Annons

Köpt kamera utomlands - går det bra att försäkra svenskt (gefvert)?

Produkter
(logga in för att koppla)

rebecca.bergsland

Avslutat medlemskap
Nu har jag inte köpt kameran (canon eos 5d) än, men jag funderar på att köpa den via utländsk website för att spara lite pengar.

Sen kom jag att tänka på försäkring; är det några problem att försäkra kameran om man inte har köpt den i sverige?

PS: Jag sökte info i gamla trådar, men hittade inte svar.

rebecca.bergsland skrev:
Nu har jag inte köpt kameran (canon eos 5d) än, men jag funderar på att köpa den via utländsk website för att spara lite pengar.

Sen kom jag att tänka på försäkring; är det några problem att försäkra kameran om man inte har köpt den i sverige?

PS: Jag sökte info i gamla trådar, men hittade inte svar.

Försäkringen kan jag inte svara på, men tänkte bara påminna om att garantin inte gäller i Sverige om den går sönder, du måste då skicka den till affären du köpte den hos, Tyskland eller UK eller var det nu är. Om du inte redan visste då.

För övrigt är jag intresserad av försäkringsfrågan också, när jag kommer att tänka på det.

Jo, det visste jag (hade i och för sig glömt bort det...ha).

En tanke som kom upp: Jag undrar om man kan göra som så (om det nu går att försäkra svenskt när man köpt utomlands) att man inte skickar tillbaka den trasiga kameran utan går till en reparatör i Sverige, och att det går att ta det på försäkringen?

Canons kameror kommer med garanti för den kontinent där den är köpt. D v s att om du köper i Tyskland så kan du lämna in den i Sverige på garantiärenden. (kolla den här tråden, framförallt inlägget postat av Jeroen Hartings 2005-04-19 16:55). Handlar du däremot från USA eller Asien så får du alltså skicka tillbaks till butiken om du får problem.

Försäkringsbiten kan jag inte svara på (det kan nog försäkringsbolaget), men har har ju svårt att se på vilket sätt det skulle spela roll var du har köpt kameran. Den har väl samma värde i vilket fall som helst, kan man tycka.

alcedo [E.F.S] skrev:
Canons kameror kommer med garanti för den kontinent där den är köpt. D v s att om du köper i Tyskland så kan du lämna in den i Sverige på garantiärenden. (kolla den här tråden, framförallt inlägget postat av Jeroen Hartings 2005-04-19 16:55). Handlar du däremot från USA eller Asien så får du alltså skicka tillbaks till butiken om du får problem.

Försäkringsbiten kan jag inte svara på (det kan nog försäkringsbolaget), men har har ju svårt att se på vilket sätt det skulle spela roll var du har köpt kameran. Den har väl samma värde i vilket fall som helst, kan man tycka.

Tack för svaret och tipset om tråden!

alcedo [E.F.S] skrev:

Tack för uppklarandet!

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto