Annons

Köptipps Rangefinder

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikru

Aktiv medlem
Har haft en Yashica T5 i några år och är grymt nöjd med den kameran men saknar den här möjligheten att kunna byta objektiv.

Funderar på någon lämplig enkel smidig kamera med bra fast 50 mm objektiv att börja med. Vill hellre lägga pengarna i början på bra optik innan jag köper dyrare hus.

Några förslag?
 
Satsa på ett hus med M-bajonett så har du störst utbud av objektiv att välja mellan. Optik med 39mm Leica-gänga kan då även användas via adapter med bibehållen mätsökarfunktion.
 
Graal skrev:
Satsa på ett hus med M-bajonett så har du störst utbud av objektiv att välja mellan. Optik med 39mm Leica-gänga kan då även användas via adapter med bibehållen mätsökarfunktion.

Kanon.

Har tittat lite på Leica men husen är så snuskigt dyra och man har vant sig att allt analogt är billigt förutom optik nu för tiden.

Andra tillverkare som har M-bajonett som jag kan titta på?

God Jul..

// Fredrik
 
fredrikru skrev:
Kanon.

Har tittat lite på Leica men husen är så snuskigt dyra och man har vant sig att allt analogt är billigt förutom optik nu för tiden.

Andra tillverkare som har M-bajonett som jag kan titta på?

God Jul..

// Fredrik
Dyra och dyra, de är också betydligt billigare nu än för några år sedan. Jag köpte en M4-2 för drygt 3000kr för ett år sedan och har nu köpt en M6TTL för 7000kr. (M4:an är till salu om du är intresserad? :) Inte gratis i dessa digitala tider men den behåller nog sitt värde betydligt bättre än en DSLR...

Annars är det väl Voigtländer Bessa som gäller om du vill ha M-bajonett, på LP Foto kostar de runt 7000kr nya. Synd att LP just haft sin auktion, där kunde du nog hittat ett och annat. Bland nära 700 utrop (!) fanns ett antal väl fungerande Leica M2/3/4/6 som gick för 3000-7000kr. Det är bra priser i ett internationellt perspektiv. M7 och MP kostar fortfarande runt 15000kr på den internationella marknaden men det är väldigt fina kameror.

Om du kan tänka dig att använda Leica-gänga så finns det tusentals ryska mätsökare; Fed, Zorki osv för nån hundring på Ebay. Det är lite lotteri att köpa dem, man kan få ett praktexemplar lika väl som en skrothög men de är förhållandevis "lätta" att meka med.
 
Jag är nöjd med min Bessa R3A, helt klart. Om jag skulle köpa igen, skulle jag satsa på R2A, med INTE 1:1 sökare. Det passar mitt kraftiga synfel bättre.

Om du har massor med pengar är Zeiss Ikon en fin kamera. Annars är det Bessa som gäller, eller begagnade Leica modell äldre. Leica är batterioberoende i de flesta fall. Det kan vara mycket trevligt. Å andra sidan, Bessorna med sina eletroniskt styrda slutare kommer ner till 1/2000 sek slutartid. Det kan vara bra det med.

Begagnade Bessor finns säkert på eBay. Om du ska köpa ny Bessa kan du ju skita i LP Foto. Det är ockerpriser. cameraquest.com har fantastiska priser, särskild med dollarn i åtanke. :)
 
Sen kommer Voigtländer ut med en otroligt intressant Bessa i april 07. I sökaren finns ram för tom 21 mm ...

Zeiss Ikonen är gediget konstruerad och den längre basen har en viss fördel. Bättre sökare har jag inte sett (igenom!). De sägs väl att den skall åtm vara i samma klass som M7.

Till Bessans fördel (jmf med ZI) så kan jag efter 2,5 mån användning räkna en liten detalj. "greppet" för tummen på baksidan. Otroligt bra på Bessan! Fatts helt på ZI. Sen har jag lite svårt att fatta exponeringsmätarens bud. Jag får lite för ofta oförklarigt mycket underexponerade bilder. Övning övning med exp.korr, men min tidigare Bessa R:s var på ngt vis bättre att komma överens med.

Skulle bra kunna rek en Bessa R2A (ram för 35 mm istf. 40 som på R3A) och en objektivuppsättning, som man orkar ta med sig, 25 mm, 35 mm, OCH den i mitt tycke härliga 75 mm Color-Heliaren. Denna 75 mm borde helt klart vara mer populär. Skarp och fina, söta kontraster. Den och Neopan 1600 är en kombination som för tankarna till sommarterassen och -kvällen med en sval Chablis i bekant, varmt sällskap.
 
timeUnit skrev:
........Å andra sidan, Bessorna med sina eletroniskt styrda slutare kommer ner till 1/2000 sek slutartid.

Även Bessorna med mekansiskt styrda och batterioberoende slutare har en 1/2000. R, R2, R2M, R3M och den senaste R4M har alla 1/2000 som kortaste tid.
 
Bessa R4orna är ju klart fina grejer, men mycket begränsade. Jag tror inte de kan fokusera en t ex 50 f/2 optik tillräckligt bra 1 området 1-2 meter, dvs porträttavstånd.
 
Det är väl lite väl kort mätsökarbas eller vad det heter..

Men är det det man vill ha den till är det kanske bättre med en R3a/R3m den har väl längre än Leica
1,0 istället för 0,72 ?
Gentemot 0,58 på r4?

Säkert missat nån siffra, eller är jag helt ute och cyklar?
 
meLf skrev:
Det är väl lite väl kort mätsökarbas eller vad det heter..

Men är det det man vill ha den till är det kanske bättre med en R3a/R3m den har väl längre än Leica
1,0 istället för 0,72 ?
Gentemot 0,58 på r4?

Säkert missat nån siffra, eller är jag helt ute och cyklar?
Nej, det är nästan rätt. R4x kommer med 0,52x sökare, det är Leica som erbjuder 0,58x. Voigtländer R2 har 0,68x, R2A/M har 0,7x och R3A/M 1,0x. Leica erbjuder 0,72x som standard (M2/4/5/6/7/P) samt 0,58 och 0,85 som tillval på nyare hus (M6/7/P), 0,92x på M3. Zeiss Ikon har 0,74x.

Skopar-25an är en fin glugg, liten och skarp. Har tyvärr inte kunnat utvärdera den så noga eftersom jag fortfarande har filmer från i somras att framkalla men det jag har sett har varit mycket bra. Den tillverkas dock inte längre men det ryktas att det kommer en ersättare tillsammans med R4:an till våren, förmodligen ett steg ljusstarkare (2,8 istf 4) och med koppling till avståndsmätaren. Cosina har dock inte bekräftat detta.

//Emil
Kalenderbitare!
 
Mätsökarbasen är inte samma sak som sökarförstoringen. Mätsökarbasen på alla Bessor är kortare än Leicas tror jag. Man kan se det som en triangen där basen utgörs av avståndet mellan sökaren och det lilla fönstret vid sidan om den som via ett spegelsystem gör att man ser en dubbelbild i mitten av sökaren när avståndet är felinställt. Ju längre denna bas är desto lättare att ställa in avståndet om jag förstått saken rätt. De andra sidorna av triangeln utgörs av avståndet till motivet från sökaren resp. det lilla fönstret som speglas in i sökaren.

På Bessa R2 upplever jag dock inte problem med avståndsinställningen förrän precis vid närgränsen (0,7-0.9m) med min 35mm/1,2, vad nu det kan ha för betydelse?. Men med 50mm/2,5 (som har ungefär samma närgräns) har jag inga problem med det.
 
Bessa R2 har dessutom så pass stort sökarfönster att 35mm-ramen faller en bit innan för bilden man ser. Det är t.om så att jag kan använda min 21mm utan tillbehörssökaren och ändå se nästan allt som kommer med på negativet. Med en 25mm tror jag den skulle stämma ganska bra med vad som komer med på bilden. Har man glasögon kommer man nog ändå inte tillräckligt nära för att se mer än ramen för 35mm.
 
Här en länk där man kan se triangeln och hur mätsökarkamerans avståndsinställning fungerar.



Här en länk där man räknar ut effektiva baslängden (EBL). Man multiplicerar förstoringen med baslängden och ju högre värde desto lättare att ställa focus rätt. Det är alltså alltid en fördel att ha en lång mätbas oavsett sökarförstoring. Med en förstoring på 0,52 och den korta mätbas R4 har t.ex blir det givetvis svårare att ställa skärpa än med en R2 eller R3.
 
Om det nu är så att den extrema sökarförstoringen 0,52 på Bessa R4 ställer till problem med avståndsinställningen (man får ju en EBL på bara 19,2mm vilket är ca 30% av den bästa Leica M3) så kanske det vore en bättre lösning med Bessa R2 eftersom dess sökare ändå visar allt vad som kommer med om man använder 25mm-optik (dock i en ganska stor/vid och kanske lite svåröverskådlig bild)? Hur stor betydelse den korta basen i kombination med sökarförstoringen på 0,52 har i praktiken vill jag dock inte uttala mig om? Men eftersom man valt att satsa på en sådan här kamera kan det kanske vara av mindre betydelse? Dessutom får man kanske se kameran som ett verktyg för kortare brännvidder där exakt och precis avståndsinställning är av mindre betydelse?
 
Bessa T ?

http://cameraquest.com/VCBT.htm

"Rangefinder Base length of 53.7mm: This translates to an effective rangefinder base length of 53.7mm for the 1.5x magnification Bessa T. In other words, the T's rangefinder EBL is 108% longer than standard .72 Leica M finder with an EBL of 49.32."

"The Bessa T is Rangefinder coupled close focus is .9 meters. If a particular lens allows closer focusing than .9 meters, set focus using the distance scale focusing on the lens barrel."
 
Den är ju perfekt till en Noctilux eller 75 mm Summilux, med extern sökare. Funkar också bra till 12-25 mm optik, där fokuseringen inte är kritisk. Men det är lite ovant att inte fokusera och komponera i "samma hål". Det är den tekniken jag kör med min R3A och 21 mm f/3 Skopar. Jag har inte testat den tekniken med längre optik.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.