Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K-3 (?)

Produkter
(logga in för att koppla)

Mashavet

Aktiv medlem
Vad tror ni?

När kommer den?

Vilka stora nyheter? (Vridbar skärm, inbyggd GPS.... Kanske något helt nytt som ingen annan har tänkt på?)

Högre upplösning är väl närmast standard när man gör en efterföljare till en kamera idag, eller vågar Pentax strunta i det?

Heter den K-3, eller var det för logiskt?

Annat spännande?

Självklar blir det bara gissningar, men det kan ju vara kul att spekulera lite.

Kanske man borde vårda det man har innan man släper ytterligare ett kamerahus på marknaden?

¤ K-5 är bland de bästa husen som finns att köpa. Men ännu har jag inte fått felen (sensorfläckar) i mitt åtgärdade eftersom Pentax och deras representant inte anser sig behöva reservera ett utbyteshus innan jag skickar in mitt utan jag får acceptera att kameran kan bli liggande i veckor om jag har otur. Så sköter man märkestrogna kunder.

¤ Pentax har en stor brist av objektiv med längre brännvidder. Och om de förlitar sig på att vi som vill ha mer än 300 mm köper tredjepart skall dom ta sig en funderare - det blir allt färre tredjepartstillverkare som investerar i K-fattningen. Finns det någon utöver Sigma och Tamron samt Samyang. Och Sigma släpper sina nya objektiv endast i Canikonfatning till en början, K kommer senare.

Så vilket markandssegment riktar sig en "K-3" till. Knappast proffsen, Pentax kan absolut intre konkurrera med Canikons linsutbud.
Avancerade amatörer - tja hur många är de som tycker att de vuxit ur K-5?
Kvar blir prylnördiga Pentaxianer?
Eller...?

Senast ändrad:
Vad tror ni?

När kommer den?

Vilka stora nyheter? (Vridbar skärm, inbyggd GPS.... Kanske något helt nytt som ingen annan har tänkt på?)

Högre upplösning är väl närmast standard när man gör en efterföljare till en kamera idag, eller vågar Pentax strunta i det?

Heter den K-3, eller var det för logiskt?

Annat spännande?

Lär nog dröja innan den kommer med tanke på att K-5 bara har funnits på marknaden i ca ett halvår.

Kanske man borde vårda det man har innan man släper ytterligare ett kamerahus på marknaden?

Så vilket markandssegment riktar sig en "K-3" till. Knappast proffsen, Pentax kan absolut intre konkurrera med Canikons linsutbud.
Avancerade amatörer - tja hur många är de som tycker att de vuxit ur K-5?
Kvar blir prylnördiga Pentaxianer?
Eller...?

Fullformat så klart. Det är inte hållbart att använda manuella objektiv med APS-C och det tycker många andra. Kommer ingen fullformatare inom en snar framtid köper jag en 5d.

När nikon kommer med sin d400 med 24mp sensor kommer k-5 nog få det svårt i "toppen". Canon lär också ha något på gång. Går även heta rykten kring i princip alla större tillverkare. Det gäller att hålla sig framme med nya produkter om man ska vara något.

Jag är rätt nöjd med min k-7 och ser ingen större anledning att uppgradera till k-5 även om det frestar.

Det där med att växa ur en kamera är väl jäkligt relativt och beror till stor del på vad man håller på med för fotografering. Vissa är kanske i behov av upplösningen i en 645d och andra kanske behöver af-prestandan som canikon har. Ska k-3 ligga i samma klass som k-5 finns inte så mycket att ändra på som skulle göra att de som "vuxit ur" k-5 gillar den.

"" Det där med att växa ur en kamera är väl jäkligt relativt och beror till stor del på vad man håller på med för fotografering. Vissa är kanske i behov av upplösningen i en 645d och andra kanske behöver af-prestandan som canikon har. Ska k-3 ligga i samma klass som k-5 finns inte så mycket att ändra på som skulle göra att de som "vuxit ur" k-5 gillar den.""

Visst är det relativt. att växa ur sin kamera, behöver inte betyder att man tröttnat på den eller att man nått vägs ände i sin utveckling med just den modellen.
Det är väl snarare så att om en K-3 kommer till nästa höst (det är väl tradition med 18 månader mellan kamerasläpp?) så kommer Pentax att ha vässat på flera detaljer som kan vara intressanta. Mindre brus, högre ISO är alltid intressant. Vridbar skärm ser jag själv som en fördel den får gärna vara 3,5 tum. Dubbla minneskort osv.
Detta att man får lite fler(?) lite bättre funktioner, är det som får bägaren till habegäret att rinna över.
Sedan kan man ju alltid hoppas att de släpper en del nya gluggar.
Ett 400mm eller varför inte 100-400mm.
En vädertätad version av 31 eller 35mm, kanske en ny 50mm?
Det finns mycket på önskelistan......

K10D - K20D - K-7 - K-5
Dags att bryta mönstret igen då med andra ord ;)

Pentax samarbetar väl fortfarande med Tokina? Isf borde det vara rimligt att låna deras 80-400 och sätta i lite bättre linsbehandling och kanske vädertätning. Kompakt tele hade varit attraktivt för många tror jag, till exempel mig som inte använder jättemycket tele jätteofta men ändå vill ha det tillgängligt.

Kul, visst

Vad tror ni?

..................................

Kanske K3 dröjer 24 månader efter förra släppet
pga jordbävningarna.

Vridbar skärm får ju allt fler kameror, så det är väl ett säljargument.
Utan att provat så tycker jag att jag kan vara utan.
En löstagbar skärm skulle vara fint, med tråd eller trådlöst.
GPS finns ju som tillbehör nu, så det tror jag inte på.
Ljudfil med hög eller låg upplösning att lägga till bildfilen,
fanns på min första digitalkompakt.

Vilka sensorer som kommer vet vi ju inte,
men Sony vill nog inte släppa tätpositionen dom har nu.
Samsung ligger efter nu och lär inte nöja sig med
14Mp sensorn som ursprungligen kom för över 3 år sen.
Eller varför inte en Panasonic sensor?
Gissar på 20Mp, hoppas att det inte blir 24 med tanke
på att bildfilerna blir så stora.
Bara isoegenskaperna förbättras så...
Nice med iso 25 till 100.000....

Gissar på K3.

> Annat spännande? < Visst!

Kom på att SD-kortplatsen i batterigreppet fösvann,
så fickor i kameraremmen skulle va bra,
för SD-kort, sökarlock och luckan i motljusskyddet.

Senast ändrad:
Tänk på att k-5 redan släppts i silver. Det har tidigare modeller gjort mot slutet. En ny version kanske kommer tidigare än man tror.

Nog bara sony och ev samsung eller canon som kan leverera sensorer till en k-3. Panasonic tillverkar väl bara 4/3 och mindre.

K10D - K20D - K-7 - K-5
Dags att bryta mönstret igen då med andra ord ;)

Pentax samarbetar väl fortfarande med Tokina? Isf borde det vara rimligt att låna deras 80-400 och sätta i lite bättre linsbehandling och kanske vädertätning. Kompakt tele hade varit attraktivt för många tror jag, till exempel mig som inte använder jättemycket tele jätteofta men ändå vill ha det tillgängligt.

Om de gör det, varför finns inga Tokina med k-fattning?

Fullformat så klart. Det är inte hållbart att använda manuella objektiv med APS-C och det tycker många andra. Kommer ingen fullformatare inom en snar framtid köper jag en 5d.
---
Ifall du kollar vad Pentax säjer, har och gör och deras situation, så kan du tämligen säkert besvara den frågan själv.

Pentax säjer: Vi har inga planer på att lansera någon fullformatare.

Pentax har: Enbart objektiv avpassade för APS-C formatet.

Pentax gör: De hade att välja på att antingen satsa på en fullformatare eller en digital mellanformatare. Som bekant satsade de på det senare - deras 645D. De har inte resurser till att ta fram även ett tredje, helt nytt system.

Pentax läge: De har inriktat sig på att överleva som en nischtillverkare (vilket de enligt min mening har vissa möjligheter att klara, även om det förstås är osäkert och definitivt kommer att bli väldigt svårt). De har inte marknadsunderlag för att kunna motivera lansering av en fullformatare - det skulle förmodligen ta så mycket resurser från de båda system de nu beslutat att satsa på, att de skulle slås ut från marknaden.

För Olympus gäller detsamma (minus mellanformat).

Panasonic och Samsung? De avlägsnar sig från traditionella DSLR-kameror, och satsar på små och lätta spegellösa kameror. Går inte att skönja något intresse för fullformatare där.

Sigma? Med en marknadsandel på knappt 0,1% för deras APS-C kamera senast jag såg någon statistik där de var med, så lär ett beslut från deras sida om att lansera någon fullformatare vara högst osannolikt.

Detta indikerar således att det under överskådlig tid framöver kommer att finnas enbart tre system på marknaden med fullformatare - Nikon, Canon och Sony.
.

Senast ändrad:
Det stämmer inte alls! Långt ifrån dessutom. Givetvis avser jag linser som serietillverkas idag.

Exakt, finns massor av objektiv.

Är på jobbet nu med mobilen. Men kolla pentax forums. Finns en lista där. Da 40, 10-17 (utan motljus), 55 1,4, da* 300, 60-250 i de flesta brännvidder. Dessa jag kommer på som passar ff. Sedan finns ju fa-objektiven och dfa 50 och 100.

Finns inget som talar emot att pentax skulle släppa en ff inom en snar framtid. Spegellös liten ff blir kanske attraktiv för dem som inte vill ha canikon eller sony t.ex.

Det stämmer inte alls! Långt ifrån dessutom. Givetvis avser jag linser som serietillverkas idag.
OK, detta har du säkert mycket bättre koll på än jag. Har inte använt några av Pentax nyare grejer - bara testat lite.

Men de övriga faktorerna bör i alla fall ha betydelse i detta sammanhang (och för Olympus torde de gälla - många av deras objektiv tecknrar ju inte ut APS-C ordentligt ens).
.

Senast ändrad:
Om de gör det, varför finns inga Tokina med k-fattning?

Som sagts innan så säljs dom som Pentax-objektiv

Tokina 10-17mm f/3.5-4.5 AT-X DX AF
Pentax SMC P DA 10 - 17 mm - F/3.5-4.5

Tokina AT-X Pro SD 12-24mm F4 (IF) DX
Pentax DA 12-24mm f/4 ED AL (IF)

Ser några likheter kanske? :D

Ang, teleobjektiv så har väl Pentax sin FA 250-600mm?
Att det är lite klent på över 300mm- fronten kan jag dock hålla med om.

Nåja, Sigma brukar väl ha runt en eller två veckors skillnad i release-datum för canikon och Pentax. Så farligt är det väl inte :D

Tänk på att k-5 redan släppts i silver. Det har tidigare modeller gjort mot slutet. En ny version kanske kommer tidigare än man tror.

Nog bara sony och ev samsung eller canon som kan leverera sensorer till en k-3. Panasonic tillverkar väl bara 4/3 och mindre.

Ja, där har du en poäng med silver 5an.
Men tror dom tog beslutet om den före jordbävningarna.
Har hört att leveransproblemen ska börja först nu pga
jordbävningarna och problemet är nog att med leveransproblem
kan det innebära att vinsten per kamera som normalt ska dras in på
18 mån. kanske nu tar 24 månader.
Minskad objektivproduktion kanske oxå får konsekvenser för kameror.

Canon har inte levererat till andra vad jag vet, kanske pga att dom
hade bästa sensorerna förut och ville utnyttja det för att sälja mycket
egna kameror, men policyn kan ju ändras.
För Sony och Samsung är det nog tvärt om, dom vill sälja många sensorer
för att gå med bra vinst.
Panasonics största kameror är ju 4/3, problemet är att inga utanför
4/3 systemet har varit intresserade av brusiga APS sensorer.
Men sensorer skärs ut från stora kakor som det går att göra sensorer
av i APS, småbild, mellanformat och miniformat.
Nya 16Mp sensorn i G3 ska ju vara betydligt bättre på brus och
med nya sensorfabriken som jag gissar är i gång nu så har dom nog
resurser att leverera till Pentax och Nikon.
16Mp på 4/3 kanske blir 24Mp på APS, så där finns en pixeltätare
sensor, kanske intressant för Pentax...
från Pentax...

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar