Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köptips: Kamera för under 10000:-

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Slutsats:
Vill man ha ett mångsidigt och närmast obegränsat fotografiskt verktyg så är A-1 inget seriöst alternativ till en D-SLR.

suck... Alla som vill gräva så djupa hål i plånboken och kånka på så mycket utrustning som en DSLR med lika mycket möjligheter (men lika många får de inte med dagens (DAGENS) dslr) o brännvidd som (t ex) en A1 ger förtjänar den något bättre bildkvaliteten. Självklart. Trist o orättvist vore det annars. Men dina slutsatser stämmer dåligt.

Bilderna ligger ute nån dag, sen behöver jag nog utrymmet till nåt annat...

1) Älg. Gå närmare. Det finns 2x zoomtillsats också då når du 400 mm (med AS) hur bra den är vet jag inte... oavsett hur långt tele man har finns det alltid motiv som är för långt borta.

http://w1.220.telia.com/~u22010522/algipark.jpg

Jorå, älgen e placerad i parken, men det är en alldeles äkta älg, plåtad i alldeles äkta natur... nästan...

2) Skärpedjup kan alltid ordnas det här är direkt ur kameran. Att säga att man ALLTID måste ha MAXIMALT skärpedjup tyder på att man inte hittat M-läget trots >6000 bilder

http://w1.220.telia.com/~u22010522/pepziportrait1.jpg

3) ISO över 200...

ISO 800...

http://w1.220.telia.com/~u22010522/pepzi800iso.jpg

ska dubbelkolla att det är rätt bild... jo det är det...

4) snabb rörelse och makro och förstoringslins

http://w1.220.telia.com/~u22010522/myspider.jpg

jorå, den rusar över skrivbordet, därför missade jag sista benet. Men jag har även tagit åtskilliga bilder av fyrbenta djur hoppandes över hinder, fåglar i flykt, bilar i fart... no problems... nåja, tror inte du lyckas varje gång med nån kamera...

5) En bild som jag inte kunnat ta med 10D

http://w1.220.telia.com/~u22010522/nakenkg2.jpg

Ensam o naken i en avskild vik i Kroatien... känsliga tittare varnas.

6) o en till som jag inte hade tagit med 10D

http://w1.220.telia.com/~u22010522/nostring.jpg

o varför inte det då? jo för att jag sekunden innan tog en bild som krävde vidvinkel...

Skulle kunna avrunda med en filmsnutt med ljud också. O hade jag varit ännu fräckare hade jag länkat till dina egna bilder Kim, du e ju själv ett levande bevis på att en 7i är en mycket kompetent kamera. Fotosidan.se kryllar av suveräna bilder tagna med olika Dimager o även mycket enklare kameror. Det handlar om att lära sej behärska sitt verktyg. När jag printade ut förstoringar på Fujifilm blandade jag gamla 2 megapixelbilder o det var inte alltid lätt att se vilken bild som var tagen med vilken kamera...

Cyberphoto kränger en fisheyetillsats om man känner behov av en sån och minst 2x zoom (fast jag har för mej att jag sett 2,8) tillsats finns att tillgå.

I all hast plockade jag ihop de här bilderna som alla (utom hundporträttet) är tagna med Dimage 7... inte i, inte hi... på www.photosig.com kan man (också) söka på bilder tagna med speciella kameror o hade jag tid o energi skulle jag kunna blanda bilder o du skulle inte ha en chans att se om de var tagna med en Olympus C2000, Dimage 7, A1, 10D, 1DS eller en analog kompakt o inscannad... så ta det lugnt med överdrifterna.

/kg som hoppas killen som startade tråden blir nöjd med vad han väljer...

Senast ändrad:
-big kahuna- skrev:
Sen tycker jag några av dina slutsatser var lite väl överdrivna, men du kanske är ironisk?
Nej, inte de minsta ironisk
-big kahuna- skrev:

Att man inte skulle prioritera bildkvalitet? Jag tittade på några av dina foton och jag tycker att flera av de bilder du har tagit med 7i väl matchar de du tagit med din D10.
Man får fin bildkvalitet med 7i..men jämfört med 10D så är det ingenting!
-big kahuna- skrev:

Om du tycker dimagemodellerna tar dåliga bilder, vad gör då alla skitkameror i kompaktklassen, typ Ixus 400 osov? Lagom att ge somförstakamera åt en 2-åring?
Jag har inte sagt dåliga bilder alls..men jämfört med 10D så håller det inte.
-big kahuna- skrev:

Sedan tycker jag inte det är några som helst problem att få till korta skärpedjup vid t.ex porträttfotografering, men det beror ju på åter igen vad man jämför med och vad man har för krav.

Har du något exempel på så kort skärpedjup som jag visade?
-big kahuna- skrev:
Men D7i/A1 ÄR ett mycket prisvärt alternativ till D-slr kameror om man vill ha något bättre än en digital kompaktkamera.

Jag tycker inte den är prisvärd alls.

KGS skrev:
Men dina slutsatser stämmer dåligt.
De stämmer väldigt bra och jag ska förklara varför!
KGS skrev:

1) Älg. Gå närmare. Det finns 2x zoomtillsats också då når du 400 mm (med AS) hur bra den är vet jag inte... oavsett hur långt tele man har finns det alltid motiv som är för långt borta.

Hehe "gå närmare" ..mmm..jag gick givetvis precis så nära som det gick...t.o.m för nära därav sprang älgen iväg!

Jag vet hur "bra" zoomtillsatsen är..inget bra alls..inget seriöst alternativ alls om du vill ha någon bildkvalitet.

KGS skrev:

2) Skärpedjup kan alltid ordnas det här är direkt ur kameran. Att säga att man ALLTID måste ha MAXIMALT skärpedjup tyder på att man inte hittat M-läget trots >6000 bilder
Ja, det är ett mycket längre skärpedjup än du hade fått med en D-SLR vid samma bländare..jag förstår inte ditt argument här.

M-läget..behövs inte alls för att få kortast möjliga skärpedjup..Av-läget-> största bländare, då får du kortast möjliga skärpedjup...som blir väldigt långt med en A-1.

KGS skrev:

3) ISO över 200...

ISO 800...
Japp..brusigt som 17..inte användbart enligt min mening.

KGS skrev:

4) snabb rörelse och makro och förstoringslins
Jag har inte sagt att A-1 inte duger till macro och snabba rörelser...bara att 300D/10D klarar det bättre.

KGS skrev:

5) En bild som jag inte kunnat ta med 10D

o varför inte det då? jo för att jag sekunden innan tog en bild som krävde vidvinkel...
Ah..äntligen ett vettigt argument :)

KGS skrev:

Skulle kunna avrunda med en filmsnutt med ljud också.
Har inget med fotografering att göra...så vem bryr sig?
KGS skrev:

O hade jag varit ännu fräckare hade jag länkat till dina egna bilder Kim, du e ju själv ett levande bevis på att en 7i är en mycket kompetent kamera. Fotosidan.se kryllar av suveräna bilder tagna med olika Dimager o även mycket enklare kameror. Det handlar om att lära sej behärska sitt verktyg.
7i/A-1 är kompetenta kameror som man kan ta kanonfina bilder med..men samtidigt ytterst begränsade jämfört med en D-SLR..jag tycker det framkommit tydligt...

Olika Krav från olika fotografer

Väldigt inressant tråd!
Två helt olika typer av fotografer med helt olika krav.
Digitala pocket kameror såsom A1 har ju sin charm men att ens gemföra eller påstå att dom är ett allvarligt allternativ till tex D60,10D, D100 det går inte.

Re: Olika Krav från olika fotografer

Snabelvarg skrev:
Digitala pocket kameror såsom A1 har ju sin charm men att ens gemföra eller påstå att dom är ett allvarligt allternativ till tex D60,10D, D100 det går inte.

jorå, ska man köra digitalt så ska man, de nuvarande digitala husen motsvarar vad de första bilarna var en gång i tiden, en hästdroska med motor. Dvs man har tagit ett koncept från förra årtusendet o hängt på lite moderna pinaler. Och det är klart att det fungerar på många av oss äldre. Men framförallt moderna fotografer med större kreativa krav kommer att ha en helt annan syn på det hela... o det kommer att märkas i utvecklingen...

/kg vars fickor inte rymmer Aette

Jag förstår lite vad du menar.
Jag kände något liknande när jag hadde min G2 och tyckte att den absolut måste täcka mina behov.
Då hände det!! Någon satte en 10D i mina händer och sedan var jag rökt, det fanns inga allternativ, det vad så det skulle vara!!
Det var bara att köpa nytt det fick bli en D60..
Kameran är nu mera inte min begrännsning utan min inspirations källa, och det är ju sant, den är klumpig, tung, tungt stativ, tung väska(med alla objektiv) mm mm mm mm osv men det är värt allt. Du bara måste prova detta!! Det är ju grymmt.

Been there... done that... bought the t-shirt... o kan nog göra om det, men då ska det ge mer än "bara" ett digtalt bakstycke på min gamla Konica... Jag vill inte avstå från nåt av det som min A1 ger för att bara få nöjet att kunna köpa dyra linser o knäcka ryggen genom att bära tungt.

Men ni som gör det är värda all respekt o förtjänar lite bättre bilder. Väl bekomme. Men lägg märke till att forumet heter "Köptips: Kamera för under 10000:-" o det täcker åtminstone inte nån ny DSLR utrustning i klass med A1.

/kg som inte utesluter en digital systemkamera i framtiden

KGS skrev:
Men ni som gör det är värda all respekt o förtjänar lite bättre bilder. Väl bekomme. Men lägg märke till att forumet heter "Köptips: Kamera för under 10000:-" o det täcker åtminstone inte nån ny DSLR utrustning i klass med A1.

/kg som inte utesluter en digital systemkamera i framtiden

Jo, en D300 utan objektiv ;-)

KGS skrev:
Men ni som gör det är värda all respekt o förtjänar lite bättre bilder.

Förstår inte riktigt ovan; Med det menar du att vi som nu har det så himla tungt med att dra runt våra tunga DLSRer med, tydligen enligt dig, massor med objektiv och massa annat(inte för att jag gör det iofs).. vi får inte bra bildkvalitet från våra kameror eller vad? Vi kan inte ta bra bilder, eller våra kameror presterar inte bra bilder, eller vad exakt menar du? Är det att vi egentligen borde ha leksaker som A1 mfl, för att *verkligen* fått ut riktigt superba bilder/bildkvalitet?

/Strand, som jämfört mina fina 7Hi bilder ofta med fina 10D bilder och känt sådan lättnad att jag verkligen gjorde satsningen och bytte upp mig till mitt nuvarande system..

stranden skrev:
Förstår inte riktigt ovan

Antingen har jag legat av mej rejält när det gäller att uttrycka mej i skrift, eller så har läsförståelsen gått ner rejält i konungariket. Det är för tidigt på morgonen för att säga vilket just nu. Men.

Jag skriver ATT, den som tar på sej en stor DSLR utrustning, förtjänar (= är värd, ska ha), den något bättre (BÄTTRE = inte sämre) bildkvaliteten, som den utrustningen med all rätt förväntas ge. Jag tycker också att det vore mycket märkligt (underligt, förvånande, ja nästan upprörande) om det inte vore så att det blev nån skillnad när man köper ett hus för 10-15000 o objektiv för lika mycket...

/kg som är sömnig men hoppas att jag uttryckt mej klart...

Nu är det ju faktiskt så trevligt att man varken behöver slänga ut en förmögenhet eller ha särskilt tung utrustning för att få en mer komplett utrustning än vad A-1 erbjuder...(viss skillnad mot då jag beställde 7i...billigaste D-SLR:en låg på 30 000:-, det händer verkligen mycket i digitalkameravärden, snabbt)

A-1 (643 gram)

Totalt 9590:-!

Begagnad D30, 5500:- (855 gram)
begagnad Canon 50mm f/1.8 700:- (130 gram)
Sigma 18-50/3,5-5,6 DC, 1300:- (245 gram)
Sigma 55-200/4-5,6 DC, 1500:- (310 gram)

totalt 9000:-!..

jag tycker inte argumenten om att A-1 skulle vara prisvärt eller så värst mycket lättare att bära på håller...

Senast ändrad:
Ditt paket är mycket intressant Kim jag undrar bara över en sak. Går det att hitta en beg. 50 1.8 idag? Enligt en annan tråd så är det tom problem att få tag på nya.

Sigmaobjektiven du skriver om, är det nypriser eller menar du begagnade? Hittar man i så fall sådana på beg.marknaden?

Jag inser det stora i DSLR jämfört med A1 men har svårt att förstå hur du kan jämföra dessa viktmässigt på detta sätt, det är väl ingen tvekan om att det är oerhört mycket behändigare att hänga en A1 över axeln än att bära omkring på denna DSLR-utrustning.

& KG, du försvarar så hårdnackat kompaktkonceptet så att det går totalt till överdrift.

Båda har sina för & nackdelar, för mig så känns just nu DSLR-konceptet intressantare men jag tror inte att varenda amatörfotograf behöver allt detta. Risken är för många att utrustningen blir lämnad hemma pga dess omfång, då snackar jag inte mest om vikt.

Larsa

sagan skrev:
Nu är det ju faktiskt så trevligt att man varken behöver slänga ut en förmögenhet eller ha särskilt tung utrustning för att få en mer komplett utrustning än vad A-1 erbjuder...(viss skillnad mot då jag beställde 7i...billigaste D-SLR:en låg på 30 000:-, det händer verkligen mycket i digitalkameravärden, snabbt)

A-1 (643 gram)

Totalt 9590:-!

Begagnad D30, 5500:- (855 gram)
begagnad Canon 50mm f/1.8 700:- (130 gram)
Sigma 18-50/3,5-5,6 DC, 1300:- (245 gram)
Sigma 55-200/4-5,6 DC, 1500:- (310 gram)

totalt 9000:-!..

jag tycker inte argumenten om att A-1 skulle vara prisvärt eller så värst mycket lättare att bära på håller...

Intressant att se hur partiska jämförelser du gör hela tiden!

Jag försöker inte motbevisa att Dimageserien skulle på något sätt överträffa en äkta D-slr, men du måste ju jämföra på lika villkor! Du jämför en begagnad D30 med en Ny A1! Jämför istället en ny D30 och ny optik med en ny A1, eller den begagnade systemkamerautrustningen med en begagnad A1. Annars blir jämförelserna lätt missvisande... Det är priserna i första hand jag syftar på som blir väldigt fel...

-big kahuna- skrev:
Du jämför en begagnad D30 med en Ny A1!

Ursprungsfrågan var ju "Köptips: Kamera för under 10000:- "

Därför så ser jag inget fel i jämförelsen Kim gör, frågeställaren kan ju köpa ett sådant paket istället för A1, om han nu har behov förstås.

En annan aspekt är:

Finns grejorna att få tag på beg?
Risken finns att ett beg. D30-hus är mycket slitet, kan bli dyrt att repa.

Det är mycket att fundera på...

sagan skrev:

Jag tycker inte att någon digitalkamera är "prisvärd" annat än i jämförelse med andra digitalkameror. Det gäller både A1 och alla former av DSLR kameror. O du visar ju själv på att din objektivsamling väger lika mycket som mitt "hus" inklusive optik, men inte ens det är särskilt viktigt, det finns ju 28-300 zoomar att tillgå så... (fast den zoomen var skräp läste jag någonstans). Myntets baksida är att man väljer bort så mycket när man väljer nån av de DSLR-hus som finns idag.

Men jag lägger ner diskussionen här nu. Alla argument är framförda och det är upp till var och en att välja.

/kg som slänger den nya Minitrekkern på ryggen o går ut i det svaga ljuset

larsaz skrev:
Finns grejorna att få tag på beg?
Risken finns att ett beg. D30-hus är mycket slitet, kan bli dyrt att repa

larsaz skrev:
Ditt paket är mycket intressant Kim jag undrar bara över en sak. Går det att hitta en beg. 50 1.8 idag? Enligt en annan tråd så är det tom problem att få tag på nya.

Sigmaobjektiven du skriver om, är det nypriser eller menar du begagnade? Hittar man i så fall sådana på beg.marknaden?

Ja, sånt måste man ju kolla innan köp så klart, jag köpte en D30 i prima skick..såg ut som ny nästan. 50mm f/1.8 går nog att hitta begagnat..Sigmaobjektiven är nypriser.
Men visst kan de ta ett tag att hitta grejerna begagnat..men det kan det ju vara värt :)

larsaz skrev:
Jag inser det stora i DSLR jämfört med A1 men har svårt att förstå hur du kan jämföra dessa viktmässigt på detta sätt, det är väl ingen tvekan om att det är oerhört mycket behändigare att hänga en A1 över axeln än att bära omkring på denna DSLR-utrustning.

Jag visade helt enkelt att en D-SLR med tre objektiv inte behövde väga så mycket heller...varför skulle jag inte kunna jämföra? viktskillnaden framgår ju tydligt.

Senast ändrad:
-big kahuna- skrev:
Jag försöker inte motbevisa att Dimageserien skulle på något sätt överträffa en äkta D-slr, men du måste ju jämföra på lika villkor! Du jämför en begagnad D30 med en Ny A1! Jämför istället en ny D30

Någon ny D30 finns inte ;-)

Okej, en annan jämförelse..nypris:

300D + EF-S 18-55/3,5-5,6 för 11195:-

totalvikt inkl objektiv och batteri: 835 g

En smidig D-SLR för ett mycket bra pris, kan kompleteras med en sigma 50-200 eller canon 55-200 exempelvis.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar