Annons

K10D multi-exposure

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Hittade denna tråd på dpreview:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=24542712

Det verkar ju som att multi-exposure läget faktiskt kan användas till något. Själv har jag inte direkt sett några användningsområden för det tills nu.

Har någon annan av er använt det till något?

Jag har inte själv hunnit testa tekniken i dpreview-tråden, men det verkar ju som att det kan användas som en bra brus-reducerare genom att medelvärdesbilda (average out) ett antal bilder.

Frågan är om man även kan använda det som ett HDR-läge på något sätt?

Det var ju ett trevligt användningsområde som jag faktiskt inte reflekterat över (snacka om skygglappar). När jag tänker dubbelexponering så tänker jag direkt på skärpa/oskärpa, som slås ihop till en bild. Men detta fungerar ju i princip likadant som stackningsprogram.

Till HDR kan man dock inte använda det, eftersom det blir en exponering (jo, jag vet att det numera går att rendera HDR från en bild). Tror inte att skillnaden blir så stor.

Jeppe skrev:
Till HDR kan man dock inte använda det, eftersom det blir en exponering (jo, jag vet att det numera går att rendera HDR från en bild). Tror inte att skillnaden blir så stor.

Men om man skippar "auto EV adjust" och alltså INTE får någon medelvärdesbild utan istället skjuter ett antal delbilder med egna och olika inställningar. Fast det kanske kräver någon form av maskning av olika områden i bilden.

Kanske nån form av fattigmans-HDR-i-fält där man med en bit papper framför linsen skärmar bort en ljus himmel på en av delbilderna? Ingen proffs-variant direkt, men bara för att spekulera?

Avtonat grå

Det har inte heller slagit mig.

Svar: Avtonat gråfilter då tex, tom dubbel-exponeringsfilter kan ju användas.

Undrar lite om reprisiotets effekten finns på sensorer oxå som det finns på film? Tror inte jag märkt nåt på lång slutartid.

Re: Avtonat grå

Bofoto2 skrev:
Undrar lite om reprisiotets effekten finns på sensorer oxå som det finns på film? Tror inte jag märkt nåt på lång slutartid.

Nej, en sensor har ingen reciprocitetseffekt. Det är helt en analog historia på hur filmbasen reagerar på ljus.

Nämen tjenare, vilken kul teknik. Jag som avfärdat multiexposure som en tramsfunktion. Det här måste provas. Kanske kan vara något för de som pysslar med astrofoto med, blir det inte en form av inbyggd stacking?

Re: Re: Avtonat grå

Jeppe skrev:
Nej, en sensor har ingen reciprocitetseffekt. Det är helt en analog historia på hur filmbasen reagerar på ljus.
De´ e´ skönt å höra, tur att det finns brusreducering.

Robert, använder du papper framför objektivet så bör det vara svart annars finns risk för slöjning. I och för sig funkar en liten slöjning som kontrastsänkning och softning.

Re: Re: Re: Avtonat grå

Bofoto2 skrev:
De´ e´ skönt å höra, tur att det finns brusreducering.

Robert, använder du papper framför objektivet så bör det vara svart annars finns risk för slöjning. I och för sig funkar en liten slöjning som kontrastsänkning och softning.

Jo det inser jag också. Sen inser jag också att det knappast är en bra teknik i praktiken, men jag spånade lite bara.

Å andra sidan säger ju han på dpreview att multiexponeringen med medelvärdesbild ger upp till 3 steg bättre dynamiskt omfång i skuggorna och att de därmed kan lyftas ordentligt i efterbehandlingen. Om det stämmer så kan man ju exponera så man behåller högdagrar (men får för mörka skuggor) och sedan lyfta det mörka men med bra kvalitet efteråt.Det ger ju i sig ett förbättrat omfång - HDR. Måste testas...

Kanske en onödig fråga

Hejsan!
Jag fattar inte riktigt hur detta fungerar. Är lite för lat för att ägna tid och energi åt att ta reda på det. Tänkte slänga ur mig frågan utifall det finns någon skrivglad pentaxian som tycker det skulle vara kul och förklara.
Alltså: Hur gör man det här?
(Jag blir absolut inte sur om ingen svarar men väldigt glad om någon gör det.)
/Thomas S

Re: Kanske en onödig fråga

Svärd skrev:
Hejsan!
Jag fattar inte riktigt hur detta fungerar. Är lite för lat för att ägna tid och energi åt att ta reda på det. Tänkte slänga ur mig frågan utifall det finns någon skrivglad pentaxian som tycker det skulle vara kul och förklara.
Alltså: Hur gör man det här?
(Jag blir absolut inte sur om ingen svarar men väldigt glad om någon gör det.)
/Thomas S

På den gamla goda tiden (alltså före digitalkamerorna och datorns intåg i bildernas värld) Så kun de man använda ett halvfilter som man sköt över bildytan. Därmed kunde man exponera ena bildhalvan först, därefter andra bildhalvan . Man skulle kunna säga att detta var en slags analog-HDR. För man kunde exponera undra halvan (oftast marken då) med en rikligare exponering och därefter den övre halvan, med en snålare exponering. naturligtvis med en dubbelexponering.

Digitaltekniken tar detta ett steg längre och så länge som du inte fyller pixlen med ljus, så är den mottaglig för mer.

ta t.ex. den här bilden. Den är tagen med 20 sekunders slutartid och övre delen är maskad med handen, för att månen inte skulle förstöra bilden /eftersom den rör sig en bra bit på 20 sekunder)

Det som var lite extra kul var att du kunde få kameran att ta medelvärdet på upp till nio bilder. dvs Du kan alltså ta flera rätt exponerade bilder på varandra utan att den sammanlagda bilden blir överexponerad. Sålunda kan du få en upp till nio gånger så lång slutartid på exempelvis ett vattenfall mot vad som annars är möjligt utan gråfilter. En positiv bieffekt är att brus i bilden (ex. i mörka skuggor) minskar genom medelvärdesbildningen.

Gimbal skrev:
Det som var lite extra kul var att du kunde få kameran att ta medelvärdet på upp till nio bilder.

Ja, med "automatisk exponeringskompensation" påslagen i K10D, enligt tråden i dpreview.
Jag har inte hunnit testa det själv än, men om det blir fint väder i helgen så ser jag fram emot att roa mig med det. :)

Hälsar
R

Gimbal skrev:
Det som var lite extra kul var att du kunde få kameran att ta medelvärdet på upp till nio bilder. dvs Du kan alltså ta flera rätt exponerade bilder på varandra utan att den sammanlagda bilden blir överexponerad. Sålunda kan du få en upp till nio gånger så lång slutartid på exempelvis ett vattenfall mot vad som annars är möjligt utan gråfilter. En positiv bieffekt är att brus i bilden (ex. i mörka skuggor) minskar genom medelvärdesbildningen.

Det är ju däremot en mycket intressant funktion och som inte alls har något att göra med det som jag beskrev.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar