Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K10D broschyr, engelsk

Produkter
(logga in för att koppla)
Snyggt. En sak jag undrar över dock. Både 360 och 540 sägs stöda trådlös blixt, men på alla bilder visas alltid en massa sladdar. Behövs en trådlös modul som inte finns ännu, eller vad är problemet?

Tack för den länken, Roland!

K10D verkar vara precis allt det jag har väntat på... strålande! Nu återstår det att se det första rapporterna hur de har lyckats med bruset på höga ISO-tal i praktiken.

Finns det någon möjlighet att Pentax släpper mer info om framför allt de nya objektiven inför Photokina eller kommer det att dröja till längre fram i höst/vinter.

Jag behöver ett långt (400 mm eller liknande) vädertätat tele som går ihop med huset..... ;o)

Intressant, Pentax vidhåller lågt brus och som jag förstår oöverträffad färghantering med nya 22-bitars AD-omvnadlaren.

falke skrev:
Finns det någon möjlighet att Pentax släpper mer info om framför allt de nya objektiven inför Photokina eller kommer det att dröja till längre fram i höst/vinter.

Jag behöver ett långt (400 mm eller liknande) vädertätat tele som går ihop med huset..... ;o)

Det har sagts att Pentax på Photokina mässan släpper en lista över planerade objektiv som kommer att lanseras t o m våren 2007. Alla planerade objektiv kommer inte finnas med på den listan, utan listan kommer att uppdateras igen på PMA mässan i februari 2007.

På listan som troligen presenteras på Photokina mässan så finns objektiv till och med 300 f/4 med. 400 f/4 objektivet kommer troligen på den uppdaterade listan som släpps i samband med PMA mässan. Det kan vara så att de släpper ut information redan på Photokina om 400:n, men jag har personligen svårt att tro det eftersom det objektivet ligger några månader efter de andra i lansering.

Jag förväntar mig att den nya högkvalitativa telezoomen lanseras i januari/februari, förhoppningsvis även 200 f/2.8. 300 f/4 blir troligen april/maj, 400:an senare.

Sen så finns det ju fler objektiv än dessa att lansera, men de tillhör inte telekategorin...

Hälsar
R

Det verkar som man med kamerans inbyggda raw konverter kan göra många justeringar i redan tagen rawbild för att sedan konvertera till jpeg.

Man kan alltså simulera ett 3200 läge genom att underexponera i raw, lyfta bilden och sedan omvandla till jpg direkt i kameran.

Några funderingar kring filformaten.Vad finns det för fördelar mad att fotografera i DNG i stället för PEF? Kan man göra om en PEF till DNG utanför kameran? Gissar att man inte kan konvertera en DNG i medföljande PhotoLab?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar