Zdravkovic skrev:
Självklart är det en digital systemkamera jag är ute efter, f-låt att jag glömde nämna det. Jag är mest intresserad av att kunna ta bra bilder utomhus, dvs naturbilder. Jag vill även kunna ta bra bilder på personer dvs sk. situationsbilder. Jag kan tänka mig att betala max 8000:- till å börja med iallafall, sen kan jag självklart komplettera efter hand men för 8000:- vill jag ha en kamera som jag kan börja ta bra bilder med..
Då är det bara att du börjar jämföra de instegsmodeller som finns, jag hade nog valt Pentax K100D eller Sony A100, men A100 är en aning dyrare än K100D, så Pentax ger lite mer för pengarna tycker jag (men man kanske gärna vill ha något av det som A100 har som K100D inte har, t.ex. 10mpx mot Pentaxens 6, Dynamic Range Optimizer eller Antidamm-funktion).
Nikons D50 och D70 och Canons 350D ligger långt efter Pentaxen och Sonyn i funktioner och ergonomi, och är i dagsläget endast värda att tänka på om man har Nikon/Canon-grejer sedan tidigare, eller om man är extremt petig och sätter 350D's lite lägre brusnivå över ergonomi och avancerade funktioner (spotmätning t.ex.).
Dock ska ju Nikon visa en ny kamera snart D30 eller D80 eller vad den nu ska heta, det varierar lite beroende på vilket forum man läser
Den kanske kan vara ett alternativ, men jag vet inte vad den har för specifikationer.
Olympus E-500 brukar säljas i ett schysst kit med 2 zoomar som kan vara prisvärt, men jag hade nog valt Pentax eller Sony istället.
Oftast får du med ett kitobjektiv (för Canon ett 18-55 3.5-5.6, för Pentax ett 18-55 3.5-5.6, för Sony ett 18-70 3.5-5.6 och för Nikon ett 18-55 3.5-5.6)
Dessa brukar hålla duglig kvalitet, men är inte några extremt bra objektiv, kompletterat med ett 50mm 1.7, 1.8 eller 1.4, som finns från de flesta tillverkare och en telezoom i 70-200/70-300 området så har du ett finfint kit du kan göra det mesta med, köp mellanringar till 50mm:ern så har du ett schysst macro med.