Annons

Köra Lightroom i nätverk ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Silfverberg

Avslutat medlemskap
Hej

Jag en Mac Book pro med mig när jag är ute och fotar. Sen hemma har jag en I Mac också med lightroom på.
Hur gör jag för att kör de filer som finns på min Mac Book pro på I macen i lightroom ? utan att behöva att kopiera över de ?

Hej,

Jag har mina lightroombilder på en NAS och jag har lade över alla bilderna på NAS och importerade bilderna till en ny .lrcat. Dena .lrcat filen lägger jag sedan över på den andra datorn också och pekar manuellt på vart filerna finns i nätverket. Nu kommer de båda se alla filer på NAS. Nackdelen är som du har räknat ut att om jag ändrar så måste jag högerklicka och välja synkronisera mapp för att det ska vara aktuellt igen.

Lite meckigt, men skönt att alltid ha tillgång till alla bilderna från alla tre datorerna.

Mao borde du kunna kopiera .lrcat-filen och läsa in den på den andra datorn, sedan peka manuellt på sökvägen.

Vill du att library läget ska gå snabbt och smidigt väljer du att bygga nya previews i 1:1 och välja att aldrig förkasta previews i kataloginställningarna.

Hoppas det hjälper

Hej

Jag en Mac Book pro med mig när jag är ute och fotar. Sen hemma har jag en I Mac också med lightroom på.
Hur gör jag för att kör de filer som finns på min Mac Book pro på I macen i lightroom ? utan att behöva att kopiera över de ?

Bygg upp allt med externa hårddiskar.

Lightroom är inte gjort att köra i nätverk - än. Man kan hoppas att det kommer i framtiden, men trots att Adobe vet att det står väldigt högt på användarnas önskelista så lyser nätverksstödet med sin frånvaro.

Jag rekommenderar den här länken:

http://thelightroomlab.com/2009/05/my-photo-storage-system-two-external-hard-drives/

"Find missing folder" varje gång

Hoppar in här eftersom det är samma tema.
Jag använder Lightroom 2 på en MacBook Pro och förvarar bilderna på en NAS (Netgear NV+). Lightroom-katalogen har jag på datorn och förvarar endast bilderna på nätverksdisken.
Problemet är att jag måste visa Lightroom var bilderna finns varje gång jag startar programmet. Lika när datorn har varit i viloläge så "glömmer" Lightroom var bilderna finns. Jag använder då högerklick på mappstrukturen i Lightroom och väljer "Find mising folders" så löser det sig.
Det tråkiga är att behöva göra det jämt. Vet någon en lösning på det?
Samma sak om jag väljer att synkronisera bildmappen. Då saknar den alla filerna men lägger även till samma filer som nya.
Något knas är det. Beror det på nätverksdisken och någon inställning där eller är det Lightroom det hänger på?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto