Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K10d Firmware update 1.20

Produkter
(logga in för att koppla)
storm skrev:
Fortfarande inget bra lösning på K10D att kunna ljusmäta med bländarring (gamla objektiv) såsom alla andra pentax modeller klarar.?
Men det är ju kul att det kommer nya mjukvaror. Det betyder att dom arbetar med produkten.

Menar du att K100:an klarar att exponera rätt med äldre optik? I så fall blir valet lätt för mej med många gamla linser (m och k).

Uffe S
 
Jag har bar tittat lite, och det ser ut som om K100D har samma problem. Tänk på att utan objektivinformation så använder kameran centrumvägd ljusmätning.
 
Har installerat och testat nya Photo Assistant, funkar fint. Lite oklart när jag skulle ha nytta av det dock. En fördel kan väl vara att man kan synka flera kameror så att de har samma inställningar, men jag har bara ett K10 hus ännu. För studiophoto är väl kanske fördelen att man snabbt kan få upp bilden på en stor skärm.
 
Vad det gäller SDM-objektiv, så ligger det till som så att K10D med firmware 1.11 (och sannolikt också 1.20) inte använder fokusmotorn i objektivet utan kör med fokusmotorn i kamerahuset (de nya objektiven är bakåtkompatibla med äldre kamerahus men då utan SDM-funktionen).

Jag testade de två nya DA*-objektiven på fotomässan i Jönköping på mina K10-hus, och mycket riktigt så funkar autofokusen, men inte med ultraljudsmotorn, utan med motorn i huset. Att det kommer en uppgradering av firmware för att aktivera SDM bekräftades av Pentax personal i montern.

/Patrik
 
Jag har just nu fått bekräftat (från officielt håll, dock inte Pentax Sverige) att det kommer en ny firmware just för SDM. En skarp version, då det finns en beta-version av SDM support.
Kameror sålda till i dag innehåller INTE SDM support enligt denna källa.
Vad det andra är svaras inte på.
Men som sagt var, jag är inte så påläst kanske inte så jätteintresserad heller av just denna fråga. Tids nog ges svaret!

mvh
Claes

Det stämmer bra enligt den info jag fått från Pentax representant när jag provade de demoex som fanns i Stockholm för någon månad sedan.

Gluggarna funkar att använda med dagens firmware, men en upgrade måste till för att optimera snabbheten (som ju är anledningen till att man använder ultrasonic fokuseringsmotor). Alltså fungerar inte gluggarna som det är tänkt (alltså; som de skall) med dagens firmware.

// Matte
 
Kan de (Pentax) vara så luriga (varning, konspirationsteori) att de håller på den uppdateringen tills sista stund, enbart för att fördröja konkurrenter som Sigma så länge som möjligt. Sigma kan naturligtvis inte undersöka kamerans styrsignaler förrän uppdateringen är släppt.
 
Gimbal skrev:
Kan de (Pentax) vara så luriga (varning, konspirationsteori) att de håller på den uppdateringen tills sista stund, enbart för att fördröja konkurrenter som Sigma så länge som möjligt. Sigma kan naturligtvis inte undersöka kamerans styrsignaler förrän uppdateringen är släppt.

Ja, ärligt talat så nog skulle jag göra på det viset om jag drev en vinstnödvändig rörelse i branchen. Varför göra det lättare för andra att inkräkta på marknadsandelarna?

Men nu har jag ju inte sagt att det ÄR så i Pentax fall.... ;-)

I vilket fall som helst så ska det till en uppdatering för att optimera hastigheten på DA* gluggarna.

// Matte
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.