Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Köpt en eos 550D och söker en nybörjarguide
- Trådstartare cawis
- Start datum
emjo
Avslutat medlemskap
Ja manualen är inte mycket att hålla sig i när det kommer till det verkliga fotandet. Det låter som att det är allmän information om bländare/tid/ISO osv som du behöver. Det finns mycket böcker om detta och det är generell tidlös kunskap. På nätet kan man också hitta en del fototips om det. Jag skulle rekommendera dig en grundläggande digitalfotobok som kompanjon till din 550D. Då kan du läsa om vad olika inställningar betyder och manualen hjälper dig att hitta hur du gör de inställningarna på din kamera.
I väntan på det kan du köra med "gröna rutan"-läget eller "P" som ger dig frihet att mixtra lite mer. Själv använder jag nästan uteslutande "Av"-läget, så jag själv ställer in bländaren och låter kameran fixa resten.
Ett experiment du kan gör i väntan på foto-lärobok: Fota några saker på bordet med så litet bländartal som möjligt och sedan med så stort bländartal som möjligt. Kollar på bilderna och jämför. Bakgrunden blir mer eller mindre "blurrig" eller hur?
I väntan på det kan du köra med "gröna rutan"-läget eller "P" som ger dig frihet att mixtra lite mer. Själv använder jag nästan uteslutande "Av"-läget, så jag själv ställer in bländaren och låter kameran fixa resten.
Ett experiment du kan gör i väntan på foto-lärobok: Fota några saker på bordet med så litet bländartal som möjligt och sedan med så stort bländartal som möjligt. Kollar på bilderna och jämför. Bakgrunden blir mer eller mindre "blurrig" eller hur?
perstromgren
Aktiv medlem
Inhandlat min första systemkamera och undrar om det finns någon liten guide någonstans till en Canon EOS 550D på vad alla inställningar betyder i praktiken och vilka inställningar man använder när osv?
P.S. Ja, jag har läst manualen.
Helt rätt tänkt!
Handboken till en snabb bil säger inget om hur man bäst kör bilen för att komma så snabbt (eller bränslesnålt, komfortabelt, etc) det går runt en bana, för att ta en enkel liknelse. Däremot visar den var alla rattar och spakar sitter, som man behöver när man kör runt banan. Handboken först, sedan körtipsen!
Per.
cawis
Medlem
Ja manualen är inte mycket att hålla sig i när det kommer till det verkliga fotandet. Det låter som att det är allmän information om bländare/tid/ISO osv som du behöver. Det finns mycket böcker om detta och det är generell tidlös kunskap. På nätet kan man också hitta en del fototips om det. Jag skulle rekommendera dig en grundläggande digitalfotobok som kompanjon till din 550D. Då kan du läsa om vad olika inställningar betyder och manualen hjälper dig att hitta hur du gör de inställningarna på din kamera.
Ställde kameran på "AV" sen tog jag 2 bilder; 1 med F4.0 och 1 med F25. Ser knappt någon skillnad på dessa bilder.
jaan v
Aktiv medlem
En modern systemkamera är ju så konfigurerbar att man riskerar att storkna. Jag undrar om inte det enklaste sättet att få lite grepp om basal fototeknik vore att börja med en gammaldags analog spegelreflexare. Tyvärr blir det ju lite otålig väntan mellan exponering och värdering.
(Ni får ursäkta detta kanske omoderna och opassande inlägg.)
ebermark
Avslutat medlemskap
Jag ser ärligt talat inte vitsen med att lämna det digitala.En modern systemkamera är ju så konfigurerbar att man riskerar att storkna. Jag undrar om inte det enklaste sättet att få lite grepp om basal fototeknik vore att börja med en gammaldags analog spegelreflexare. Tyvärr blir det ju lite otålig väntan mellan exponering och värdering.
När jag började fota var det med en dslr och det var inga svårigheter för mig att på nolltid få grepp om hur exponeringstreenigheten hängde ihop.
Nu är jag väl förvisso klipskare än genomsnittet, men jag ser ändå inte hur det skulle vara en fördel att köra analogt istället för att prova sig fram manuellt med en dslr...
Många ger råd om att folk ska läsa böcker hit och dit, vilket förvisso kan vara bra. Men en del lär sig bäst genom trial and error. Först och främst måste TS veta vilken typ av person han är - learning by doing eller learning by reading. Därefter är det ju bara att sätta igång att antingen prova sig fram eller att skaffa sig litteratur i ämnet.
Det sämsta att göra är nog att gå till ett forum och förvänta sig att man på så sätt ska lära sig nåt.
Minita
Aktiv medlem
Titta efter tidningen "DigitalFoto". I varje nummer finns ett tema/avsnitt hur du "bemästrar" din systemkamera i olika situationer. På vår lilla ort, finns tidningen på biblioteket. Det spelar ingen roll om du kommer över några gamla nummer. Den grundläggande tekniken och principen är samma. Sedan är det bara till att öva och våga lägga upp dina bilder på FS för att få kritik. Får du konstruktiv kritik och kanske lite uppmuntran, så kommer du att klättra över den första inlärningströskeln ganska så snart.
perstromgren
Aktiv medlem
En modern systemkamera är ju så konfigurerbar att man riskerar att storkna. Jag undrar om inte det enklaste sättet att få lite grepp om basal fototeknik vore att börja med en gammaldags analog spegelreflexare. Tyvärr blir det ju lite otålig väntan mellan exponering och värdering.
Fullt så illa är det inte!
Om man ställer in kameran till fabriksinställning, så kan man nog använda den precis som vore den filmbaserad och helt sakna automatik. Om man så önskar.
Jag ger hellre tipset att ställa in full automatik, ta en massa bilder och be om råd beträffande de som man inte är tekniskt nöjd med. Här t.ex.
Sedan är det annan sak att tekniken inte ens är halva hantverket...
Per.
emjo
Avslutat medlemskap
Ställde kameran på "AV" sen tog jag 2 bilder; 1 med F4.0 och 1 med F25. Ser knappt någon skillnad på dessa bilder.
Det borde du ha gjort Om du fokuserar på någon meter ska bakgrunden längre bort bli olika. Prova inomhus, men se till att hålla kamera stadigt så det inte är skakningsoskärpa du ser. Du har en knapp till vänster just vid objektivets fastsättning som mörkar ner bilden om du kör med f/25, tittar du noga blir bilden olika skarp när du ändrar på bländarvärdet samtidigt.
sarnor
Avslutat medlemskap
Varför då?
Den stora fördelen med digital fotografering är att du kan se och lära dig av resultatet omedelbart, att köra (analogt) med film betyder bara att läroprocessen tar mycket längre tid. Vad är vinsten med det?
I de allra flesta fall är moderna systemkameror redo att användas utan några som helst konfigureringar, bara att packa upp ur förpackningen och sedan börja fotografera.
Sedan krävdes det detaljerade noteringar om varje bild om man över huvud taget skulle kunna lära sig något av sitt fotograferande på filmtiden, och det var nog inte många som orkade med.
ebermark
Avslutat medlemskap
Visst är det bra att kunna det där sen gamla tider, men man kan lära sig fota alldeles utmärkt med en DSLR. Man kan ju till och med lägga mer fokus på själva bilden istället för att lägga ner mer energi än nödvändigt på att få exponeringen som man vill.En bakgrund som diafotograf, med EV-tal, ISO, bländare, exponeringstider och exponeringskompenseringar på sina fem fingrar verkar helt teoretiskt och onödigt då man läser handböckerna. Guld värt är att veta något så när vad kameran gör på de olika inställningarna.
jaan v
Aktiv medlem
Ja det kanske inte var så slugt att rekommendera analog kamera. Likväl tror jag att det för de flesta (kanske inte de allra klipskaste) finns ett klart värde i att kunna hantera 'manuella' inställningar för att lära sig det basala kring själva sambanden mellan, tid, bländare och t ex skärpedjup.
ebermark
Avslutat medlemskap
Ja, poängen är ju att man kan lära sig fotografins grunder alldeles kalasbra med en dslr. Har man inget intresse av analogt foto är det helt meningslöst att hålla på med det.Ja det kanske inte var så slugt att rekommendera analog kamera. Likväl tror jag att det för de flesta (kanske inte de allra klipskaste) finns ett klart värde i att kunna hantera 'manuella' inställningar för att lära sig det basala kring själva sambanden mellan, tid, bländare och t ex skärpedjup.