Annons

K100D - Nytt system

Produkter
(logga in för att koppla)

Taka

Aktiv medlem
Har hört från många att jag är galen som är sugen på att skaffa nytt system, inte för att jag inte gillar nikon, men jag är ju så sjukt sugen på en K100D

Jag tycker mig se många fördelar med att köra två system paralellt. Vad säger ni? Är det helt galet? Eller finns det något i det jag säger?
T.ex. möjligheten att välja från två objektivparket.

Det finns väll inga fördelar egentligen, hade kunnat varit om all utrustning vore kompatibel ex optik blixt minneskort o raw hantering

Taka skrev:
Har hört från många att jag är galen som är sugen på att skaffa nytt system, inte för att jag inte gillar nikon, men jag är ju så sjukt sugen på en K100D

Jag tycker mig se många fördelar med att köra två system paralellt. Vad säger ni? Är det helt galet? Eller finns det något i det jag säger?
T.ex. möjligheten att välja från två objektivparket.

Det är nog lite svårt att se fördelarna om det inte är så att det finns unika prylar i båda systemen som du måste ha :))

Varför skulle du vilja behålla D50 om du tex istället väljer K10D? Det skulle bli en rejäl uppgradering och förmodligen billigare än att köra två system.

... och vad skulle vara så dumt med det då? :eek:) Jag skulle gärna ha flera märken med flera olika varianter av objektiv (helst makro eftersom det är det som ligger mig varmast om hjärtat). Så lyssna på dig själv och fundera på vad det är du vill göra (och lära dig göra) för slags bilder. :eek:)

Själv har jag en digital Canon 350D och en begagnad analog Pentax Z-1 och som du säger så är det himla roligt att kunna kika på olika objektiv och andra tillbehör plus att man också kan kombinera objektiv med respektive kamera med olika adaptrar. Jag har köpt begagnade objektiv med PK- och M42-skruvfattning och kör dem på olika sätt med adaptrar på min Canon och det är bara roligt och lärorikt att experimentera.

Kul att du förstår Susanne!

Vi kanske är ensamma om den här åsikten??

Senast ändrad:
Att köra 2 olika system är bökigt tycker jag för du behöver dubbel uppsättning objektiv.
Minns när jag körde med både mellanformat o småbild det blev dubbelt i väskan av allt.
Smidigare att köra backhus.

håller med fullständigt alla som rekommenderar dig att köpa en K10d och sälja D50 istället för att ha kvar den och köpa K100d.

du kan ju bara fota med en kamera samtidigt och du får mer KVALITET för samma pengar.

Hade jag bara råd så skulle jag nog äga det bästa från alla system :)

Skämt och sido, jag skulle definitift vilja ha en Leica M8 tillsammans med min Nikon, det skulle jag inte se som något konstigt alls, men två olka nöbörjarsystem är väl lite overkill :)

/kent.

Ergonomi?

Har du funderat på att alla märken har lite olika funktionallitet i menyer, knappar eller rattar. Vissa märken har en funktion i ett menyval, andra har valet direkt åtkomligt med en knapp/ratt. Tänk den hemska tanken att du missar ditt livs bild bara för att du velade med var funktionen som du behövde fanns, knapp/ratt eller meny. Det blir nog lätt så om har två olika märken på kamerahusen. Jämför bara med att hoppa mellan en Nokia mobil och en Ericsson mobil.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar