Annons

K10D jpeg upplösning i dpi

Produkter
(logga in för att koppla)
Bofoto2 skrev:
Jo, det gör det för om man lägger upp stora bildfiler på hemsidan så väljer många att surfa vidare än att vänta på en seg sida.

Men bildens storlek i pixlar eller kB/MB har inget med PPI att göra. Läs gärna min artikel jag länkat till ovan. Eller någon av tusentals andra som behandlar samma sak.
 
På webben är det bara antalet pixlar som räknas. Webb-läsarna tittar bara på hur många pixlar i bredd och höjd. Informationen om upplösning tar läsarna ingen hänsyn till. Testa genom att ta bild med ex vis 300 x 500 px, gör sedan tre versioner med upplösningen 1 ppi, 72 ppi samt 300 ppi. Tag sedan upp dom i webbläsaren, de blir exakt lika stora.

/Mats
 
Bofoto2 skrev:
Jo, det gör det för om man lägger upp stora bildfiler på hemsidan så väljer många att surfa vidare än att vänta på en seg sida.
Fast bildens ppi/dpi säger ju inget om hur stor den är.

Vilken fil är störst? 640x480 72ppi eller 640x480 300ppi? Vilken blir störst på webben?
 
Hej!
Oavsett kamera och upplösning är JPEG bilder 72 pixlar i upplösning men storleken på bilden kan variera. Går man in i ex.vis Photoshop och ändrar upplösningen under bild/bildstorlek till vad man vill ha ex.vis då 300 pixlar (efter att ha klickat bort bibehåll proportioner etc) så ser man att bilden blir kanske 10 x 15 cm. Vill man ha en större utskrift kanske A3+ och skriver in dessa värden i Photoshop så interpoleras bilden; dvs Photoshop 'gissar' vilka värden som finns mellan punkterna. För att fixa detta på ett mer korrekt sätt får man använda ex.vis photozoom eller ngn liknade programvara. T o m Indesign interpolerar bilder på ett mer riktigt sätt än photoshop.

Börje Ahlström
Grafiker lärare Xenter(fd Grafiskt Centrum) i Tumba
 
borahl01 skrev:
Hej!
Oavsett kamera och upplösning är JPEG bilder 72 pixlar i upplösning men storleken på bilden kan variera.
Vänta lite nu. En JPEG kan du väl spara i vilken upplösning som helst?

Förresten, 72 pixlar, det är rätt lite det. 72 dpi/ppi, det är en helt annan sak.
 
Jo man kan spara en JPEG i vilken upplösning man vill men detta står i relation till bildstorleken. Det är ju bara att gå in i Photoshop och kolla....
 
Jag gör ett inlägg för att försöka skingra dimmorna:

Om man bara försöker förstå vilka punkter man talar om, och var man mäter tum, så blir allt glasklart.

dpi = dots per inch = punkter per tum
ppi = pixels per inch = punkter per tum

Pixel betyder bildpunkt, så det borde inte orsaka någon förvirring.

Dot betyder oftast de punkter som en skrivare skriver ut. Gamla svartvita skrivare kunde bara skriva helsvarta punkter, så för att få fram t.ex. 64 nyansers gråskala krävdes 8x8 skrivarpunkter för en bildpunkt. Helvitt = alla 64 punkterna vita, mellangrått = varannan svart.

Att en del bildfiler innehåller en rekommendation om hur tätt bildpunkterna skall skrivas ut - ja, det kan man oftast (alltid?) strunta i.
 
borahl01 skrev:
Hej!
Oavsett kamera och upplösning är JPEG bilder 72 pixlar i upplösning men storleken på bilden kan variera.
Fullständigt felaktigt.

Det finns möjlighet att lägga till information i .jpg-filen om vilket ppi som skall associeras till bilden. Jag känner dock inte till något sätt att skriva ut bilden som tvärvägrar att skriva ut med annan upplösning.

En gång till:

ppi = (antal pixlar) / (längden, i tum)
 
Det här måste ju vara nåt trams som Photoshop har med sig i bagaget. PS är väl från början ett program man gjorde bilder i. Bilder som alltid skulle skrivas ut eller tryckas i en viss storlek.
 
borahl01 skrev:
Jo man kan spara en JPEG i vilken upplösning man vill men detta står i relation till bildstorleken. Det är ju bara att gå in i Photoshop och kolla....
Och vad är då storleken på en bild?

I datorn är det antalet pixlar. På papper är det ett längdmått. Ländmåttet existerar egentligen inte i datorn. Man har bara sina pixlar där. Men om man har sina pixlar och vill bestämma hur stora de är så måste man deffinera detta. Det gör man med PPI. En bilds antal millimeter, centimeter eller tum måste räknas fram i datorn. Det gör man med PPI. Antalet pixlar är däremot ett absolut värde. Det är antalet pixlar i förhållande till PPI som ger den virtuella längden i t.ex. cm i datorn. Men som sagt, så länge bilden är digital så är dessa cm bara virtuella!
 
Är det någon som har en vettig förklaring till varför så många programvaror felaktigt använder dpi istället för ppi? Finns det någon förklaring. Överallt ser man dpi, men det är sällan jag tycker mig se ppi.

Och nej, jag har inget konkret exempel nu, men det måste väl vara flera än jag som noterat detta.
 
Det beror ju faktiskt bara på vad man menar med "dot". En pixel är ju en "coloured dot", om man så vill.

Bläckstråleskrivare behöver ju några "dots" för att skriva en "pixel", men hur är det med övriga typer av skrivare? Hur är det med professionell tryckutrustning? Offsetpressar? Kan det vara så att man i riktigt proffsiga sammanhang aldrig har brytt sig om hur en simpel bläckstråleskrivare funkar?
 
bullen_ skrev:
Är det någon som har en vettig förklaring till varför så många programvaror felaktigt använder dpi istället för ppi? Finns det någon förklaring. Överallt ser man dpi, men det är sällan jag tycker mig se ppi.
Det är väl ett arv från tiden när världen var i huvudsak svart/vit? En pixel på skärmen (i den mån man hade någon) motsvarade en skrivarpunkt, så dpi och ppi var i praktiken samma sak.

/Daniel
 
BengtJohnsson skrev:
Det beror ju faktiskt bara på vad man menar med "dot". En pixel är ju en "coloured dot", om man så vill.

Bläckstråleskrivare behöver ju några "dots" för att skriva en "pixel", men hur är det med övriga typer av skrivare? Hur är det med professionell tryckutrustning? Offsetpressar? Kan det vara så att man i riktigt proffsiga sammanhang aldrig har brytt sig om hur en simpel bläckstråleskrivare funkar?

Ja en offset har väl kanske inte dots, för där pressas ju färgen på, men dom borde ju ha en motsvarighet. Men det kanske är grovleken på valsarnas piggar man räknar i där. En laserskrivare har väl pulver så där borde det ju bli pppi (powder particles per inch) =)

Nej nu är jag ute och cyklar, men jag finner det fortfarande lite irriterande när proffesionella programvaror inte använder sig av rätt termer. Eller så är det som sagt vi dödliga som inte förstår de riktiga proffsen. Vem vet =)

Tata!
 
dano skrev:
Det är väl ett arv från tiden när världen var i huvudsak svart/vit? En pixel på skärmen (i den mån man hade någon) motsvarade en skrivarpunkt, så dpi och ppi var i praktiken samma sak.

/Daniel
Tvärtom. Det går åt många svarta OCH vita punkter (dots)för att skapa illusionen av en grå punkt (pixel).
 
Det här blev en livlig diskussion, som vanligt...

Jag hänvisar återigen till min "artikel" som jag påbörjat, d.v.s. den är inte helt komplett, men ändå...

http://erro.se/artiklar/Bildstorlek/

Man måste skilja på storlek på skärmen och storlek i utskrift, det är två helt olika saker.

Man måste skilja på PPI och DPI, det är två olika saker.

Man behöver oftast inte bry sig om varken PPI eller DPI, åtminstone inte som hobbyfotograf.

Återigen, läs ovanstående. Jag är inget proffs, men jag tror mig förstå en del. Kom gärna med synpunkter eller korrigeringar. Observera att artikeln saknar beskrivande bildexempel ännu.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.