlar nog om vad man är van vid och det flesta kör ju med Canon och Nikon, så om Pentaxlösninga är annorlunda så känns det kanske lite besvärligt i början.

Jag tog tid på att ställa in vitbalansen helt manuellt med testkort på vit/grå yta. Nu när jag vet utantill hur man gör så tar det 5 sekunder totalt. Att ändra ISO via meny går ännu snabbare. SV och TVa, hyperprogram är andra smarta Pentaxlösningar. Att Canon inta har autoISO läser man sällan som nått negativt, vilket det så klart kan vara. Likaså att Canonfolket därför förmodligen betydligt oftare behöver ändra ISO manuellt.

Jesper beroende på vilken typ av iso ändring som görs(från autobegränsande områden eller bara ny fast) så beövs 2 tyck och ett vred eller 2 tryck och håll. Skillnade mot Cannon är således ett tryck mer.

Senast ändrad:
Han skrev ju i sitt brev att han redan beställt en K10 och hoppades därför att det skulle komma en mjukvaruuppdatering. med andra ord hade han hört rykten om dålig meny men efter eller innan det beställt en K10. Därför tycker ajgatt man gott kan vänta med kritiken innan man själv bildat sig en uppfattning...

Men är det inte så att erfarna testare gärna är inkörda på en viss lösning, och när dom då testar en annan tillverkares känns det bakvänt?

Jag kan tycka det är en viss poäng att en knapp (Fn) ger tillgång till fyra olika funktioner istället för att "fara" runt efter fyra olika knappar, men det ger kanske lite mer knapptryckningar.

Tack för era svar!
Jag har, som ni kanske förståt, aldrig ägt en Pentax. Hade en Nikon och tänkte köpa en D80 men tyckte att Pentax K10D passade mig mer, både i handen och dess featers.
Jag skaffar alltid mig en egen uppfattning, men jag vill också kolla vad andra tycker. Det påverkar inte mitt köp bara för att vissa tycker sämre om kameran än andra. När jag mailade iväg brevet till Pentax och fick svar så tänkte jag att andra kanske har samma funderingar så jag delade med mig det. Att andra har annorlunda erfarenheter än det jag läst blir jag glad över och det är just därför jag gillar Fotosidans Forum, undrar man något får man oftast svar här! Eftersom jag inte visste att det fanns en enklare väg än att gå in i menyn och trycka på en massa knappar för att nå t.ex Iso så tänkte jag att det kunde kanske ordnas med en uppgradering. Nu vet jag att det finns enklare sätt än så!

Att jag skriver "Tjena!" har inte med att jag är bästa vän med Pentax killen, jag inleder oftast mina brev så, varför? Ja, varför inte? :O)

Nu är det bara att fortsätta vänta o vänta o vänta o...

Hej
Jag har ingen personlig erfarenhet av digitala systemkameror men funderar på att skaffa en K10D och har därför med intresse följt tester och åsikter på div forum.
Rent generellt, och det gäller alla fabrikat, så skulle det naturligtvis vara en fördel om det fanns en programerbar funktionsknapp som man med ett eget val kunde få ett direkt hopp till en viss punkt (nivå) i menysystemet. På det sättet skulle man på ett bra sätt kunna tillfredställa olika personliga behov. Manuell WB skulle då kunna ställas med en eller högst två knapptryckningar.
Mvh/Göran

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar