Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K10D jpeg upplösning i dpi

Produkter
(logga in för att koppla)
erro.se skrev:
Återigen, läs ovanstående. Jag är inget proffs, men jag tror mig förstå en del. Kom gärna med synpunkter eller korrigeringar. Observera att artikeln saknar beskrivande bildexempel ännu.
Jag har ögnat igenom artikeln. Den verkar utmärkt, men alldeles för lång.

Som sagt, om man bara vet vad man menar med "punkt" och "tum" brukar allt lösa sig.
 
BengtJohnsson skrev:
Jag har ögnat igenom artikeln. Den verkar utmärkt, men alldeles för lång.

Som sagt, om man bara vet vad man menar med "punkt" och "tum" brukar allt lösa sig.

Inte för att klaga eller så, men jag har aldrig riktigt förstått varför det är så negativt med låmga trådar.
Ja visst är det ju så att det är en informationsbank för att kunna hitta svar på frågor och lära sig saker och det är ju en viss nackdel om en massa "trams" hamnar där det inte ska, men det är ju mer än så.

För mig är forum, och allre helst FS, ett socialt samtalsrum. Här diskuterar vi och pratar om diverse intressanta ämnen, precis som om vi sitter och tar en öl på puben.
Jag tycker det är skitkul, och när diskussionerna börjar spåra (som jag själv är ansvarig till nu ;)) har ju det relevanta redan sagts, och frågorna är besvarade. Oftast är det ju iaf så.
Låt oss ha lite trevligt. Det är ju faktiskt, tror jag iaf själv, en stor anledning till att vi har över 50000 medlemmar här. Kunde FS bjuda på kaffe genom usbn skulle jag aldrig lämna datorn, för så trevligt har jag här!

Och jag menar inget ont om dig Bengt, eller någon annan. Förlåt i förväg om du uppfattar det så, för det är verkligen inte meningen med inlägget.
 
bullen_ skrev:
och när diskussionerna börjar spåra (som jag själv är ansvarig till nu ;)) har ju det relevanta redan sagts, och frågorna är besvarade. Oftast är det ju iaf så.
Låt oss ha lite trevligt.
Jajamen - exakt! Nu kan vi ägna några sidor åt huruvida mitt "artikeln" betydde erros artikel eller diskussionen i den här tråden!
 
Ja så kan de ju gå om man läser lite slarvigt.

Bortsett från det håller jag fortfarande på det jag sagt.

Sen kanske vi kan avreaggera oss lite på de som startar trådar utan att först kollat historiken. Vi kanske rentutav kan starta en tråd om det?

Jag har ju iaf lyckats hålla dig kvar i tråden, så något utav de jag sa måste ju ha varit läsvärt/intressant/trevligt.

Tänk vad kul det är att skriva!
 
erro.se skrev:
Men bildens storlek i pixlar eller kB/MB har inget med PPI att göra. Läs gärna min artikel jag länkat till ovan. Eller någon av tusentals andra som behandlar samma sak.
Jag ger mig, de där med 72 eller 92 ppi har nog med att man ska se hur stor bilden blir på webbsidan.
Det tjatades mycket om 72 ppi för 5-10 år sen i PC-tidningarna, och mitt minne spelar spratt.
 
bullen_ skrev:
Ja en offset har väl kanske inte dots, för där pressas ju färgen på, men dom borde ju ha en motsvarighet. Men det kanske är grovleken på valsarnas piggar man räknar i där.
Tata!

Eh, nej.

Valsarna har inga piggar.

En offsetplåt exponeras genom ett raster som har en viss rastertäthet. Plåten framkallas därefter och får då punkter som är hydrofila eller hydrofoba. Dvs gillar eller hatar fukt. En hydrofob punkt stöter bort vatten och blir så mottaglig för tryckfärg. Därefter valsas plåten och färgen mot en gummiduk som är färgbärare, och sedan trycker färgen mot pappret.

Rastret räknar din täthet i lpi = lines per inch. Eller för att vara exakt; linjepar per tum. ett linjepar är lika med en separation av en svart och en vit linje. 200 lpi är alltså lika med 400 dpi/ppi eller motsvarande. Eftersom 1 ppi motsvarar en punkt/pixel, medan 1 lpi motsvarar en vit och en svart punkt.

f.d reprosnubbe -- MW
 
borahl01 skrev:
T o m Indesign interpolerar bilder på ett mer riktigt sätt än photoshop.

Börje Ahlström
Grafiker lärare Xenter(fd Grafiskt Centrum) i Tumba
Eftersom jag arbetar med att göra utskrifter och ofta i stora format, så är jag skeptisk till vad du säger här. jag har testat flertalet interpoleringsprogram, fristående eller som plugins till Photoshop. I utskrift är de antingen sämre eller så marginellt mycket bättre än Photoshops »Bikubisk mjukare« att jag inte ser någon större anledning att använda dem. Särskilt inte med tanke på att en operation som som kan ta några sekunder kan ta tiotals minuter i de program som ger ett resultat som är aningens bättre.

Och hur interpolerar du i InDesign?

Stefan
 
Interpolering....

Interpolera bilder kan man göra t o m i word.
När man gör detta i indesign så gör man så att man storleksförändra bilden genom att dra i bilden. 'handles' samtidigt som man håller ner ctrl+shift på mac genom att hålla ner kringla+shift för att bibehålla proportioner.
Proffsfoto hade ett jämförande test för några nr sedan då man ställde 5d mot phase one & H31 samt Mamiya ZD där man nämnde detta. I säkerligen 80% av fallen roteras/storleks förändras bilder i layoutprogram Quark/Indesign. I photoshop beskärs/tryckanpassas bilderna (vilket är en lång historia där hänsyn tas till pappers kvalite punktförstoring etc. Axiom är ju ändock att den digitala bilden (i likhet med filmen) inte är fysiskt större än den sensor (filmruta) där bilden är exponerad.
 
Re: Interpolering....

borahl01 skrev:
Interpolera bilder kan man göra t o m i word.

Man kan absolut inte interpolera bilder i Word. Man kan storleksförändra dem, men inte interpolera dem. Nu är jag ingen expert på InDesign, men jag är rätt övertygad om att man inte kan interpolera där heller utan bara storleksförändra bilder.

Interpolering innebär att man ökar eller minskar antalet pixlar som bildfilen innehåller. Om du storleksförändrar en bild ökar eller minskar bildupplösningen, eftersom antalet pixlar är oförändrat.

Stefan
 
Re: Interpolering....

borahl01 skrev:
Interpolera bilder kan man göra t o m i word.
Nej.

Man kan storleksförandra bilden. Dvs ändra den etikett som anger hur stort den skall skrivas ut, antingen till en RIP, eller till en EPS-fil (PDF är en variant av EPS) som sedan skickas till Rippen.

En eventuell interpolering sker senare, i Rippen (RIP = Raster Image Processor).

Word, InDesign, QXpress eller andra layoutprogram kan inte interpolera bilder.

-- MW

edit: ... och Stefan skriver snabbare än sin egen skugga.
 
Interpolering

Vid interpolering i exempelvis photoshop så gissar photoshop vad som finns mellan de faktiska pixlarna. Exakt samma sak om du 'interpolerar' pilden i ex.vis indesign (word var ju att ta i (även om samma sak faktiskt händer där). Denna gissning kan göras på lite mer eller mindre avancerat sätt. Vid stora utskrifter rekomenderar jag som sagt photozoom som gör detta på ett mer korrekt sätt. Sen spelar väl detta egentligen ingen roll då de flesta 'fotografer' idag inte publicerar sina bilder annat än i digitalform (läs weben) alternativt tittar på dem på skärmen. Skall bilderna publiceras i tryckta medier (som jag jobbar med är det lite kinkigare)..
 
Interpolering...

Interpoleringen sker inte i RIP:en - i RIP:en omvandlas exakt den digitala information den får till bitmappade bilder. Oavsett bildens upplösning till en på förhand bestämd rastertäthet (beroende på tryckbärarens egenskaper; absorbtionsförmåga, ytstruktur, ytkemi etc.)
 
Re: Interpolering

borahl01 skrev:
Vid interpolering i exempelvis photoshop så gissar photoshop vad som finns mellan de faktiska pixlarna. Exakt samma sak om du 'interpolerar' pilden i ex.vis indesign (word var ju att ta i (även om samma sak faktiskt händer där).


NEJ, NEJ, NEJ.

Det händer absolut inte samma sak om du interpolerar en bild i Photoshop eller om du storleksförändrar en bild i InDesign. Photoshop adderar ett antal pixlar till bilden. I InDesign minskas bildens upplösning så att den täcker en större yta. Ganska avgörande skillnad om du ska få ett bra tryckresultat.

Jag har också gjort tester mellan Photoshop och Photozoom som du menar ger ett mycket bättre resultat. Skillnaden är mycket svår att se, och då talar jag om utskrifter på 30 x 44 tum.

Stefan
 
Interpolering...

Det där är ju inte mycket att munhuggas om...
Hur tror du att det ökade pixalantalet i photshop uppstår? Vilken algoritm tror du att indesign använder?
Jag har också testat och vi övergår i dagarna till CS3 vilket jag anser vara den största (riktiga uppdatering) sen gud vet när och där upplever jag att skillnaden är mindre än tidigare jämfört med photozoom....
 
Re: Interpolering...

borahl01 skrev:
Det där är ju inte mycket att munhuggas om...
Hur tror du att det ökade pixalantalet i photshop uppstår? Vilken algoritm tror du att indesign använder?
Jag har också testat och vi övergår i dagarna till CS3 vilket jag anser vara den största (riktiga uppdatering) sen gud vet när och där upplever jag att skillnaden är mindre än tidigare jämfört med photozoom....

InDesign använder ingen algoritm alls, den MINSKAR bildens upplösning. Jag tycker det är något att munhuggas över att en lärare på Tumba inte inser den fundamentala skillnaden mellan interpolering och storleksförändring.

Stefan
 
vad trött man blir

Varför ställa fullständigt meningslösa och innehållslösa motfrågor istället för att ta reda på fakta samt läsa på grundläggande saker om den digitala bilden?
ps Även detta inlägg är ett sådant meningslöst inlägg som sabbar trådarna men man blir bara så trött. God natt!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.