Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K-bajonett till Eos

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Zigra

Ny medlem
Hej, har hittat farfars gamla objektiv. Pentax, sigma och lite annat. Har haft dom ett tag men kom på för några dagar sedan att det går kanske att använda dem på min Canon 600D. Det hade varit väldigt häftigt att pröva på. Objektiven är i bra skicka och mycket bra till analoga kameror.
Jag ska mest använda till filmning och pratade med en på skolan som sa att objektiv som dessa är bra att filma med om man använder de på eos kameror. Man tappar dock lite på foto. Varför förstod jag inte dock.

Jag har kollat runt lite och fått uppfattningen att man kan fixa en k-mount till eos på ebay för ett bra pris och då ska det funka. Det har varit lite diskussioner om hur vida kvaliten blir bra eller inte men tydligen med just k-mount ska de fungera bra. Ex nikonobjektiv till canon var inget vidare?

Min canon är 58mm baserad och tänker då om det funkar med objektiven jag har eller om jag måste skaffa en step-down (step-up) ring till objektiven. Och isåfall hur blir kvalitet med det?

Jag har bara två objektiv i handen nu men ska kolla på farfars låda imorgon och lägga upp fler jag är intresserad av att pröva!

Är det möjligvis så att alla pentax, sigma objektiv är i samma storlek och med denna adepter så funkar objektiven utan en step up eller step down ring?

Den första är en SMC Pentax-M 1:2,8 35mm. (asahipot.co.)
Andra är en Sigma Mini-Wide 1:2.8 f=28mm multi-coated (Ø52)

Hittar inte Ø tecknet på pentax objektivet och förstår inte hur stor den är. Läste att det är en pk mount? Funkar en k mount till eos på den då?

Denna bajonett adaptern tänkte jag:

http://www.ebay.com/itm/Pentax-K-Mou...item416f62d583

Tack på förhand! En blivande filmare och fotograf!

Sigge
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS