Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K10D hur funkar Manuell egentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Min förra Pentax var 100% manuell och allt var så enkelt. Hade man ställt in bländare, tid och avstånd så var värdena inställda om man så lade undan kameran ett år!

Med K10D tycker jag inte att jag har kontroll över det manuella läget. Har försökt förstå systemet men fattar inte.

Jag riggar alltså upp kamera o stativ, ställer in allt som jag vill ha det. Om jag då inte exponerar direkt utan väntar ut något i motivet så krånglar det.

Det verkar som om mina värden står kvar till mätperioden (i mitt fall 30 sek) gått ut. Då ändras värdena på displayen. Varför???? Finns nåt sätt att ställa in kameran så inställningarna står kvar där jag ställt dom?

Verkar konstigt. De enda inställningarna är väl under mappen "inspelning", "minne". Kan något ändrats där? Jag har aldrig haft problem med att inställningarna ändras på manuellt läge, de är kvar där hela tiden.

Känner inte igen det heller, (har dock inte kameran framför mig just nu) men vill minnas att mina inställningar ligger kvar till och med om jag stänger av och slår på kameran.

Problemet löst

Tack för era svar Peter,Leif och Michael! Det är verkligen ett stort stöd att få veta hur kameran ska funka. Med den hjälpen kom jag på felet.

Det var inställningen för "Bracketing order" ( serietagning med exponeringsgaffling) som ställde till det. Jag hade ställt in att ändra exponeringen stegvis från ljust till mörkt (lättast att känna igen serien så sen då man kollar i datorn). Ändrade tillbaka till fabriksinställningen med 0 i mitten, och nu verkar den manuella inställningen stå stabilt.

Men det är ju än mer förbryllande. Vad har bracketingordningen med minnet av inställningar på manuellt läge att göra? Jag har haft olika bracketingordningar, inklusive fabriksinställningen utan att det påverkat minnesfunktionerna vid manuell.

Hmmmmm

Kollade nu igen. Med Auto Bracketng Order inställd på läge 1 (default) så står av mig inställt exponeringsläge kvar då mätaren stänger av sig. Med läge 2 och 3 så ändras värdet då mätaren stängs av.

Värdet verkar i och för sig återställas till av mig inställt exponeringsläge då jag nuddar avtryckaren, Men det är ett moment för mycket tycker jag. Skapar en osäkerhet som man gärna avvarar.

Jag har programversion 1.10 om det skulle göra nån skillnad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar