Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K-x med spegelproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Golla

Medlem
Nyss beställt ett K-x kit med 18-55 & 55-300 objektivet på amazon.

Tyvärr börja jag hitta flera inlägg på olika forum där många verkar ha problem med slutartider mellan 1/60-1/125 där spegeln slår så hårt att bilden blir ofokuserad. Typ 30mm 1/80 och helt ofokuserat.

Någon här som har en K-x med foton tagna med slutartider runt 1/100?
 
Internationell garanti 1 år (från inköp och uppvisande av kvitto).

Är det fel på kameran kan ni få den reparerad av kameraservice här i Sverige.
Tror jag skulle ta de flesta problemrapporter med en nypa salt, rör oftast måndagsexemplar.
 
Problemet är att jag köpt på amazon och den kom till en kompis i LA i fredags. Han skall försöka göra några tester då det är ganska enkelt att se om kameran lider av detta problem. Men troligtvis låter jag han skicka tillbaka den, då det inte bara verkar vara måndagsex som är påverkade. Då får det bli 450D/500D/550D i stället, mycket dyrare med 5xxD men jag har ett 50/1.4 objektiv liggandes till Canon.
 
Jag ser inga aktuella trådar på pentaxforums där detta problem diskuteras ingående.

Vore det ett allmänt känt fel skulle det definitivt vara uppe på tapeten.
Kan väl också nämnas att Amazon kör ett riktigt fint erbjudande nu.
$465 för k-X huset samt kit lins :)

Funderar på beställa bara för att komplettera med den k-7 jag redan har.
 
Felet som några har rapporterat uppträder enligt dessa rapporter enbart vid slutartider kring 1/100 och kameran handhållen i porträttläge, alltså vertikalt.

Många av mina foton är tagna på 1/60 - 1/125, både vertikalt och horisontellt, och jag har inte alls hittat något fel, så jag säger detta rör sig om enbart måndagsexemplar. K-x har blivit en internationell succé och om alla var felaktiga skulle det synas betydligt mer i forumen.

Det kommer alltid finnas enstaka exemplar från alla tillverkare som är behäftade med fel, och där det klagas på detta och när man läser forum så kan man få uppfattningen att det gäller väldigt många kameror - men det är ju för att det fåtal - av alla som äger en kamera - som skriver, till huvuddelen skriver om problem. De flesta av de som är nöjda med sin kamera är ute och fotograferar istället för att hänga i forum. Det är betydligt vanligare med kritiska kommentarer i forum än positiva, just därför att den är som är kritisk har ett större behov av att skriva av sig än den som är nöjd har att skriva.
Och det gäller alla forum.

Om man läser forum och alla fel som står om alla kameror så skulle man ju inte våga köpa en enda kamera..
 
Nu har jag fått lite testbilder från polaren, och de verkar OK :)

Han ska ta några fler, han missförstod vad jag var ute efter men de bilder som ligger mellan 1/60-1/125 ser bra ut men han har tyvärr inte använt skarpa motiv.

Jag vill så gärna att den är OK, $650 för kitet med 18-55 & 55-300 är ju ett väldigt bra pris.
 
Ett tillägg är att det förutom parametrarna runt 1/100 +/- och vertikalt hållen kamera, så är det så att de som har rapporterat problem även har använt vidvinkel.
Dvs, det uppstår inte vid normal till tele.

Och ärligt talat så tror jag inte riktigt på teorin med spegeln, för jag förstår inte vad eventuellt skak från den skulle ha med vertikalt hållen kamera och vidvinkelobjektiv att göra... Tror det är något annat som har fallerat i dessa exemplar.
 
Det har jag ingen aning om, men flera av dem som har rapporterat om felet säger att det uppstår vid användandet av vidvinkel - helst omkring 10 - 18mm. Det må vara hur absurt som helst, det är ändå så de säger.

Som i denna post:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=34504343

Känns lite väl krystat. Men vi hade ju K-7 där enstaka exemplar gav en grön linje om man hade 35-40 grader irummet, samt körde live view i 10 minuter. Säkert sant i några fall, men precis som du säger så blir problem oftast uppförstorade genom att de som har problem skriver om dem, medan de som inte har problem inte skriver om dem. Sedan är det ju så att det inte krävs att man måste vara en duktig fotograf för att skriva om problem. En hel del av det som skrivs kan nog lika gärna vara handhavandefel. Men visst finns det exemplar som inte är perfekta. På min K20 sitter t.ex. bajonetten 0.1 mm oplant i förhållande till sensorn, vilket ger 4 mm skillnad i skärpeplan mellan höger och vänster sida i bilden med 50mm på 50cm. Helt klart ett uppmätbart fel, men knappast något som drabbar de flesta.
 
Det var något av det mest osannolikt korkade jag någonsin hört talas om.

NATURLIGTVIS kommer bilden bli väldigt oskarp om man fotar utomhus, med vidvinkel, på slutartider runt 1/100s.

Sätt "S" som mode på kameran, ställ "1/100s" och peka kameran på något utomhus i dagsljus. Kolla vilket bländarvärde du får. Antagligen ligger du någonstans mellan F/22 och F/32. I solljus/bra dagsljus antagligen F/32. UNDRAR varför bilden blir oskarp.???!!! :)
 
-"Vi får tyvärr meddela att en väldigt stor andel av vår modell "kamera-användaren v2010" är behäftade med stora logikstyrningsfel, som kan ge oanade konsekvenser för bildresultaten. Vi har försökt med att lösa detta genom en firmwareuppdatering till v1.12, även kallad "grundläggande fotokunskap", men åtgärden har i många fall varit verkningslös. Vi kommer därför återkalla modellen för destruering - detta sker naturligtvis kostnadsfritt.

Bäste Kamera, vi beklagar verkligen detta obehag, och kommer göra allt vi kan för att se till att din nya ägare inte är behäftad med detta eller liknande fel. Som plåster på såren skickar vi även en uppsättning nya Li-ion batterier för att ge dig bättre arbetstider."


/TILLVERKAREN
 
The_SuedeII, läs på innan du kommer med korkade inlägg.

Som jag ser det har det varit lättast att replikera problemet med vidvinkel, men problemet visar sig vid andra brännvidder.

Först trodde man det var ett rent SR problem, men fler tester visade att SR spelar mindre roll utan det är vid slutartider mellan 1/60-1/125 problemen uppstår oavsett SR. Vid både kortare och längre slutartider finns inte problemet. I LiveView MLU finns det inga problem.

Här ser man det ganska tydligt.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=34330249

SMC DA 21/3.2 Ltd Handhållen

1/80 F7.1, 5 av 6 är suddiga med SR On SKALL ALLTID VARA SKARP

1/30 F13, 6 av 6 är skarpa med SR off
 
The_SuedeII, läs på innan du kommer med korkade inlägg.

Som jag ser det har det varit lättast att replikera problemet med vidvinkel, men problemet visar sig vid andra brännvidder.

Först trodde man det var ett rent SR problem, men fler tester visade att SR spelar mindre roll utan det är vid slutartider mellan 1/60-1/125 problemen uppstår oavsett SR. Vid både kortare och längre slutartider finns inte problemet. I LiveView MLU finns det inga problem.

Här ser man det ganska tydligt.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=34330249

SMC DA 21/3.2 Ltd Handhållen

1/80 F7.1, 5 av 6 är suddiga med SR On SKALL ALLTID VARA SKARP

1/30 F13, 6 av 6 är skarpa med SR off

En mer påläst man än Joakim får man nog leta efter när det gäller tekniska frågor.
Skulle inte förvåna mig om han efter att läst första meningen i ditt inlägg kan tala om vilket skonummer du har på tofflorna.

Micke.
 
OM det är som du säger undrar jag varför det inte finns 15st bildexempel på 1/80 med SR off...?

Jag drog mig till minnes bilder ang detta som jag såg förra veckan - med just de förutsättningar som jag beskrev. Bilderna du länkade till här är inte drabbade av detta problem, men väl ett artificiellt inducerat problem med handhavandet.

Nej, problemet skall inte finnas där ändå. Spegeldämpning är ett urgammalt kvalitetsproblem.

Nej, metodiken för att framkalla problemet i länken är ganska korkad. Personen demonstrerar först att h*n utan problem handhåller 15st bilder i rad utan problem på 1/30s - alla är skarpa.
Sedan påvisar han ett problem som precis som han säger antagligen är en resonans med fördröjningseffekt genom att slå igång SR och ta bilderna på 1/80s istället.

Nu till den svåra frågan - om h*n kan handhålla 1/30 med den här fasta 21mm brännvidden (inte jättesvårt faktiskt) och få bra resultat - varför måste SR vara igång för att ta bilder på 1/80? Varför visar han inte 15 bilder med 1/80s och SR av? De hade antagligen varit skarpare än hans 1/30s-bilder. Personen har alltså LETAT upp ett problem vars grund ligger i ett felaktigt användande.

Det logiska är ju faktiskt då att ha SR igång på tider UNDER 1/30s istället. Eller bara när längre brännvidder är monterade på kameran - som stabilisering är menat att användas. Att bildstabilisering under vissa specifika omständigheter kan vara skadligt för skärpan påvisades för femton år sedan, och de flesta har lärt sig att använda funktionen när den är positiv för bilderna, och att INTE använda funktionen när den är negativ för bilderna.

Däremot är det mycket riktigt så att just 1/60-1/100s är det problematiska intervallet för spegelvibrationer, vilket man ser om man monterar en accelerometer på bajonettfästet - på detta sätt kan man mäta när i tid jmf exponeringen som vibrationerna är som värst. Jag har provat detta. Har du? Om du hade gjort detta hade du vetat att slutaren har större påverkan på 1/100-bilder än vad spegeln har - på de flesta kameror.

Sen, om man faktiskt tänker lite (!!!) på problemet så borde det finnas på 1/50, 1/40 och 1/30 också... Slutartiden bestäms av ridåstart och ridåföljning. Ridåstart kommer alltid exakt samma tid efter spegelfällning, oavsett slutartid. om du nu tittar på skärpan på en 1/80s exponering, och tänker på vad som händer i kameran vid en 1/60s exponering - vad är egentligen skillnaden?

INGEN - förutom att andra ridå följer fyra tusendelar senare i stället.

Exakt samma vibrationer finns alltså med i 1/50-bilder som i 1/60-bilder och 1/80-bilder. Men de är till viss del bortdämpade av att mer av exponeringen skett under den mer vibrationsfria tiden. Denna effekt är väldigt svag - ungefär som att lägga ett lager ovanpå ett annat i photoshop och sänka opaciteten till 30%. Skärpan borde alltså inte vara speciellt mycket bättre på 1/50s än på 1/80.
 
Efter en djupdykning i Firefox "history" hittade jag flickr-kontot som bilderna jag tänkte på som "påvisade problemet". Det är raderat nu.
Antagligen för at någon annan påpekat samma sak som jag - och alltså gjort en kund nöjdare antagligen.

Att ett problem inte KAN finnas med spegeldämpningen skall jag dock inte säga - sådant kan inträffa - och detta är ett skäl för antingen garantireparation eller byte. Men de två K-x jag testkört visade inga sådan tendenser. Jag tog ganska många handhållna provfoton på 1/60 till 1/100 inomhus, och ingen av dem visar några sådana här tendenser. Och om bilder påvisar defekter är jag ganska känslig mot sånt - så jag hade inte missat det.
Nu var detta iofs med kitobjektivet - som har andra dämpningsegenskaper än ett DA21.
 
Håller med om att många säkert hittar problem som inte finns, men jag har även sett flera svårförklarade exempel där uppenbarligen något är fel. Åtminstonde om man ska tro trådskaparen i de fallen. Dvs inga uppenbara handhavande fel och ändå ser bilden ut att vara "dubbelexponerad", ungefär som om kameran/sensorn har flyttat sig under exponeringen.

Sen anser jag att SR ska gå att ha påslagen även på högre slutartider utan att förstöra bilden, klarar den inte det så ska den avaktiveras av kameran själv i de fallen där den inte hänger med.
 
Den åker tillbaka

Fått lite fler bilder.

18mm 1/100 F8 Handhållet

Alla i porträttläge är oskarpa SR On/Off ingen skillnad

Hälften i landskapsläge är oskarpa med SR Off
SR On lite bättre

Så vi kan spekulera bäst vi vill, mitt besök i Pentaxland är över innan det ens startat.

Synd då de första testbilderna han skickade, i landskap på stativ, var alla bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.