Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K10D jpeg upplösning i dpi

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C.

Aktiv medlem
Hej!

Är något konfunderad....fotograferar normalt alltid i RAW (DNG) med min K10D men tänkte för ovanlighetens skull idag ta några bilder i jpeg (högsta kvalitet inställd i kameran) för att eventuellt framöver köra jpeg för vissa bilder där man inte behöver den allra mest optimala bildkvalitén. När jag tittar på jpeg-bilderna i CS2 så är upplösningen bara 72 dpi (webb-upplösning), vilken det för övrigt också blir när man väljer de två lägre jpeg-kvalitéerna i kameran (filstorleken minskar dock vilket är naturligt).

När man fotar RAW är det inga problem att konvertera en RAW-bild till t ex jpeg i 300 dpi, men min fråga är, kan man på något sätt få jpeg-bilder direkt ur K10:an som t ex är 240 dpi eller 300 dpi, d v s för printändamål? 72 dpi är alldeles för begränsat då t ex en del av kunderna kräver 300 dpi. Någon som vet?

Hälsningar
Lasse
 
Är jag helt ute och cyklar eller är det inte så här det fungerar:

En bild oavsett format har egenskapen att den har en viss upplösning i pixlar (bredd & höjd). Begreppet dpi har ju att göra med när man mappar denna upplösning på en viss bredd & höjd för utskrift / tryck.

Så egenskapen dpi har ju att göra med i vilken storlek du tänker skriva ut bilden. Att ändra egenskapen borde vara enkelt att ändra i PS (Image Size?).

Eller är jag ute och cyklar? Vet tyvärr inte hur/om du kan ändra på kameran, men borde inte vara svårt att ändra som en batch med PS???
 
Visst har dpi med upplösning på utskrifter att göra och t ex så blir en bild i 72 dpi i A3/A3+ och med K10:ans 3872x2592 pixlar ingen jättehöjdare i kvalité. Jpeg-filerna verkar hårt komprimerade i kameran (ofta bara ett par meg...). Det du föreslår är väl någon form av interpolering om man ska öka en 72 dpi-bild till högre dpi. Jag vet faktiskt inte vad som händer med bildkvalitén då? Tack ändå för ditt svar!
 
Nu får ni väl skärpa er lite.
Bilderna från kameran har en viss upplösning eller storlek i pixlar (antagligen c:a 3900x2500 på ett ungefär om det är högsta upplösning i en 10Mp kamera).

Att sen Photoshop eller kameran har nån jäkla inställning som säger att det är 72 DPI är helt ointressant.
DPI har bara med utskriftsstorlek och kvalitet att göra.
 
Ber om ursäkt för att jag tog i. Men jag blir så trött på det här DPI-tjafset.
Det verkar som om Photoshop inte är särskilt lämpligt för en normal digitalfotograf.

Om du har en jpeg som är 3872x2581 och skriver ut den i 300DPI så blir den 3872/300 = 12,9
12,9 inches alltså och det blir 32,8 cm på bredden.

Om Photoshop säger nåt annat så får du ta ett snack med ditt program
 
Senast ändrad:
Lasse C. skrev:
Visst har dpi med upplösning på utskrifter att göra och t ex så blir en bild i 72 dpi i A3/A3+ och med K10:ans 3872x2592 pixlar ingen jättehöjdare i kvalité.
Dpi står för dot per inch, och är alltså bara en relevant term om du har en bestämd storlek och ett bestämt antal pixlar. Om din bild är 3872x2592 pixlar så räcker den till exempel till en utskrift på 19,36x12,96 tum i 200 dpi (=48x32cm) oavsett vad kameran eller photoshop anser att den har för dpi. Bilden i sig har ingen dpi alls. Den har ett antal pixlar, och dpi'n som anges är framräknad på vilka mått man låter dessa pixlar bre ut sig på.

En bild -- som du skriver -- på 72 dpi i A3/A3+ med 3872x2592 pixlar, är alltså omöjligt. 3872x2592 pixlar i 72 dpi blir 53,7x36 tum (135x90cm) alltså avsevärt större än A3 (420x297mm)

-- MW
 
Bilderna är 3872x2592 pixlar och 72 dpi i jpeg direkt från kameran och frågan handlade just om utskriftstorlek och kvalité i dpi eftersom 72 dpi INTE räcker för större utskrifter....så mycket vet t o m jag som "onormal digitalfotograf".......
 
Lasse C. skrev:
Bilderna är 3872x2592 pixlar och 72 dpi i jpeg direkt från kameran och frågan handlade just om utskriftstorlek och kvalité i dpi eftersom 72 dpi INTE räcker för större utskrifter....så mycket vet t o m jag som "onormal digitalfotograf".......

Jag menade inte att vara oförskämd mot dig.

Dina bilder från kameran har ingen egenskap som DPI. Dom har bara sin storlek/upplösning i pixlar.
Och du har helt rätt i att 72 DPI inte är nån höjdare vid utskrift.

Jag tror dig när du säger att kamerans exif eller Photoshop säger att bilderna är på 72 DPI men det är du som ska bestämma det.
Tag kommandot över programmet.
 
Senast ändrad:
Magnus W skrev:
Dpi står för dot per inch, och är alltså bara en relevant term om du har en bestämd storlek och ett bestämt antal pixlar. Om din bild är 3872x2592 pixlar så räcker den till exempel till en utskrift på 19,36x12,96 tum i 200 dpi (=48x32cm) oavsett vad kameran eller photoshop anser att den har för dpi. Bilden i sig har ingen dpi alls. Den har ett antal pixlar, och dpi'n som anges är framräknad på vilka mått man låter dessa pixlar bre ut sig på.

-- MW

Så det är med andra ord helt ointressant vad kameran anger för dpi på en bild direkt ur kameran? Utifrån givet antal pixlar så väljer man/ändrar dpi beroende på upplösningskrav och storlek på bild efteråt i t ex PS?
 
Lasse C. skrev:
Så det är med andra ord helt ointressant vad kameran anger för dpi på en bild direkt ur kameran? Utifrån givet antal pixlar så väljer man/ändrar dpi beroende på upplösningskrav och storlek på bild efteråt i t ex PS?

Precis. Om dina bilder är 3872x2592 pixlar från kameran och du vill skriva ut den i 300 dpi så blir den 12,9x8,6 tum. Men den kan lika väl skrivas ut i 16,1x10,8 tum (240 dpi).

Tips är att leka lite med PS's Image Size dialog.
 
Jag använder inte Photoshop. Jag kör med Paintshop Pro

Om jag bestämmer en viss utskriftsstorlek så blir det den DPI det blir.
 
Se till så att "resample image" är avbockad då du ändrar storleken så ändras dpi om inte så ändras pixelantalet

3872x2592 pixlar och 72 dpi = 136 x 91 cm
3872x2592 pixlar och 42 x 28 cm = 234 dpi

men är "resample image förbockad" får du följande resultat
42 x 28 cm 72 dpi = 1191 x 797 px vilket ger en dålig utskrift.

Jag har ut några som helst problem kört ut 50 x 70 från min K10

/Mats
 
Precis. Du har ett visst antal pixlar. 200 pixlar räcker till en tum i 200 dpi, (= 78 pixlar / cm) resten är enkel matematik.

Sen kan man interpolera upp bilden i t ex Photoshop med mer eller mindre bra resultat beroende på hur mycket man vill interpolera.

-- MW
 
mnilsson skrev:
Precis. Om dina bilder är 3872x2592 pixlar från kameran och du vill skriva ut den i 300 dpi så blir den 12,9x8,6 tum. Men den kan lika väl skrivas ut i 16,1x10,8 tum (240 dpi).

Tips är att leka lite med PS's Image Size dialog.

Bra tips istället för mitt pladdrande :)
 
lunma skrev:
Se till så att "resample image" är avbockad då du ändrar storleken så ändras dpi om inte så ändras pixelantalet


/Mats

Aha! det är den där "resample image" som är boven.
Nu fick man lära sig nåt nytt om ett program man inte har:)
Inte första gången den funktionen förvillar verkar det som.
 
Tack för alla svar! Tror poletten ramlade ner till slut, ska sätta mig med PS och "Image Size" en stund....

Hälsningar
Lasse
 
Borde det inte vara ppi = pixels/inch i alla sammanhang förutom vid utskrifter. Upplösningen i tex PS anges så.
 
Jo, ppi(=pixlar per tum) har försvunnit lite som namn, dpi betyder dots per inch = alltså droppar per tum.
Bilder på webben ska ju vara så små som möjligt och då brukar 72 eller 92 ppi gälla, men det skrivs ofta dpi....
Jag vet inte om det är ett Svenskt fenomen men när CD;n lanserades i början på 80-talet dög inte CD(compakt disc = kompakt skiva) utan marknadsförarna skrev CD skiva och senare DVD skiva. Då kan man oxå säga LP-skiva SKIVA om vinylen eller automobil bil i stället för bil.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.