Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
K10D och stativ???
- Trådstartare Nick74
- Start datum
Bofoto2
Aktiv medlem
Ett enkelt svar blir att skakreducering inte behövs med stativ. Undantaget kan vara långt objektiv med klent stativ.
Det kan vara så att skakreduceringen märker en liten rörelse när du trycker av och kanske inte kompenserar optimalt, vilket kanske resulterar i en sämre bild.
Ett stabilt stativ är överlägset skakreducering.
Det kan vara så att skakreduceringen märker en liten rörelse när du trycker av och kanske inte kompenserar optimalt, vilket kanske resulterar i en sämre bild.
Ett stabilt stativ är överlägset skakreducering.
P-E Claesson
Aktiv medlem
Har inte sett någon förklaring i Pentax-samanhang, men Canon hade visst med de tidigare IS objektiven vissa problem med "rundgång". IS:n skapade själv vibrationer som fortplantade sig ut i stativet och som vandrade tillbaka och som IS-systemet kände av och försökte kompensera, vilket skapade nya vibrationer som skickades ut i stativet o.s.v.
Ungefär så har jag förstått att det fungerade i Canons fall, finns nämn i Canon-forumet här på FS.
Ungefär så har jag förstått att det fungerade i Canons fall, finns nämn i Canon-forumet här på FS.
Bofoto2
Aktiv medlem
Det kan också vara fråga om att det drar ström i onödan.
En annan sak är att "SR" i kameran när den är inkopplad aktiveras med avtryckaren och behöver en stund på sig för att bli inställd. Om man trycker av före "klarsignalen" i sökaren kanske inte sensorn ligger optimalt för bästa skärpa.
Jag vet inte.
En annan sak är att "SR" i kameran när den är inkopplad aktiveras med avtryckaren och behöver en stund på sig för att bli inställd. Om man trycker av före "klarsignalen" i sökaren kanske inte sensorn ligger optimalt för bästa skärpa.
Jag vet inte.
P-E Claesson
Aktiv medlem
Hehhe, jag kände verkligen AS:en ikväll. Körde med 700mm och 1/4 sec på en vinglig sugkopp fastsatt på bilrutan. Hela kameran brummade liksom. Å nä, det blev inga bra bilder. 1/30s brukar kunna fungera hjälpligt med 700mm, men sen blir det värre. Jag slår iallafall aldrig av AS:en. Stativen jag har är underdimentionerade för telet, så jag tror inte det blir bättre bilder utan AS.
P-E Claesson
Aktiv medlem
Slänger in en av gårdagens bilder. "stativet" är en gammal kullman sugkop med extra kulled. Lagomt stabilt för en kompaktkamera ungefär. På den hänger jag alltså K10d med batterigrepp och en gammal SMC 500mm f4,5 á3,5kg. Blir en del vikt alltså. Tillsamans med 1,4x konverter så landar vi på 700mm som alltså hänger på ett aldeles för klent stativ, det hela blir väl att betrakta som handhållet med stöd. Sent igårkväll hittade jag tranorna på ett aldeles för långt avstånd. Testade olika exponeringar, längre tid vid lägre iso resp "kortare" tid vid iso1600. Inget blev riktigt bra, men det brukar vara hopplöst även mitt på dagen med så långt avstånd jag hade. Bilden är hårt kroppad, skar ner de 10Mp til 1,8Mp som sedan minskats till den här bilden. Men med tanke på att det var 1/30s på 700mm ,inget riktigt stabilt stativ och säkert ett par hundra meters avstånd, så borde man väl iallafall ana att AS:en gör rejäl nytta?
Bilagor
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
Nick74 skrev:
Läste i manualen att man inte ska använda antiskak när man använder stativ för att man kan få suddiga bilder men det står inte varför, kan någon förklara?
Kamerans antiskakfunktion finns till för att kompensera för fotografens skakiga händer, Pentax system kompenserar även för den nedåtrörelse som görs när fotografen trycker ner slutaravtrycket.
Med kameran monterad på ett stabilt stativ och med trådutlösare istället för pekfingret på slutaravtrycket, så uppkommer inga skakningar som det inbyggda skaksystemet kan kompensera.
Antiskaksystemet fungerar som så att sensorn frisläpps i ett magnetfält som rör sensorn för att kompensera för skakningar. Detta innebär att sensorn alltid är i rörelse när antiskaksystemet är på. Även om inga skakningar detekteras så är sensorn i rörelse eftersom den hålls i position av ett pulserande magnetfält. När du slår av antiskakfunktionen, så låser du sensorn på plats. Den är ej längre i rörelse.
När du har kameran monterad på stativ och antiskakfunktionen är på, så rör sig sensorn mer än skakningarna (ja, det finns ju inga skakningar) och då kan det uppstå rörelseoskärpa från sensorn som kan innebära en suddig bild.
Det är därför som det rekommenderas att man slår av antiskakfunktionen när man använder stativ.
Hälsar
R
Gimbal
Aktiv medlem
Re: Re: K10D och stativ???
När SR är off så hålls sensorn på plats med samma elektromagneter/linjärmotorer som används med SR påslaget. Skillnaden är endast att sensorn hålls i samma position oavsett kamerans rörelser.
OBS så har jag förstått det utan att igentligen sett det från officiellt Pentax håll.
Är du hundra på att det är så? Vad jag förstått (genom att läsa mellan raderna plus egna funderingar) så finns ingen mekanisk "låsning" av sensorn, (tyvärr får man nog säga då det skulle spara ström under lååånga exponeringar samt eventuellt göra kameran än snabbare från tryck till slutare med SR avslaget.)Roland Mabo skrev:
När du slår av antiskakfunktionen, så låser du sensorn på plats. Den är ej längre i rörelse.
När SR är off så hålls sensorn på plats med samma elektromagneter/linjärmotorer som används med SR påslaget. Skillnaden är endast att sensorn hålls i samma position oavsett kamerans rörelser.
OBS så har jag förstått det utan att igentligen sett det från officiellt Pentax håll.