Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

Te55

Medlem
Hej!

Jag är lost i djungeln och skulle behöva lite tips av er.
Finns alldelens för mycket att välja mellan =P
Har ägnat många timmar till framför datorn, läst i forum, recentioner och återförsäljare.

Efter att lånat min brors kamera är jag också sugen...
Jag skulle vilja kunna fota det mesta, men är speciellt intresserad av djur och natur, sport, men skulle även också exempel porträtt, landskap, inomhus, utomhus med mera.

Jag är nybörjare men vill ändå ha något o växa i. =)
Kanske har jag stora och konstiga krav...

Exempel på kameror som dykt upp är tex D80, D90, K20D, K200D, EOS 450D. Men är helt öppen för förslag på andra märken o modeller.

Sen kan man ju köpa till kit och så till de flesta modeller verkar de som... Vad ska man satsa på där? Några tips??

Tack på förhand! =D

vad har din brorsa för kamera?
om du trivdes med den kanske det vore något...
eller saknade du nåt hos den?

Jag brukar sällan gnälla på att folk startar topics.. Men ..

Kolla lite bara så ser du massa massa massa lika dana frågor här under köpråd... Bara på sid 1 här ligger flera.. Och ännu fler på sid 2 och 3 osv osv...

Han har en Nikon D60 med 18-55 II objektiv.
Ja jag vet om det är något jag saknar direkt...men de känns som det kanske finns bättre alternativ nu, fast... ja, jag vet inte. Som sagt är jag nybörjare. =) Sen skulle det nog vara kul o inte ha samma kamera som han. Då skulle jag lika gärna kunna använda hans kamera, när jag får det av han. Vilket jag ju inte alltid får.

=)

har han många gluggar kanske du ska satsa på en nikon...så kan du ju låna;-)
kan nada om nikon, har en canon eos 40D som jag är grymt nöjd med, mkt att växa i, valde den eftersom jag körde analog canon innan.

Jag skulle rekommendera dig att köpa en Nikon (D60, D80 eller kanske D90) med ett annat objektiv än din brorsa.
Då kan ni lånbytas och har då tillgång till 2 objektiv båda två.
// Tobbe

Jo, visst finns de det =9 O jag har läst dem. Men efter att ha suttit framför datorn sedan ca 12 o läst på olika sidor så tänkte jag att de vore kul o skicka o fråga om vad som är bra för mina syften. Och undra tex om vilket kit man ska välja för dem... som t ex VR alternativ, 18-55, 18-135 eller nått.

Ville väl ha lite egna tips...Synd att du fick lov att läsa mitt inlägg under köpråd. =(

Ja just de.. det var lite så jag också tänkte.. =) Att om jag valde en nikon med ett annat objektiv så hoppades jag på att vi skulle kunna lånbytas grejer.

Jo, visst finns de det =9 O jag har läst dem. Men efter att ha suttit framför datorn sedan ca 12 o läst på olika sidor så tänkte jag att de vore kul o skicka o fråga om vad som är bra för mina syften. Och undra tex om vilket kit man ska välja för dem... som t ex VR alternativ, 18-55, 18-135 eller nått.

Ville väl ha lite egna tips...Synd att du fick lov att läsa mitt inlägg under köpråd. =(

Tja. "Dina syften" tycks se helt ut som alla andras... Ingen skillnad alls...

Men du får givet starta tio topics om du vill..Ville bara påvisa att din frågeställning finns redan i flertal...

Så spelar det roll om jag väljer en D80 eller D90? Ska jag ta den som ligger billigast i pris? Vilket objektkit är bäst då? För jag tjänar väl på att välja en kamera med ett kit med? De här VR hur är de i skillnad till de andra kitten?

Svarade just i en liknande tråd här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=99341

Allt beror på vad DU tycker är viktigt, jag köpte själv en Canon 450D för 6 mån sen och är otroligt nöjd. I svaret skriver jag varför jag fortfarande skulle välja den framför Nikon D80/90. Men alla kameror i denna klass är otroligt bra och den som tar bilderna betyder mycket mer än huset som väljs.

har du råd är D90 en mycket bra kamera skillnaden mot D80 är att den har bättre bildskärm högreuppläsning och mindre brus när man kör i höga iso värde(Känlighet). Sedan har den videofunktion och är snabbare i serie tagning frågan är bara om du är villig att betala ca 5000 mer för en kamera med dom funktionerna är du det får du kanske den bästa amatör kameran i dag annars så är D80 en mycket prisvärd och bra instegs model
i dslr värden.den är istort sett likvärdig i bildkvalitet med D90
lite mera brus vid högt iso.
Vr gör att bilden stabiliserar så att det går att använda ca 3ggr längre slutar tider med gäller bara motiv som står stilla annars har vr ingen inverkan. vill du ha bästa objektiv kit så skulle jag förslå 18-70 eller 18-135 till D80 bägge är ungefär lika bra bara zoom omfånget skiljer.Ar du ny så skulle jag föreslå D80 känner du om ett par år att du vill byta så gör det då

Tack för svaren =)

Är någon lättare än den andra i menyer då mellan EOS 450D o D80/D90?
Någon av dem som är lättare att lära sig änden andra?

Tack för svaren =)

Är någon lättare än den andra i menyer då mellan EOS 450D o D80/D90?
Någon av dem som är lättare att lära sig änden andra?

Med grön fyrkant kommer du kunna ta fina bilder med alla tre från första klicket. Menyerna är omfattande på alla DSLR:er, det gäller också enklare modeller än de tre här. Så du kan hålla på i flera år lära dig bemästra alla funktioner och inställningsmöjligheter. :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto