Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köptips: Kamera för under 10000:-

Produkter
(logga in för att koppla)

rs2

Ny medlem
Hej, jag är helt ny på denna sida som har en nyvunnen hobby: fotografering.

Jag skulle vilja ha köptips på bra kameror under 10000:- kr.

Jag fotar mycket flygplan och bilar, mest dagtid men även ibland nattetid. Gillar att tex stå ute på arlanda och knäppa en bild på ett stort flygplan som glider ner för landning :)

Brukar använda en Canon Ixus 400, men jag tycker den är svår att fota med, dels blir bilderna suddiga och gryniga, svårt att ta när det börjar bli mörkt, tycker även att upplösningen blir dålig ofta. Kanske är jag som är dålig på att fota i och försig?

Men som sagt, tips om kanonkameror mottages tacksamt.

Å andra sidan... En Canon Ixus 400 är ingen dålig kamera. Den kan absolut prestera skarpa bilder, bra bilder... kanske bättre att du lär dej använda den till fullo.

Under tiden kommer du att upptäcka om ditt nyvunna intresse håller i sej och är värt att satsa mer på. Dessutom kommer det bättre (och billigare) kameror hela tiden. Till sommaren kan du köpa begagnade 300D för 6000... o 10D för 7000... om du vill ha en digital systemkamera av klassisk sort, men de nya lär inte vara mycket dyrare...

Sen finns ju förstås en uppsjö av analoga kameror därute... paket för 2995 som innehåller det mesta från start...

Slår gärna ett slag för Sonys DSC F717. jag vet, den e rätt gammal och deras nya 828 skryter med 8 MP, men 717:an står sig bra även idag. Framför allt vad gäller bildkvaliten och autofokusen som aldrig missat skärpan för mig hittills. Är som sagt partisk då jag har den själv, men flertalet tester erkänner kameran som mycket bra. Vad bättre ändå är att den idag e mycket billig. Gav 6400 kr då jag beställde den från Ty. Men...minneskorten e dock skamligt kostsamma.

Nåja, ett litet tips från en som varit i samma sits.
Lycka till!

Mvh Hanning

K-G!
Ditt råd är alltså..köp A-1, behåll IXUS-400, köp en 300D/10D i sommar, köp en analog systemkamera.

sagan skrev:
K-G!
Ditt råd är alltså..köp A-1, behåll IXUS-400, köp en 300D/10D i sommar, köp en analog systemkamera.

Nä, det är behåll Ixusen o lär dej hantera den... o se hur kul det är sen... undertiden lär du dej mer om foto o vet vad du vill ha.
När du vet det är A1, 300/10D redan passé.

Enda anledningen att jag nämnde länkarna till A1 var att killen bad om det...

Killen säger att han inte får till det med en Ixus 400 som är en relativt ny kamera (en Canon dessutom!) som jag vet kan göra mycket bra bilder. Brorsan har en o den är inte dålig. Varför kasta bort den investeringen på nära 5000...

Blir bilderna dåliga beror det kanske på felaktig hantering eller ett dåligt exemplar.

Det enda som gör modellen lite tveksam som utbildningskamera så att säga är avsaknaden av manuell hantering...

Är jag helt ute o cyklar?

KGS skrev:
Killen säger att han inte får till det med en Ixus 400 som är en relativt ny kamera (en Canon dessutom!) som jag vet kan göra mycket bra bilder. Brorsan har en o den är inte dålig. Varför kasta bort den investeringen på nära 5000...

Det är en väldigt begränsad kamera som inte passar något vidare till nattfotografering, men inte behöver han kasta bort den heller..antingen att använda som fickkamera när han inte vill ha den större med sig eller så sälja den.

Jo jo inte behöver han bokstavligen kasta den, men nog borde en sån duga ett tag för att lära sej mer grunderna i foto. Vi körde med Konica C35, om jag minns rätt, när jag gick fotokurs på stenåldern... svartvitt o kemisk framkallning... förstås... men nog dög den till att ta skarpa bilder o lära sej baskunskaperna... den hade inte ens zoom, det du!

Grabben skriver ju att han e ny på det här med foto. Hur var det med att krypa innan man springer? men en 2100UZ vore kanske bättre om flygplan är det stora intresset. Den kanske har bättre manuella möjligheter också...

Annars finns det en Canon som är bra som sällan syns i diskussionerna 90 Pro IS... 10x zoom, bildstabilisering! men den går nog bara att få tag i begagnad nuförtiden...

/kg

För nattfotografering är inte C-2100uz något vidare heller...du ser inte dyft i sökaren på den om det är svagt ljus.

Henrik skriver att han vill ha en (digital)kamera för under 10 000:- för att ta bl.a nattbilder..då tycker jag vi ska tro på det oxå.

Hur e sökaren på 300D/10D på natten då? bara nyfiken...

/kg som missat behovet av nattbilder...

Den är alldeles utmärkt, särskilt på 10D/D30/D60, 300D:s sökare är något mörkare men fortfarande bra.

Kul... ljusförstärkning i dem också förmodar jag. Det är svårt att vara utan när man vant sej... fast jag plåtar inte så mycket i mörker.

KGS skrev:
Kul... ljusförstärkning i dem också förmodar jag. Det är svårt att vara utan när man vant sej... fast jag plåtar inte så mycket i mörker.

Nej, det finns ingen ljusförstärkning på dem, det är ju spegelreflexkameror...jag vande mig av med det på nolltid.

Adrian82 skrev:
Sökaren i 300d är enligt mig ingen höjdare på natten. Att den är så liten märks än mer då.. =/

Jämfört med C-2100uz är det en höjdare ;-)

Senast ändrad:
sagan skrev:
Den är alldeles utmärkt, särskilt på 10D/D30/D60, 300D:s sökare är något mörkare men fortfarande bra.

kan kanske förtydligas med att jämfört med andra avancerade digitalkompakter (z1 osv) så är sökaren riktigt bra.
Däremot jämfört med vanliga (film) systemkameror så är den liten och inte särskilt bra.
Det är min åsikt iaf =)

Det kan jag hålla med om, absolut...större blir ju bättre så klart..mellanformat ännu bättre..storformat ytterligare bättre..o.s.v...men nu var de väl inte riktigt de som jämfördes.

sagan skrev:
Nej, det finns ingen ljusförstärkning på dem, det är ju spegelreflexkameror...jag vande mig av med det på nolltid.

Min analoga spegelreflex visar ingenting på natten... i varje fall inte med lite längre brännvidder... med A1 o gamla D7 kan jag se mer i mörker genom kameran än utan...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar