Annons

Körkort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cassiopeja83

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Jag har hållt på leka lite i PS för att prova skapa körkortsbilder.
Anväder mig av "skapa bildpaket" och allt går jätte bra.
Det enda problemet jag har är att körkortbilderna ska vara 35*45 mm. Jag är ägare av en 20D som har 2*3 format, vilket blir 30*45 mm.

Hur gör jag nu för att formatet ska stämma in med polisens krav?

Tack

Mvh Maria

Hej
Har tagit bilder till flera körkort, jag ställer in på utskriftsstorlek och mäter på skärmen så att jag får avståndet mellan ögonen och hakan, det innebär att jag minskar bilden tills jag når det avståndet, sedan är det bara att skriva ut, har också en 20D.
MVH SGÖ

Hej
När jag tagit fotot, går jag in och beskär bilden till den storlek som verkar bra, därefter mäter jag på bildskärmen med en linjal avståndet mellan öga och hakspets, sedan minskar jag bilden några milimeter åt gången tills jag får rätt avstånd, jag visar bilden i utskriftsstorlek på skärmen, det har fungerat hittills, är det något mera får du fråga.
MVH SGÖ

Hej
Jag kollade den, har inte tänkt på den innan, det är ju mycket bättre än en vanlig linjal, den låg under pippeten, det är bra att vi hjälps åt det blir så mycket bättre då. MVH SGÖ

Maria, Om du använder beskärningsverktyget kan du skriva in i menyn vilka proportioner beskärningen ska ha. Sedan ändrar du bara kortets storlek i rätt storlek så har du ett perfekt kort i storlek och proportion! :)

Livar upp tråden igen..

Mamma ska ha nytt kort till körkortet, så jag undrar om man får ta det själv? Läste någonstans att det var nya regler för passfoton och sånt. Typ att bara poliser får fota.
Får man göra någonting med kortet efteråt? Typ fixa nivåer och sånt, alltså inte ändra själva ansiktet? Ev. ta bort bakgrunden också.

andreasc89 skrev:
Livar upp tråden igen..

Mamma ska ha nytt kort till körkortet, så jag undrar om man får ta det själv? Läste någonstans att det var nya regler för passfoton och sånt. Typ att bara poliser får fota.
Får man göra någonting med kortet efteråt? Typ fixa nivåer och sånt, alltså inte ändra själva ansiktet? Ev. ta bort bakgrunden också.

Det är nya regler.
Bilden tas hos Polisen samtidigt som man söker passet.

Körkortsfoton får man fortfarande göra själv. Självklart kan man fixa nivåer och dylikt - det gör man ju med analoga bilder ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar