Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K-7 vilken underbar kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Nu var den uthämtad, min egen K-7 :)

Irriterande att behöva vänta på att batteriet skulle laddas.
Irriterande att alla viktiga knappar flyttats runt så man är helt vilsen.
Irriterande att locken bytts ut mot gummilock.

Sedan är batteriet laddat, och vilken kamera det är. Glöm mina irritationer ovan, vem bryr sig, det är bara detaljer. När batteriet är laddat är man bara helt nöjd. Att höra slutaren är en fröjd. Att hålla kameran är hur skönt som helst, och det riktigt känns kvalitet. Autofokusen är snabb och bestämd. Jag har inte hunnit sätt upp någon exakt mätning av fokus ännu, men på de testbilder jag tagit verkar fokusen ligga precis rätt även för F1.4. Exponeringarna ser mycket bra ut, liveview funkar bra (och ger inga gröna ränder), filmning funkar bra, och till och med ljudet är ok. HDR funkar klockrent och är väldigt smidigt att ha i kameran tycker jag (som är lat).

Jag återkommer med mer intryck och tester så snart jag hinner, men mitt intryck så här långt är att detta är en i det närmaste perfekt kamera (för mig). Det känns som detta steget är större än steget från DS till K10 och även steget från K10 till K20. Jag tycker Pentax satsat HELT rätt som fokuserat på själva fotoupplevelsen. Sökaren, slutaren, autofokusen och även i viss mån den nya skärmen där man faktiskt kan se om bilden blev bra eller inte. Bildkvaliteten har jag inte ens brytt mig om, den är minst lika bra som på K20 och det räcker för mig, det är allt det där andra som gör att man bara vill hålla kameran i handen hela tiden.
 
Hämtade ut min k-7 i fredags och hade med den på ett bröllop, hade tänkt att bara testa den lite, den blev ganska snabbt en favorit. En grym uppdatering från min K-10
 
Nu har jag testat fokusnoggrannheten på min nya k-7 i testuppställning.

Fokusplanet är helt plant. Jag har mätt detta på ca 50 cm avstånd med DA*55. Noggrannheten i mina mätningar är ca 1 mm. Som jämförelse kan nämnas att min K20 diffade 4 mm mellan höger och vänster kan i samma testuppställning.

Jag har även gjort test med DA*55 på ca 2m avstånd från testtavla. Fokusering via LV, sedan via AF. AF sätter skärpan bättre än vad jag lyckades med LV. Någon som vet varför man bara kan förstora 6* med LV nu?

Samma test även gjorda med DA*200 på samma avstånd mot testtavla. Här var jag och AF helt överens.

Det enda som återstår är att testa även på längre avstånd, men det får jag göra imorgon.

Hittills tyder alltså allt på att AF är inte bara snabb, utan att den fokuserar rätt också.

Jag har kvar att mäta AF punktens storlek så man vet vad man kan förvänta sig av kameran.
 
En snabb test visar att den centrala AF punkten verkar mindre än på K10 och K20 där den var nästan lika stor som spotmätningsmarkeringen. På k-7 verkar den vara lite drygt dubbelt så stor som den röda markeringen. Ljusförhållandena är inte de bäst här nu dock, så kanske får jag ett annat resultat i dagsljus.
 
Det går att förstora upp till 10 ggr. om kameran är i MF, men endast 6 ggr. i AF.

OK, tack för den informationen, det hade jag totalt missat. Med quick shift och AF på AF-knappen ser jag nästan aldrig någon anledning att byta till MF, men nu fick jag en. Man kan ju inte låta bli att undra varför de lagt ner energi på detta. Det finns väl en risk kan man tänka att många upplever att kameran och de själva inte ställer in skärpan lika, vilket ju inte behöver innebära att det är fel på kameran men det kan kanske resultera i många som kontaktar Pentax?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.