Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kör ni med huvud till era enbensstativ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Japp, ett tiltbart huvud. Vet inte vad det heter dock. Ett måste om man tex vill vinkla kameran upp mot himlen.

Det händer, dock sällan och då endast om jag måste ha bilder i stående format eller vinkla kameran åt ett annat håll. Använder mig då av en antik kula från Hama som jag plockat från ett gammalt trasigt stativ. Men som sagt, det hör till ovanligheterna.

Jo jag valde mitt enbenare just för att det hade huvud med snabbplatta från början då mitt gamla saknade det och jag saknade möjligheten.

Kör med ett Velbon UP-400DX som jag skaffade en extra platta till så en sitter alltid på stora telets stativfäste och den andra kan jag ha på kamerahuset ihop med vilken glugg som helst.

Jättesmidigt när man vill vinkla kameran men ha stativet rakt för bästa stöd.

Jag använder bara enben med långa telen, minst 200 mm, så jag känner inget stort behov av stativhuvud. Har funderat på ett tiltbart för vissa tillfällen då man sitter knasigt.

Kör med Manfrottos 234RC tilthuvud, betydligt smidigare än utan. Speciellt om man inte har objektiv med stativfäste, då förstår jag inte hur man klarar sig utan huvud. Har provat med kulled också, men de passade inte så bra tyckte jag.

Först försökte jag utan men det är inte så lyckat. Ibland behöver man ju nicka neråt eller svänga till vertikalläge. jag använder en Comperdell vandringsstav med stativskruv som är förhållandevis lätt så ett Manfrottos Tilthead har fungerat riktigt bra.

JO

Använder Manfrottos 234C till mitt enbensstativ.
Smidigt då snabbplattan alltid sitter på kameran, och används både till 055XPROB samt kameraremmen (och enbensstativ).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar