Annons

Köpte idag en Nikon D50 bra/dålig kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

cole

Avslutat medlemskap
Hej

Jag var idag inne på expert och köpte en Nikon D50. Valet stog mellan en Konica Minolta Dynax 5D & Nikon D50. Enligt killen på Expert så är båda kameror bra men Minoltan har bildstabilisator vilket saknar Nikon. Nu frågar jag er :) köpte jag en bra kamera eller skulle jag köpt Minoltan? Det här är min första!! riktiga kamera. Förut hade jag bara sådana där billiga 1000 kronors kameror.

Tacksam för svar
 
Det är alltid lite lustigt när folk frågar om de köpt rätt kamera efteråt. :D

Han har helt rätt i att båda är bra kameror, det är frågan om tycke och smak vilken man väljer.

Nikon har ju fördelen av att ha större utbud av tillbehör, medans minolta mycket riktigt har AS.
 
Du behöver inte oroa dig. Du har gjort ett kanonköp! Är verkligen helnöjd med min. Robust, lätt att komma igång med, många finesser om man vill fördjupa sig. Sen tar den väldigt bra bilder också :)

Mvh Daniel.
 
Känner du dig osäker kanske du ska överväga att lämna tillbaka den om du har öppet köp. Därefter kan du läsa igenom ett otal trådar här på sidan om vilken digital systemkamera man bör köpa. Det är ju roligare att komma hem med en kamera som man VET är det man vill ha.

mvh

Johnnie

EDIT: Själv är jag inte helt nöjd med mitt val och skulle nog så här i efterhand ha tänkt lite till innan jag slog till.
 
Jag köpte oxå en Nikon D50 idag från Scandinavian Foto. Tycker det är lite konstigt att det skramlar lite i den.

Ha det precis tyst i rummet, rör sedan på kameran och har örat ganska nära kameran. Då hör du att det skramlar lite (?) Iallfall gör det så på min kamera?

Hörs det nåt på din kamera?
 
Det är en sensor som känner av om kameran är i horisontal- eller vertikalläge... det låter så..ävenom D70. Jag reagerade på det första gången jag höll i kameran.. sen dess har jag aldrig tänkt på det.
 
MattiasN skrev:
Det är en sensor som känner av om kameran är i horisontal- eller vertikalläge... det låter så..ävenom D70. Jag reagerade på det första gången jag höll i kameran.. sen dess har jag aldrig tänkt på det.

*puh* Som nybörjare med sånt här så blev jag naturligtvis nervös att det skulle vara nåt fel på den.

Tack för ett snabbt svar :)
 
En sak är nog säker. Du kan nog aldrig se någon skillnad om bilden kommer från en Konica Minolta D5D, Nikon D50 eller en Canon 350D. Grubbla inte, utan använd din nya D50.
 
Tråkigt att man ska behöva sitta i 15timmar och vänta på att batteri är fulladdad.

Anders Olsson@ Jag har inte testat min kamera än :) funderar på om jag ska skippa laddningen :)
 
cole skrev:
Tråkigt att man ska behöva sitta i 15timmar och vänta på att batteri är fulladdad.

Anders Olsson@ Jag har inte testat min kamera än :) funderar på om jag ska skippa laddningen :)

15 timmar? Jag läste att batteriet är fullt på 2 timmar. Jag försökte att läsa mig till om det skall laddas längre första gången, men kunde inte hitta det i instruktionsboken.

Har du hittat nåt om det?

Jag vill helst ut o fota redan nu :)
 
Försäljaren på Expert sa till mig 15 timmar.Han kanske inte visste riktigt vad han pratade om :)
 
Jag valde också mellan D50 och Dynax 5D... Dynaxens antiskak är ju mycket värd, men jag tålde helt enkelt inte att den var så ful och plastig. Ett konstnärligt verktyg måste kännas "rätt", annars blir det bara att man går och grämer sig över att ha köpt fel. Så jag lät hjärtat bestämma över hjärnan, och det blev en D50:) Som du kanske sett har jag skrivit ett antal trådar här om diverse "problem" med D50:n, men det har visat sig att i princip alla går att komma runt på ett eller annat sätt.

Det enda jag kan störa mig ordentligt på är att det inte finns nån belysning av den övre displayen, men å andra sidan har ju Dynax 5D ingen övre display alls, så där hade jag inte blivit gladare.

Såhär i efterhand funderar jag också på om det kanske varit vettigare att köpa en D70s på en gång, då det inte skiljer mer än 2500:-, och då får man bättre optik för det priset.
Men vafan, nu har jag råd med bra stativ och sånt istället:)
 
cole skrev:
Försäljaren på Expert sa till mig 15 timmar.Han kanske inte visste riktigt vad han pratade om :)
Så säger alla Expertsäljare om alla saker :)

*edit*
Sen slår ju laddaren av när batteriet är färdigladdat, så om den sitter där i 15 timmar än nog ~12h helt i onödan :)
 
cole skrev:
Nu frågar jag er :) köpte jag en bra kamera eller skulle jag köpt Minoltan?

Tacksam för svar

Självklart köpte du fel kamera, det gör man alltid. Problemet är ju bara, hade du köpt Minoltan hade du undrat om inte Nikonen hade varit bättre.
Näe, skämt å sido, du gjorde ett aktivt val i butiken och jag tycker du ska hålla fast vid det, det som skiljer dom åt är handhavande och känsla, en del gillar den ena, en del den andra.

Ut och plåta med dig, sitt inte inne och fundera, det blir man inte lyckligare av.
 
Bjirn skrev:
Så säger alla Expertsäljare om alla saker :)

*edit*
Sen slår ju laddaren av när batteriet är färdigladdat, så om den sitter där i 15 timmar än nog ~12h helt i onödan :)

Inte bara Experthandlare som säger så, en vanlig missuppfattning hos många.

När lampan slocknat så är det bara att köra igång!

//Larsa
 
.Z. skrev:
Inte bara Experthandlare som säger så, en vanlig missuppfattning hos många.

När lampan slocknat så är det bara att köra igång!

//Larsa

Ni-MH-batterier ska laddas minst 12 h första gången. Detta eftersom de olika cellerna i batteriet kan ha lite olika laddning när det är nytillverkat. När batteriet är laddat efter ca 2h innebär det att vissa celler är fulladdade medan vissa kan ha en liten bit kvar. Om man då använder batteriet finns en risk att man förkortar den totala livslängden hos batteriet.

Efter ca 2h övergår laddaren till underhållsladdning och efter en tid (runt 12h) har även de celler som inte var fulladdade uppnått full laddning.

Så vitt jag vet gäller inte detta för litiumjonbatterier eftersom de har en mer avancerad laddningselektronik som kontrollerar laddningen av de enskilda cellerna.

Johannes
 
var du tvungen? här har jag levt i härlig ovisshet om att mina nya Ni-MH-batterier är klara när lampan på laddaren slocknar, och så kommer du och krossar mina drömmar, tack! =P
 
Johannes-S skrev:
Ni-MH-batterier ska laddas minst 12 h första gången. Detta eftersom de olika cellerna i batteriet kan ha lite olika laddning när det är nytillverkat. När batteriet är laddat efter ca 2h innebär det att vissa celler är fulladdade medan vissa kan ha en liten bit kvar. Om man då använder batteriet finns en risk att man förkortar den totala livslängden hos batteriet.

Efter ca 2h övergår laddaren till underhållsladdning och efter en tid (runt 12h) har även de celler som inte var fulladdade uppnått full laddning.

Så vitt jag vet gäller inte detta för litiumjonbatterier eftersom de har en mer avancerad laddningselektronik som kontrollerar laddningen av de enskilda cellerna.

Johannes

Ok då vet vi, men då gäller det ju i alla fall inte mina kamerabatterier som är Lion...

Självfallet så finns det en grund i detta & säljarna tar det säkra före det osäkra & säger så om alla batterier.

//Larsa
 
Jag valde också en Nikon D50, min lista bestod från början av:

- Pentax *ist DS/DL
- Canon EOS 350D
- Konica Minolta Dynax 5D
- Olympus E-500
- Nikon D50

Jag har tidigare fotograferat ganska mycket med en gammal Pentax ME Super, som glad amatör (även om jag faktiskt sålt 3 bilder i mitt liv), men sista åren har det bara varit digitalt med en tidig modell av Sony Cybershot. Men när jag såg bilderna från en kollegas D70 blev jag väldigt sugen på en digital systemkamera, även om jag mest bara fotograferar familjen, semester och liknande.

De två förstnämnda är ju lite dyrare, E-500 fick väl sådär kritik på de tester jag läste, D50 fick genomgående väldigt bra kritik och 5D också bra men kanske något sämre. Men var nog mest inne på 5D, bättre omfång på kitobjektivet och bildstabiliseringen lät ju bra. Fast D50 hade som sagt lite bättre resultat och tja, Nikon är ju Nikon. Värdepaketet man skulle få med D50 (rengöring + en kurs) tyckte jag lät bra också. Jag åkte till en butik som hade bägge kamerorna, först höll jag i D50, den satt perfekt i handen, precis som min Pentax som jag hade en winder till, sen kände jag och klämde på på Minoltan, men den låg helt enkelt inte lika bra i handen, avtryckaren satt konstigt till, D50:n kändes mer gedigen.

Slutligen åkte jag och köpte senaste numret av digitalfoto där de testade D50 mot Canon 350D, där D50 fullständigt krossade 350D.

Nu har jag haft kameran i en helg, det är superroligt att fotografera igen, ögonblicksbilder tar man på ett kick, samtidigt som man när man vill kan ta mer kontroll över bilden.

Jag är i alla fall supernöjd, tycker det är en höjdarkamera!!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.