Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K-M Dimage A200

Produkter
(logga in för att koppla)

Isbi

Aktiv medlem
Jag har 2 frågor som jag skulle bli tacksam att få svar på... jag har nämligen funderat på att köpa en KM dimage A200 och undrar därmed vad skillnaden mellan A2 och A200 är?
En annan fråga är om man kan köpa filter och skruva på objektivet som tex. IR filter? Eller vad för annat funktion kan jag använda för att få gröna blad att bli vita på bild med denna kamera eller likande?

Tacksam för svar
 
saxat från cyberphoto:
"A200 är ingen ersättare till A2 utan snarare en lillebror. De största skillnaderna är:

- Något mindre och mer rundat hus
- Ny elektronisk sökare (som inte är vridbar)
- Ny utvikbar display på 1,8"
- Filmfunktion på 800x600 och 15 b/s
- Ny bildprocessor (CxProcess III)
- Ny inbyggd blixt. Samma räckvidd men kan ej sköta trådlösa blixtar
- ISO 50 mot ISO 64 på A2
- Snabbaste slutartid nu 1/3200 mot 1/4000 på A2
- Nytt batteri, NP-800
- 60 gram lättare

Med andra ord har A200 vissa fördelar och vissa nackdelar mot A2:an."

Du kan skruva på tex. IR-filter, de har båda en 49-mm filtergänga.
Men göra gröna blad vita handlar vad jag vet om att plåta med svartvit film, jag vet inte hur bra det funkar med en svartvita funktionen a2/a200. Men i den digitala världen så går det (tyvärr?) lätt att göra i de flesta bildprogram.
Se bifogad bild där jag använt color rotation i gimp (gratisprogram) som enkelt exempel.
 
Corlischa skrev:
?
En annan fråga är om man kan köpa filter och skruva på objektivet som tex. IR filter? Eller vad för annat funktion kan jag använda för att få gröna blad att bli vita på bild med denna kamera eller likande?

Tacksam för svar

Jag har en A2:a och den funkar inte med IR-filter(vet ej om A200 men borde vara lika då det är lika objektiv på båda). Det sitter ett IR-blocking filter i det. Skickar med en fil. Annars är A2:an en mkt bra kamera.
 

Bilagor

  • pict0147.jpg
    pict0147.jpg
    20.1 KB · Visningar: 258
Skakar liv i en tråd då jag själv har en A2 och tänkt testa IR-foto... MAn ser ju t.ex dioden på TV-fjärren lysa.. var i objektivet på A2'an sitter IR-blocken och vilken våglängd spärrar den från ?!

//Erik
 
Re: Re: K-M Dimage A200

Kenten skrev:
Corlischa skrev:
?
En annan fråga är om man kan köpa filter och skruva på objektivet som tex. IR filter? Eller vad för annat funktion kan jag använda för att få gröna blad att bli vita på bild med denna kamera eller likande?

Tacksam för svar

Jag har en A2:a och den funkar inte med IR-filter(vet ej om A200 men borde vara lika då det är lika objektiv på båda). Det sitter ett IR-blocking filter i det. Skickar med en fil. Annars är A2:an en mkt bra kamera.

Det där är nog ingen IRblock utan ett fenomen som uppstår med Gt-optiken. Sett liknande på massa Canon-glas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.