ANNONS
Annons

K100D Service

Produkter
(logga in för att koppla)

Wompa

Medlem
Hej.

Jag har en Pentax K100D super som jag ägt i 3år nu.

Den har väl gjort ca 40000exponeringar, och jag älskar att bara ta den över axeln och gå ut. Det är ingen dyr kamera men helt underbar att fota med.

Det jag tänkte på är gör man någon sorts service på kameror? Tänkte som på äldre kameror får man justera slutaren etc, det är ju mycket mekaniska delar i en ny kamera också.

Varför jag undrar är för att min K100 känns inte lika gedigen som den gjorde förut. Den har svårt att fokusera ibland och ger mig otroligt dåliga kort imellanåt.

Vad tror ni? Är det dags för en service om man nu gör en eller är det bara rengöra?

Sen bara som en liten instickare... Har fastnat för KX:en, jag tycker det verkar vara en kamera med allt och lite till sen är den inte dyr heller.

Men ska jag köpa en ny Pentax eller köra med min K100D och istället köpa ett nytt objektiv? För så inne i fotografering är jag inte att MPX får bestämma och HD filmningen...

Men folk håller ju gamla analoga Leicor vid liv år efter år.

Jag har en större lust att köpa ett fint objektiv än en ny kamera då min K100D ger mig precis bilderna jag behöver och jag ska ändå inte skriva ut affischer och filma HD.
Men nån gång så kommer jag byta upp mig men tills dess så varför inte ta hand om sin kamera?

Tror slutaren i K100D är specad att hålla 50000 cykler så den kan nog ge upp rätt snart, och en totalservice på en sliten DSLR kan nog kosta långt mycket mer än vad den är värd, speciellt om det krävs reservdelar.
Iom att du tagit så många bilder med din kamera så är nog mycket av mekaniken rätt sliten och an nog behöva för att få den i nyskick.

Tror att en totalservice av kameran kan gå på minst 2000::- exkl reservdelar, ett slutarbyte 2000-3000:-.
Så det är nog inte omöjligt att servicen på din K100D skulle kosta skulle hamna i närhet av vad en ny K-x kostar. Men du kan alltid skicka kameran till till Kameraservice och få ett kostnadsförslag om vad servicen skulle kosta. Men då bör du vara tydlig i vad du vill att de ska göra. www.kameraservice.se

Man kan nog inte...

Men folk håller ju gamla analoga Leicor vid liv år efter år.

Jag har en större lust att köpa ett fint objektiv än en ny kamera då min K100D ger mig precis bilderna jag behöver och jag ska ändå inte skriva ut affischer och filma HD.
Men nån gång så kommer jag byta upp mig men tills dess så varför inte ta hand om sin kamera?

blanda in en Leica i detta. Har själv en Contax från 1932, men det hindrar inte att jag har en modern digitalkamera.
lma

Jag ville bara veta om det är något man gör på kameror över lag men är det som ni säger så.

Har ju inte lyckas hitta något spec information ang service etc så jag hade ingen prisuppfattning.

Men min K100D kan nog gå många tusen kort till, rengjorde hela huset igår och nog gjorde det en stor skillnad. Vart lite skarpare och nog vart den snabbare på att fokusera.
Har dock kört mest med mitt analoga 50mm objektiv.

Är inne på att köpa upp mig men fungerar kameran så är ju objektiv mycket roligare.

Ska bli kul att se om min K100D håller mer än 50tusen ;) Jag har fullt förtroende i den.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar