Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K100D och nerbländing

Produkter
(logga in för att koppla)

Albwah

Aktiv medlem
Då var det dags för min första D-SLR. Jag har kollat på Nikons D50 och Pentaxs nya K100D. Dom är ju ganska lika så jag tror det är greppet som får avgöra. Jagh skulle vilja ha så att man kan blända ner från kamerahuset med en knapp, altså så man kan se skärpedjupet direkt i sökaren. Vad jag har förstått finns denna funktion på K100D men inte på D50, stämmer detta?

MvH
Albin

Det stämmer att funktionen finns på K100D som du beskriver. Dessutom kan man välja ett läge där kameran tar en bild som direkt visas på 2,5 " skärmen utan att lagras i minnet. Den försvinner då när du fokuserar på nytt. Det är förmodligen ännu lättare att se skärpedjupet och bokehn så.

Någon har sagt att det visst också skall vara möjligt på D50 (om man vet hur man gör) så det kanske går på den också? Dock bör man tänka på att sökaren är rätt liten så det är väl inte helt lätt att se så mycket i den.

papi skrev:
Någon har sagt att det visst också skall vara möjligt på D50 (om man vet hur man gör)
De syftar säkert på det gamla tricket med att skruva av objektivet en bit. Förutom att det är rätt ineffektivt, eftersom skärpedjupskontroll kräver koncentration, så funkar det inte på moderna objektiv utan bländarring.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar