Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

Zdravkovic

Avslutat medlemskap
Hej! Antar att det dykt upp trådar som dessa många gånger förr?! Hur som helst e jag en snubbe som alltid tyckt om att fota och nu vill jag ta det ett steg längre. Jag skulle vilja vet lite mer om vad man ska välja för kamera osv! Jag har ingen aning om vilka priser det handlar om, men syftet är iallafall att ta fina bilder. Jag kan tänka mig en kamera som kostar mellan 4000-7000 kronor.. Självklart vill jag från början även ha de tillbehör (va nu det kan vara) som gör att man kan börja fota fint från början, dvs fina utomhus och inomhuskort! får man en vettig för det priset? Jag skulle vara jättetacksam för svar!

till och börja med så kan du ju fundera på om du verkligen vill fortsätta att fotografera, om du tycker det är kul så tycker jag att du bör satsa på en dslr kamera i budget klassen... det finns några alternativ men de flesta ligger kanske en tusenlapp över 7000 kr... de kameror som du kan välja på finns det massor om i forumet på fotosidan... det är bara att söka... men om du vill ha en kompaktkamera som ändå kan ta snygga bilder finns ju de här "långzoomarna" alltså de med ungefär 10x zoom, de brukar ha inställningsmöjligheter... de ligger i den prisklassen du tänkt dig, men tänk på det där med dslr, en helt ny värld öppnar sig då :)
ps. hm, undra om jag inte rörde till det mer än svarade på din fråga, men ta dig tid, det är inget lätt köp

Ja du gör inte klart vad det är för typ av kamera du vill ha... systemkamera eller kompaktkamera. Notera också att du vid upprepade tillfällen pratar omatt ta bra bilder. Det kan du göra med vilken kamera som helst, även en engångskamera... Däremot ger ju en bra kamera bättre tekniska förutsättningar.

Systemkamerans fördelar är kontrollen över situationen, du påverkar alla delar vid fotograferingstillfället, ger även tekniska möjligheter och tekniskt mycket bra bilder. Problemet med en systemkamera äratt själva kameran är bara en försvinnande liten del i kedjan och kostnaden. Kameran isig är obrukbar om du inte har objketiv till kameran. Du kan köpa objektiv för runt 1000:- men eftersom du ville ha "bra bilder" så måste du upp i pris.
Då har du först ett kameraköp för kanske runt 7000:- sedan skall du ha olika objektiv för olika förhållanden och eftersom bra objektiv kostar från 3000:- upp mot 15 000:- (per styck)för "normalobjektiv" så kan du själv räkna ut vad det kan kosta med systemkamera. Men har du den budgetten så har du också bästa förutsättningarna för dom perfekta bilderna.

Kompaktkamerornas stora styrka är smidigheten. Du ahr idag mycket bra kompaktkameror enel med riktigt stora sensorer tom som annars är en av kompakternas svaghter. Du har alla "objektiven" i ett objektiv, vissa är riktigt bra och täcker de flestas behov. Den är ofa enkel att ta med. Men just pgr av kamerans sensor som brukar vara mycket liten så får du inte systemakamerans prestanda och kvalitet. Ofta är kompaktkamerans inställningar och funktioner uppbyggda runt Auto, även om möjlighet finns för manuella inställningar så är dom sällan optimalt placerade eller särskilt enkla att använda. Dom har även en rad andra "problem" eller brister.

Men du slipper fundera på objektiv eftersom allt sitter på plats.

Så först måste du fråga dig detta:

Vad vill jag fotografera?
Hur mycket vill jag satsa på fotograferignen?
Vad är jag villig att betala?
Hur kommer jag använda utrustningen?

Självklart är det en digital systemkamera jag är ute efter, f-låt att jag glömde nämna det. Jag är mest intresserad av att kunna ta bra bilder utomhus, dvs naturbilder. Jag vill även kunna ta bra bilder på personer dvs sk. situationsbilder. Jag kan tänka mig att betala max 8000:- till å börja med iallafall, sen kan jag självklart komplettera efter hand men för 8000:- vill jag ha en kamera som jag kan börja ta bra bilder med..

fortfarande är kameran oviktig, du nämner att för 8000:- vill du ha en kamea som tar bra bilder. Viist jag kan ge dig en kamera för 8000:- men du ska fortfarande ha ett objektiv tilldet.

Så då är frågan 8000:- + objektiv
eller 8000 Inkl objektiv?

Är det detsenare så får duett dåligt objektiv, sedan får alla andra säga vad dom tycker. Vissa anser att ett sådant objektiv det "duger" alldeles utmärkt, visst, men ingen kan säga att det är ett bra objektiv. Troligtvis har dyrare kompaktkameror bättre optik.

URL: http://www.scandinavianphoto.se/?504122

Det är Canons billigaste systemkamea, en mycket bra sådan förövrigt. objektivet är 18-55 millimeter så det funkar som ett normalobjektiv, men är inget särsklit bra objektiv.

Även om man ine vill ha det dyraste så får man nog räkna med ialla fall 3-4 tusen/objektiv för att få bra saker.

Ok tack för svaret! =)

Mjo jag börjar förstå nu att det är objektiven som är skillnaden! Så som jag har förstått det så ingår det alltid ett objektiv när man köper en kamera eller hur?! Sen om det är bra eller inte till en början det är inte så viktigt, men då KAN jag iallafall ta bilder å lära mig kameran. Då är 8000:- en rimlig gräns för mig. Sen kan jag komplettera med objektiv senare å då kan jag tänka mig att lägga 2000-3000 per objektiv, det är ingen fara. Låter det rimligt? Kameran du tipsar om verkar bra även om jag långt ifrån lärt mig alla tekniska specifikationer än =)
Min följdfråga till allt detta blir, kommer jag att behöva skaffa mig massor olika objektiv? Jag kommer inte vilja ta kort i mörker och har inget intresse för att at en massa festbilder osv, så då kanske man slipper nått objektiv som andra har?

Det ingår ALDRIG ett objektiv eller minneskort helelr för den delen när du köper en systemkamera.

Däremot kan man köpa olika "paket", länken jag tipsade om innan är just ett sådant paket. Därav objektivets namn "kit objektiv" altlså ett billigt objektiv man lägger med i ett kit så att man ialla fall kan fotografera någonting.

Men köper du bara en kamera som jag gjorde så ingår inget objektiv eller minneskort, det finns inte heller något inbyggt minne, så du måste köpa ett minneskort direkt.

Huruvida objektivet räcker kan bara du svara på...

det ärett 18-55 mm objektiv. så det är vidvinkel till normal kan man säga. Vill du fotografera motiv längre bort men inte springa fram dit så får du köpa ett teleobjektiv.

Zdravkovic skrev:
Självklart är det en digital systemkamera jag är ute efter, f-låt att jag glömde nämna det. Jag är mest intresserad av att kunna ta bra bilder utomhus, dvs naturbilder. Jag vill även kunna ta bra bilder på personer dvs sk. situationsbilder. Jag kan tänka mig att betala max 8000:- till å börja med iallafall, sen kan jag självklart komplettera efter hand men för 8000:- vill jag ha en kamera som jag kan börja ta bra bilder med..

Då är det bara att du börjar jämföra de instegsmodeller som finns, jag hade nog valt Pentax K100D eller Sony A100, men A100 är en aning dyrare än K100D, så Pentax ger lite mer för pengarna tycker jag (men man kanske gärna vill ha något av det som A100 har som K100D inte har, t.ex. 10mpx mot Pentaxens 6, Dynamic Range Optimizer eller Antidamm-funktion).

Nikons D50 och D70 och Canons 350D ligger långt efter Pentaxen och Sonyn i funktioner och ergonomi, och är i dagsläget endast värda att tänka på om man har Nikon/Canon-grejer sedan tidigare, eller om man är extremt petig och sätter 350D's lite lägre brusnivå över ergonomi och avancerade funktioner (spotmätning t.ex.).

Dock ska ju Nikon visa en ny kamera snart D30 eller D80 eller vad den nu ska heta, det varierar lite beroende på vilket forum man läser ;)
Den kanske kan vara ett alternativ, men jag vet inte vad den har för specifikationer.

Olympus E-500 brukar säljas i ett schysst kit med 2 zoomar som kan vara prisvärt, men jag hade nog valt Pentax eller Sony istället.

Oftast får du med ett kitobjektiv (för Canon ett 18-55 3.5-5.6, för Pentax ett 18-55 3.5-5.6, för Sony ett 18-70 3.5-5.6 och för Nikon ett 18-55 3.5-5.6)
Dessa brukar hålla duglig kvalitet, men är inte några extremt bra objektiv, kompletterat med ett 50mm 1.7, 1.8 eller 1.4, som finns från de flesta tillverkare och en telezoom i 70-200/70-300 området så har du ett finfint kit du kan göra det mesta med, köp mellanringar till 50mm:ern så har du ett schysst macro med.

Zdravkovic skrev:
Jag kommer inte vilja ta kort i mörker och har inget intresse för att at en massa festbilder osv, så då kanske man slipper nått objektiv som andra har?
Med de råd du fått av Kalle & det du skriver ovan så tror jag att du lugnt kan köpa det paket Kalle länkar till. Det objektivet duger gott & väl för dig & är det så att du en dag känner att det inte räcker så är det ju bara att bygga på med nåt mer...

Det du måste ha i åtanke (& som Kalle präntat in nu) är att kamerautrustningen inte har speciellt mycket att göra med hur bra bildena blir, inte ens tekniskt sett faktiskt. En duktig fotograf kan med en kompakt för ett par tusen överglänsa en nybörjare med en systemkamerautrustning för hur mycket som helst, så är det bara... Kan man inte sin systemkamera samt de fotografiska grundreglerna så kan det faktiskt för vissa bli bättre med en kompakt, därför så krävs det träning samt studier för att nå fram.

Däremot så ger ju systemet möjligheter för den som kan, bra optik ger möjligheter till god kvalite när bilderna ska göras stora. Tänk på det att om du bara ska titta på biderna på skärm eller göra små bilder så krävs inte speciellt mycket av optiken, det är när man ska göra stora kopior detta börjar märkas!

//Larsa

Anddje skrev:
Då är det bara att du börjar jämföra de instegsmodeller som finns, jag hade nog valt Pentax K100D eller Sony A100, men A100 är en aning dyrare än K100D, så Pentax ger lite mer för pengarna tycker jag (men man kanske gärna vill ha något av det som A100 har som K100D inte har, t.ex. 10mpx mot Pentaxens 6, Dynamic Range Optimizer eller Antidamm-funktion).

Nikons D50 och D70 och Canons 350D ligger långt efter Pentaxen och Sonyn i funktioner och ergonomi, och är i dagsläget endast värda att tänka på om man har Nikon/Canon-grejer sedan tidigare, eller om man är extremt petig och sätter 350D's lite lägre brusnivå över ergonomi och avancerade funktioner (spotmätning t.ex.).

Dock ska ju Nikon visa en ny kamera snart D30 eller D80 eller vad den nu ska heta, det varierar lite beroende på vilket forum man läser ;)
Den kanske kan vara ett alternativ, men jag vet inte vad den har för specifikationer.

Olympus E-500 brukar säljas i ett schysst kit med 2 zoomar som kan vara prisvärt, men jag hade nog valt Pentax eller Sony istället.

Oftast får du med ett kitobjektiv (för Canon ett 18-55 3.5-5.6, för Pentax ett 18-55 3.5-5.6, för Sony ett 18-70 3.5-5.6 och för Nikon ett 18-55 3.5-5.6)
Dessa brukar hålla duglig kvalitet, men är inte några extremt bra objektiv, kompletterat med ett 50mm 1.7, 1.8 eller 1.4, som finns från de flesta tillverkare och en telezoom i 70-200/70-300 området så har du ett finfint kit du kan göra det mesta med, köp mellanringar till 50mm:ern så har du ett schysst macro med.
Det är bra att ge valmöjligheter Anders men jag höll mig lugn i mitt förra inlägg, blir så himla svårt för en kille att välja när man rabblar upp som du gör här:)

Pentaxen ser dock enligt mig ut som en given kandidat då den dessutom håller ett mycket bra pris samt har en oerhört bra sökare jämfört med Canonen.

//Larsa

.Z. skrev:
Det är bra att ge valmöjligheter Anders men jag höll mig lugn i mitt förra inlägg, blir så himla svårt för en kille att välja när man rabblar upp som du gör här:)
Jo, men när jag började skriva hade inte Kalles inlägg kommit in, och utan att veta vad det finns för valmöjligheter kan det vara svårt att välja, tror dessutom att det är lättare att verkligen bli nöjd med sitt val (det är ju dyra prylar vi pratar om) om man vet vad som finns att välja på iaf.

Jao.. som Larsa säger och som jag försökte få fram, kanske lite väl mycket med pekpinne metoden är att många tror jag har för höga förväntningar och tankar om vad en kamera verkligen gör och kan göra...

Schumacher skulle piska skiten ur mig i en gokart även om jag körde en F1 bil med ungefär 800 fler hästkrafter än gokarten.

Så utrustningen spelar inte särskilt stor roll...Det är när man är såpass duktig att man kan utnyttja utrustningen som vissa saker kan vara av vikt och man verkligen drar nytta av kameran och objektivens prestanda.

Zdravkovic skrev:
...Jag skulle vara jättetacksam för svar!...

Har du kollat Pentax nya modeller?
K100D med kitobjektiv kostar ca 6500:- på billigaste stället.
Lillebror, samma kamera men utan K100D:s bildstabilisering kostar lite drygt 5500:- (K110D).

Har själv en K100D, och är helnöjd. Har dock inget att jämföra med (min förra systemkamera köpte jag på 80-talet (Nikon FM2 med motor och en blixt som höll takten!!!).

Med din budget är mitt råd att titta på en bra avancerad digitalkompakt.

Om man nu vill lägga ut mer pengar tycker jag att du skall lyssna på Anders råd, antingen Pentax eller Sony.

Om du kan låna prylar av en kompis kan det vara ett avgörande argument för vad man skall välja.

Du har fått en massa förslag och råd och märken har rabblats upp, så det tänker jag inte göra.

Däremot, ett råd, gå ner i en mycket välsorterad butik där du bor.. Står ju inte på din sida var du finns någonstans.. Men pröva kläm, känn, håll i dom olika kamerorna..

Hur mycket teknik man pratar om, hur mycketa man jämför det olika kamerornas prestanda.. så ändå till syvende och sist.. du skall gilla den, gilla ha den med överallt, trivas med ha den i handen och sätta den till ögat och titta och försöka finna motiven.

Har du kompisar som fotograferar? Häng med dom ut och testa deras utrustning.

För hur det än är.. det är en investering som förhoppningsvis skall hänga med dig i vått o torrt i ett antal år framåt och som skall bli en kompis som du skall ha mycket roligt med.

Sedan, tycker jag, om du kanske inte har så mycket erfarenhet av att fotografera med systemkameror och dess möjligheter till inställningar och möjligheterna som öppnar sig att påverka bilden.. Gå en kurs, träffa andra fotointresserade. Är det så att du kanske är intresserad av att vara ute och fota naturfoton.. så titta här på Fotosidan.. lite då och då erbjuds det naturfotokurser.

Glöm inte att kameran.. den är bara verktyget.. det är du som är bakom, som skapar bilden.

Tänk på att det är inte hammaren som avgör hur bra ett hus blir.. det är snickaren som håller i hammaren.

Lycka till med ditt kameraköp!

du kan ju hänga med på någon fototräff också.. då brukar folk titta på andras saker o klämma lite.. folk delar gärna med sig av tips och råd :)

hehe jag vet inte riktigt hur jag ska tolkadet där.. men som kille så utgår jag alltid frånd et värsta o grövsta... ;)

Tack för alla tips å råd! Jag har bara under denna dag blivit bra mycket klokare på det här med kameror även om jag har mycket kvar! ;) Självklart förstår jag att det är personen som håller i kameran som är det viktiga men jag vill ändå satsa på en riktigt bra kamera å inget skräp som man efter nån vecka upptäcker att den inte fungerar så bra. Som du säger, man skulle nog inte slå Schummie även om han satt i en Fiat 128 från 70-talet och vi fick välja mellan en Lambogini Gallardo eller en Ferrari F430, men att vi sitter i en snabbare bil underlättar jue, förstår du hur jag menar! :p

Jag bor i Linköping. Var köper man kameror här?

ANNONS