Annons

Köptips: Kamera för under 10000:-

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Japp, Dimage 7-A1 serien är fin där.
Att du inte ser något på på längre brännvidder med din SLR kan ju bero på att du har ljussvaga objektiv.

Jo, har bara en 70-210 zoom som väl inte är alltför ljusstark, men är det mörkt så är det ju mörkt utan ljusförstärkning...

Javisst, men jag plåtar iaf inte nattbilder som inte har någon form av synligt ljus...ser jag inte med ögat så plåtar jag inte heller...en natt i vildmarken utan stjärnor eller måne..nope :)

Nä, det hör väl till undantagen att man gör, men sätter ändå upp det som ännu en sak som bör utvecklas på DSLR innan det är en mogen produkt... låg faktiskt ute i skogen med Aette en sen kväll o skrämde småflickor... då var det bra att kunna se dem, innan de såg mej ;-)

Bilagor

• scared.jpg
    scared.jpg
    17.3 KB · Visningar: 330
KGS skrev:
... låg faktiskt ute i skogen med Aette en sen kväll o skrämde småflickor...

Du..det låter allvarligt..nog bäst du talar med någon.

KGS skrev:
Nä, det hör väl till undantagen att man gör, men sätter ändå upp det som ännu en sak som bör utvecklas på DSLR innan det är en mogen produkt...

Det är ju EVF:s som inte är mogna..när de kommer upp i en vettig kvalitet så kan de komma på fråga i en systemkamera...men då är det inte längre en D-SLR.

sagan skrev:
Det är ju EVF:s som inte är mogna..när de kommer upp i en vettig kvalitet så kan de komma på fråga i en systemkamera...men då är det inte längre en D-SLR.

Nä, spegeln i DSLR tillför ingenting, den är mest i vägen, skramlar o vibrerar så slutmålet måste väl ändå vara att slippa den, till förmån för en bra EVF. Självklart har du rätt i att de kan utvecklas rejält, det är där utvecklingen kommer att ske, då får du mer information i sökaren på köpet!

Det var nu inte sååå allvarligt, det handlade om en spökpromenad i skogen på Halloween o då visade sej en 5600 blixt fungera utmärkt som extra krydda när de små liven kom gående i mörkret, följande snöret du kan se på bilden ovan... På köpet fick jag en samling bilder på skrämda barn o eftersom det handlade om den lokala ridklubben blev det mest töser...

/kg som e ett naturligt spöke

//godnatt//

KGS skrev:
Nä, spegeln i DSLR tillför ingenting, den är mest i vägen, skramlar o vibrerar så slutmålet måste väl ändå vara att slippa den

Har inte sagt något annat, men det är ingen D-SLR i så fall (det betyder just digital enögd SPEGELREFLEX)

vet jag väl... men skriver jag DSL så kommer nån bara att påpeka att jag skriver fel... jag tror att DSLR o SLR är synonymt med systemkamera helt enkelt... och de digitala såna måste utvecklas rejält innan jag kan rekommendera någon att köpa en. O för att han ska få en användbar sådan utrustning under 10000 så behöver de sjunka rejält i pris också...

/kg som släcker nu... natti! (sover ni aldrig ungdomar???)

KGS skrev:
jag tror att DSLR o SLR är synonymt med systemkamera helt enkelt... och de digitala såna måste utvecklas rejält innan jag kan rekommendera någon att köpa en.

Givetvis, det är ju mycket billigare och bättre att köpa de förhållandevis extremt begränsade D7-A1 en gång om året för 10 000-15 000:-/st *ironi*

Senast ändrad:
KGS skrev:
för att han ska få en användbar sådan utrustning under 10000 så behöver de sjunka rejält i pris också...

Begagnad D30, 5500:- begagnad Canon 50mm f/1.8 700:- en ny Sigma 18-50/3,5-5,6 DC, 1300:- och Sigma 55-200/4-5,6 DC, 1500:- totalt 9000:-!

klart användar utrustning...och långt mycket mer mångsidig än A-1.

sagan skrev:
Begagnad D30, 5500:- begagnad Canon 50mm f/1.8 700:- en ny Sigma 18-50/3,5-5,6 DC, 1300:- och Sigma 55-200/4-5,6 DC, 1500:- totalt 9000:-!

klart användar utrustning...och långt mycket mer mångsidig än A-1.

Skulle mycket väl kunna tänka mig att ha en sådan utrustning, kanske dock hellre en D60 för ett par tusen till...

Annars så vill jag ge Henrik rådet att verkligen fundera över vad han behöver, nämnda utrustning ovan skulle jag ledigt byta bort min D7i emot men vad du ska fundera över är huruvida du vill släpa på alla dessa grejor & under dom första åren verkligen har behov av ett system.

För ungefär samma summa får du en ny, kompakt Minolta A1 som kanske räcker alldeles utmärkt för dina ändamål. Jag tycker att alldeles för många nybörjare verkar hoppa in i DSLR-svängen utan att ha behov av en sådan, har man däremot haft en SLR-kamera innan, & kan hantera den så är det en annan sak.

Det är helt upp till dig vad du väljer, fundera bara igenom dina behov så hittar du nog nåt som passar dig.

En fråga till Kim eller nån som vet. A1:s AF är mycket snabb jämfört med 7i, den har dock en bit kvar till 300D/10D. Har du något grepp om hur den står sig mot D30/60 som ju är något slöare än sina efterföljare?

/Larsa som inte tänker blanda sig i Kims & KG:s normala munnhuggeri, he he...

sagan skrev:
Givetvis, det är ju mycket billigare och bättre att köpa de förhållandevis extremt begränsade D7-A1 en gång om året för 10 000-15 000:-/st *ironi*

Nu ere ju så att det är bara EN sak som är bättre med DSL kameror o det är den större sensorn... o det är en viktig sak. För övrigt så längtar alla DSL efter alla käcka funktioner o features som riktiga digitalkameror har, allt från ur-Ixusen och uppåt. En kamera av A1-typ med utbytbar optik (inte nödvändigt för mej, men för en del andra) och en stoooor sensor, gärna större än småbild, och massor av megapixlar.

För övrigt så kostar inte det årliga bytet 10-15000, jag kastar inte den "gamla" kameran i papperskorgen... jag har redan fått mail från folk som vill ha Aette nästa höst... vad hon då kommer att kosta kan vi bara sia om.

/kg som inte ser några begränsningar bara möjligheter ;-)

Senast ändrad:
Jag håller med dig Kim.
D30, D60 med lite tillbehör öppnar ett helt nytt fönster för fotografering.

Byter nu själv till 10d, den kommer näste vecka :)))

larsaz skrev:
men vad du ska fundera över är huruvida du vill släpa på alla dessa grejor & under dom första åren verkligen har behov av ett system.
Normalt så skulle det vara ganska stora tunga grejer, men om du ser vilka objektiv jag skrev på listan så är samtliga små och lätta grejer, de tre objektiven tillsammans väger under kilot! och är mycket kompakta...så det är inget större jobb att ta med sig.

larsaz skrev:

En fråga till Kim eller nån som vet. A1:s AF är mycket snabb jämfört med 7i, den har dock en bit kvar till 300D/10D. Har du något grepp om hur den står sig mot D30/60 som ju är något slöare än sina efterföljare?

Har inte testat A-1 så jag vet inte...men D30/D60 AF är helt okej i bra ljus..då är den riktigt snabb..men i svagt ljus är den påtagligt seg.

KGS skrev:
En kamera av A1-typ med utbytbar optik (inte nödvändigt för mej, men för en del andra) och en stoooor sensor, gärna större än småbild, och massor av megapixlar.

Det blir ju en väldans stor kamera det, med stora objektiv (om den har större sensor än småbild) vad ska du med massor av megapixlar till?

sagan skrev:
Det blir ju en väldans stor kamera det, med stora objektiv (om den har större sensor än småbild) vad ska du med massor av megapixlar till?

Jag samlar på megapixlar... den som har flest när han dör vinner... o jag tror inte alls att objektiven behöver bli särskilt mycket större... även såna kan väl utvecklas, eller har den optiska kunskapen/utvecklingen av objektiv nått sin kulmen?

Idag jämför vi o anpassar husen efter de gamla analoga som finns, men om några år när den tekniken är förbehållen specialföreningar för äldre tekniks bevarande o slikt så finns det väl ingen anledning att bygga hus som använder optik från förra årtusendet?

/kg som e utvecklingsoptimist

Fysikens lagar gäller även i framtiden..ljusstarka objektiv kommer alltid vara stora om sensorn är stor.

Objektiven utvecklas ju hela tiden: IS, USM, ZOOM, AF. tillverkningskostnad: kvaliten per krona blir bättre och bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar