Annons

K10d Firmware update 1.20

Produkter
(logga in för att koppla)
hmm, var det mkt fel att rätta till från början eller varför släpper de nya firmware varannan vecka? =)

Vad är det för stöd som den nya firmwaren tillåter? Jag kan läsa vad som står, men jag vet inte vad Pentax remote assistant är för nåt..
 
K10d Firmware

"Correspond to PENTAX REMOTE Assistant" 3 är det enda som anges.
Troligen kommer det ytterligare en ny updatering i maj samtidigt som SDM-objektiven släpps. Åtminstone antyds detta på en sida på Internet.
Minns inte var jag sett detta. Men halvofficiellt var det.
Den skulle innehålla stöd för SDM samt del annat som det var hysch hysch om.
PENTAX REMOTE Assistant är en programvara att ladda ned från Pentax support site.
Startas från Pentax Browser
 
Senast ändrad:
Benjamin83 skrev:
Vad är det för stöd som den nya firmwaren tillåter? Jag kan läsa vad som står, men jag vet inte vad Pentax remote assistant är för nåt..

1.1 lade till nya funktioner (trådlös blixtstyrning med inbyggd blixt, ISO val via OK knappen, extra tillval i HyperProgrammen med kommandorattarna), plus korrigerade ett fåtal gamla.
1.11 korrigerade de buggar som fanns i 1.1 (sync andraridån med inbyggd blixt).
1.20 lägger till stöd för den nya mjukvara - Pentax Remote Assistant 3, som nu släpps.

Remote Assistant är en mjukvara som du kör i datorn och som kan styra kameran, du kan alltså fjärrstyra K10D från datorn.

Till skillnad från många andra kameratillverkare så släpper Pentax ej enbart mjukvaruppdateringar för att rätta till fel, utan även för att lägga till nya funktioner.

Hälsar
R
 
Re: K10d Firmware

clajan02 skrev:
Troligen kommer det ytterligare en ny updatering i maj samtidigt som SDM-objektiven släpps. Åtminstone antyds detta på en sida på Internet.
Minns inte var jag sett detta. Men halvofficiellt var det.
Den skulle innehålla stöd för SDM samt del annat som det var hysch hysch om.

I samband med PMA mässan så uppstod ett rykte om att K10D behövde uppgraderas för att fungera med de nya SDM objektiven, vilket är ett helt oförståeligt rykte då de som har provat K10D med SDM objektiven har funnit att de fungerar alldeles utmärkt ihop...

Det kommer givetvis nya uppdateringar av mjukvaran, Pentax kommer på nya grejjer hela tiden som de vill lägga till. Mycket sker ju på användarnas begäran. När K10D släpptes så klagade användarna på att det var besvärligt att nå ISO, så Pentax ändrade programmeringen.

Hälsar
R
 
K10d Firmware

I samband med PMA mässan så uppstod ett rykte om att K10D behövde uppgraderas för att fungera med de nya SDM objektiven, vilket är ett helt oförståeligt rykte då de som har provat K10D med SDM objektiven har funnit att de fungerar alldeles utmärkt ihop...

Det kommer givetvis nya uppdateringar av mjukvaran, Pentax kommer på nya grejjer hela tiden som de vill lägga till. Mycket sker ju på användarnas begäran. När K10D släpptes så klagade användarna på att det var besvärligt att nå ISO, så Pentax ändrade programmeringen.

Hälsar
R

Hej Roland!
Jag vet inte ang. detta med SDM. Jag är inte så uppdaterad på detta. Jag sökte efter ett svar i annan fråga på Internet och i samband med detta snubblade jag på ett inlägg i SDM frågan.
Den som svarade var någon Pentax-nisse av något slag och som jag UPPFATTADE det hela var att:
Ja det kommer en ny uppdatering ang SDM
Ja denna uppdatering kommer att innehålla mer än detta men om detta säger jag inget nu.

Om detta är en missuppåfattning av mig eller inte kan jag inte svara på eftersom jag inte vet var när och hur jag såg inlägget.

mvh
Claes
 
Det kommer en ytterligare uppdatering av firmware, eftersom Pentax fortsätter att utveckla mjukvaran kontinuerligt. (detta är också ett sätt att hålla kameran uppdaterad för marknadssituationen, nya modeller är dyra men mjukvaruuppdateringar är billiga). Däremot så är det nys att det behövs en specifik uppdatering för att de nya SDM objektiven ska fungera, de fungerar redan nu med K10D och dagens firmware.

Hälsar
R
 
Nemesis skrev:
Synd att inte remote assistant finns för K100D :(
Första remote assistant var för ist*D, men jag har använt den på DS eller om det var K100D. Så visst kan du använda den nya, men antagligen med nån restriktion(nån funktion som inte funkar).
 
Det kommer en ytterligare uppdatering av firmware, eftersom Pentax fortsätter att utveckla mjukvaran kontinuerligt. (detta är också ett sätt att hålla kameran uppdaterad för marknadssituationen, nya modeller är dyra men mjukvaruuppdateringar är billiga). Däremot så är det nys att det behövs en specifik uppdatering för att de nya SDM objektiven ska fungera, de fungerar redan nu med K10D och dagens firmware.

Hälsar
R

Hej Roland!
Jag har just nu fått bekräftat (från officielt håll, dock inte Pentax Sverige) att det kommer en ny firmware just för SDM. En skarp version, då det finns en beta-version av SDM support.
Kameror sålda till i dag innehåller INTE SDM support enligt denna källa.
Vad det andra är svaras inte på.
Men som sagt var, jag är inte så påläst kanske inte så jätteintresserad heller av just denna fråga. Tids nog ges svaret!

mvh
Claes
 
Senast ändrad:
Fortfarande inget bra lösning på K10D att kunna ljusmäta med bländarring (gamla objektiv) såsom alla andra pentax modeller klarar.?
Men det är ju kul att det kommer nya mjukvaror. Det betyder att dom arbetar med produkten.
 
Det finns flera med K10D med dagens firmware som har testat SDM optiken, bl a personer som har gått in med sina existerande K10D:s och fått låna ett provexemplar av DA Star 16-50 f/2.8 SDM eller 50-135 f/2.8 SDM av Pentax, som de har monterat på sina K10D:s och de har fokuserat klanderfritt i SDM läget.

Hur förklarar du detta?

Hälsar
R
 
K10d firmware

Det finns flera med K10D med dagens firmware som har testat SDM optiken, bl a personer som har gått in med sina existerande K10D:s och fått låna ett provexemplar av DA Star 16-50 f/2.8 SDM eller 50-135 f/2.8 SDM av Pentax, som de har monterat på sina K10D:s och de har fokuserat klanderfritt i SDM läget.

Hur förklarar du detta?

Hälsar
R

Hej Roland!
Ibland blir jag ordentligt irriterad på dina inlägg här på Pentax forumet och nu är ett sådant tillfälle.
Jag tänker inte förklara hur detta är möjligt! Jag tänker inte ens försöka! I någon form alls.
Utan som jag skrev tidigare: JAG HAR FÅTT FRÅN OFFICEILT HÅLL SOM JAG SKREV DET FINNS INTE NU MEN KOMMER I MAJ.
Om detta är sant eller inte kan jag inte bedömma. Slut från mig ang detta ärende.
Dessutom kommer jag inte deltaga i några disskussioner hädanefter på detta forum.

Claes
 
Men snälla du, jag har väl rätt att vara skeptisk som alla andra här? Många här är ju skeptiska mot mig, jag har väl också rätt att vara skeptisk?
Om man ej får ifrågasätta saker på ett forum, varför ska man då ha ett forum? Och om du ej trivs med att information blir ifrågasatt, så delta ej i forum. Jag blir ifrågasatt hela tiden och jag bryr mig inte det minsta om det...

Hälsar
R
 
Jahaja om man då kan klämma in ett spörsmål om uppgraderingen........Så funderar jag på ifall det finns nåt rationellt skäl till att ligga kvar med 1.10 och då behålla möjligheten till "maintenance menu". Jag struntade nämligen i att gradera upp till 1.11 för den verkade inte ge mig så mycket samtidigt som den tog bort just "maintenance menu".

Nu är jag lockad av fjärrstyrningsmöjligheten :)

Jag har hittills inte använt "maintenance menu" och frågan är : Kommer jag någonsin att behöva "maintenance menu"?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.