Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K10D Limited

Produkter
(logga in för att koppla)
Firmware 1.30?

Hmmmm..... jag har 1.1 och vill inte trassla med att uppgradera i onödan, men här kanske det kommer några viktiga ändringar?

(Förstår att Pentax vill göra en specialversion av K10D för att fästa uppmärksamheten på utmärkelsen, men guld o brun plast....om dom kostat på äkta guld och äkta läder och tagit betalt för det tror jag det skulle funka bättre. Fast det som står om guld kanske betyder att det är äkta bladguld?)
 
Nej, det är mörkbrunt gummi på kamera och grepp:
Få se om det kommer pris snart på Cyber...vill inte betala så mycket extra kanske 11.000:- för kitet.
 
Jag tycker den är snygg, samlar objekt för Pentax fetischister kanske, Roland och Patrick har väl beställt en varsin kan jag tänka :)

/kent
 
Bokeh skrev:
Jag tycker den är snygg, samlar objekt för Pentax fetischister kanske, Roland och Patrick har väl beställt en varsin kan jag tänka :)

Nej, jag vill inte ha en.
Hade tyckt bättre om den om den var i silver-svart, som Z-1 var när Pentax firade jubileum.

En silver-svart K10D med silver DA Star 16-50 f/2.8, det skulle jag köpa direkt. :)

Hälsar
R
 
Pentax K10D Grand Prix

Den finns nu på Pentax Tysklands hemsida, 1099€ (10.110:) inkl. batterigrepp jämfört med K10D + DA18-55 som anges till 999€ (9190:).
Tyskland får 200 ex och om Pentax Scandinavia tar in vet jag ej, men gissar att dom tar in 20-30 ex.
Jämfört med Cyberphotos K10+DA18-55 = 9000:-
Och Tyska hemsidans motsvarande = 9190:-
Cyberpris K10D + batterigrepp =8000+1750= 9750:-
Pentax K10D Grand Prix(med batterigrepp) 10.110:-
Det antyder att priset i butik bara blir lite högre.
Vill ha.......även om K10D Super kommer nån gång...
 

Bilagor

  • pentax k10d grand prix-400p.jpg
    pentax k10d grand prix-400p.jpg
    14.9 KB · Visningar: 802
Fint, men det hade varit roligare om det såldes med något annat objektiv, 18-55 känns ju inte så exklusivt. Hade varit läckrare med typ 40/2,8, fast då hade batterigreppet kanske inte känts så motiverat :) Okej, de kunde skickat med 16-45 då.

Men ska man verkligen tro att det kommer en K10D Super? Finns det några belägg för det? K100D Super känns mest som en uppgradering så nya köpare ska kunna använda de SDM-objektiven, och på K10D finns det ingenting som direkt fattas som konkurrenterna har. Skulle väl vara om de fixar live-view på LCD:n, men det är det enda jag kan komma på.
Jag hade nog uppfattat det som smartare att lägga krut på en kamera runt 13000 kr med 5 fps, PC-uttag och lite mer proffsfunktioner.
 
Läs igen, den säljs med batterigrepp och utan glugg.
Om och hur mycket den sen kostar i Sverige är lite osäkert.
K100D Super är bara uppfrächad med SDM och dammskakning enligt specen. Men den(K100D) har inte fått uppgraderingar så Super har nog ändrats i mjukvaran, tex kanske trådlös synk från innbyggda blixten.
Nog kan Pentax hitta på nåt till K10D Super, men den kanske dröjer, å andra sidan har K10D fått flera mjukvaruppdateringar så en "Super" kanske inte är aktuell.

Det ska komma 2 nya antagligen före Jul, namnen kanske blir K50D och K5D och dom har Pentax lagt krut på, hur mycket får vi se.
 
K100D Super har i grunden samma mjukvara som K100D, den enda skillnaden är stödet för SDM via de nya elektriska kontakterna för SDM, och dammavskakningsfunktionen (som kombineras med hårdvara - tejp i botten av sensorkammaren och antistatisk skyddsfilm över sensorn). Det är enda skillnaderna mellan K100D och K100D Super.

K100D uppdaterades för att kunna leva till och med sommaren 2008. Planen för K10D är att den ska leva till sommaren 2008 också. De två nya modeller som kommer till hösten är i praktiken ersättare till K100D och K10D, men de gamla modellerna säljs parallellt (K100D i formen Super).

Peugeot fortsätter ju sälja gamla 206:an även fast 207:an har kommit. Renault fortsätter sälja gamla Clion fast nya Clion har kommit.

Det är samma tänkande. Behåll den gamla modellen, ös på med mer utrustning och sänk priset! Sälj ersättaren till högre pris medan den gamla modellen fasas ut.

För att K10D ska kunna fortleva till sommaren 2008 så behöver den uppdateras, det kommer ny mjukvara som innehåller fler ändringar än senaste v1.30. För att bringa nytt liv i modellen marknadsmässigt, för att visa att modellen har utvecklats vidare och för att förmå tidningar att testa om modellen med den nya mjukvaran, så är det troligt att K10D får ett tilläggsnamn, kan vara Super, N, S eller något i den stilen. Just för att återaktualisera modellen, fast inget har hänt hårdvarumässigt. Det handlar om smart marknadsföring helt enkelt.

Hälsar
R
 
Härligt, vem skulle inte pröjsa några tusen extra för att få bajsbrunt greppgummi och en läderrem!!

(jag associerar osökt till tysk bögporr, men jag kanske kryar på mig)
 
Roland Mabo skrev:



För att K10D ska kunna fortleva till sommaren 2008 så behöver den uppdateras, det kommer ny mjukvara som innehåller fler ändringar än senaste v1.30. För att bringa nytt liv i modellen marknadsmässigt, för att visa att modellen har utvecklats vidare och för att förmå tidningar att testa om modellen med den nya mjukvaran, så är det troligt att K10D får ett tilläggsnamn, kan vara Super, N, S eller något i den stilen. Just för att återaktualisera modellen, fast inget har hänt hårdvarumässigt. Det handlar om smart marknadsföring helt enkelt.

Hälsar
R

16-bitars RAW filer då eller?
 
Per skrev:
Härligt, vem skulle inte pröjsa några tusen extra för att få bajsbrunt greppgummi och en läderrem!!

(jag associerar osökt till tysk bögporr, men jag kanske kryar på mig)

=)
alla har vi våra laster...

jag fick titta både en och tre gånger innan jag faktiskt (in)såg att det var brunt??, läder???
jag är fortfarande osäker..
har min skärm månne totalt mist kalibreringen eller har mina ögon tappat förmågan att se svart?

eller är det så illa att designers på fullt allvar...ehh...designat..detta..ähum...mästerverk..
måste var sommartorps-Ernst som varit framme,

har sett dylika försök från diverse andra märken, men det slutar ofta på detta sätt..

kameran var ju skitsnygg som den var, spec med batterigreppet, så...varför, pentax, brunt ??

har redan hört hiskeliga historier om folk som tappat batterigreppet i fuktigt sommargräs och som sedan av misstag råkat trampa söder det för att dom trodde det var en mördarsnigel, eller om det nu var nåt annat dom förväxlat med,
 
Senast ändrad:
Bofoto2 skrev:
Läs igen, den säljs med batterigrepp och utan glugg.
Om och hur mycket den sen kostar i Sverige är lite osäkert.
K100D Super är bara uppfrächad med SDM och dammskakning enligt specen. Men den(K100D) har inte fått uppgraderingar så Super har nog ändrats i mjukvaran, tex kanske trådlös synk från innbyggda blixten.
Nog kan Pentax hitta på nåt till K10D Super, men den kanske dröjer, å andra sidan har K10D fått flera mjukvaruppdateringar så en "Super" kanske inte är aktuell.

Det ska komma 2 nya antagligen före Jul, namnen kanske blir K50D och K5D och dom har Pentax lagt krut på, hur mycket får vi se.
Men du jämförde den med K10D + 18-55. Nåja.

Man tycker ju att Pentax borde vara smarta nog att använda samma menysystem i K100D Super som det som finns i K10D. För K100D har väl fått en del negativ kritik för menyerna.

EDIT: Fast när jag kollar K100D:s menyer på DPreview så ser jag att de liknar K10D:s väldigt mycket. Konstigt.
 
Jag kommer inte ihåg nu om jag har sagt att det kommer att presenteras en Pentax överaskning på IMA i Berlin 31a Augusti.
"Lassen Sie sich während der Internationalen Funkausstellung von den neuesten PENTAX Digital-Highlights überraschen!"
Det kan vara Pentax K5D eller kanske Pentax 645D.
 
Det är inte menysystemet i sig som har kritiserats, utan det är vissa förkortningar som har kritiserats. (och så finns det vissa svenskar som har kritiserat att det står "utgå" i den svenska översättningen).

Hälsar
R
 
Det *kan* komma något sista augusti, men jag har trott (och tror fortfarande) mer på september/oktober. Fast det kan ju bli som Pentax har gjort förut, att de sprider ut sina nyheter under flera veckors tid istället för att släppa allt på en gång.

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.