Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K10D, M-läget inte helt manuellt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snigge

Aktiv medlem
Jag tänkte nyligen ta några bilder i M läget på min Pentax K10D. Jag riggade upp kameran och valde bländare/slutare och tog en testbild. Bilden blev väldigt ljus, men det var bra då mycket av motivet var vitt. Allt perfekt med andra ord.

Sen så valde jag manuell fokus för att ändra skärpan lite samt valde 2s utlösare, tog en ny bild.

Nu blev bilden otroligt mörk, nästan som natt medan den tidigare var som dag. Samma bländartal och samma slutartid.

Hur kommer detta sig? Försöker kameran kompensera för den första bilden som den trodde var för ljus? Och hur i så fall?
 
Är inte den knappen manuell? Men är det någon funktion jag kan stänga av?

Auto EV Compensation? Den är på Off i alla fall.
 
Alternativexponeringsknappen finns högst upp på väster sida (på baksidan av kameran). Håll in knappen och vrid på främre inmatningshjulet tills det står "off" i dispayen på ovansidan av kameran.

Alternativexponering är en funktion som automatiskt varierar exponeringen, och kan användas då man inte är säker på hur bilden ska exponeras. På K10D kan kameran ta upp till 5 bilder med olika exponering, och med upp till 2 stegs skillnad i varje bild.
 
Senast ändrad:
Jag tänkte nyligen ta några bilder i M läget på min Pentax K10D. Jag riggade upp kameran och valde bländare/slutare och tog en testbild. Bilden blev väldigt ljus, men det var bra då mycket av motivet var vitt. Allt perfekt med andra ord.

Sen så valde jag manuell fokus för att ändra skärpan lite samt valde 2s utlösare, tog en ny bild.

Nu blev bilden otroligt mörk, nästan som natt medan den tidigare var som dag. Samma bländartal och samma slutartid.

Hur kommer detta sig? Försöker kameran kompensera för den första bilden som den trodde var för ljus? Och hur i så fall?

Om du granskar exif-info i bilderna (bländare, tid och inte minst ISO) så borde du få en ledtråd vad som ändrats mellan de två bilderna. För du har två bilder lagrade på minneskortet på detta tillfälle, inte flera som resultatet av bracketing blir?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.