K-3 är en fantastisk kamera. Finns just nu bara två kameror som som konkurrerar, Nikon 800 och nya Sony, båda dessa är fullformat och därmed stora och dyra. Aningen bättre bildkvalitet i vissa lägen kanske, men tämligen marginellt. 36MP är ju bra, men man kommer långt med 'ynkliga' 24MP
Jag har varit sugen på D800 många gånger, men när jag känner på den och tänker närmare på saken så blir jag kvar på Pentax K5, K3.
Saker som K-3 har och inte D800:
1) Bildstabilisering i huset (du får stabilisering med ALL objektiv, även 50/1.4, makro, fisheye eller ett gammalt helmanuellt objektiv som du vill använda för dess speciella karaktär.
2) Pentax är en robustare kamera, så robust att Pentax lovar att den är tät och att den tål -10 grader, det gör inte Nikon.
3) Att man på Nikon måste zooma och byta bild med knappar vid bildvisning stör mig enormt när man har två hjul på kameran. Pentax lösning är för mig mycket mer naturlig, och snabbare att använda.
4) Valbart om du vill ha lågpassfilter eller inte. Finns ingen annan som erbjuder detta. Att inte ha lågpassfilter gör att du inte behöver skärpa bilden så mycket, och alltså tål mer brus/högre ISO.
5) Hyperprogram och hypermanuellt. Att inte behöva byta programläge utan ändå alltid ha full kontroll över exponeringen är något jag inte vill vara utan. Om man lyssnar på före detta Pentaxägare så är det ofta den funktionen de saknar mest.
6) Funktionerna i kameran är kraftfullast av alla kameror tror jag. Multiexponering med eller utan exponeringsutjämning, RIKTIG HDR, dvs kameran tar flera bilder och lägger ihop dess direkt i kameran, fungerar även handhållet tack vara SR och kraftfull processor. Framkallning i kameran med alla funktioner, etc, etc...
7) Inbyggt stöd för GPS. SÄtt på GPSenheten i blixtskon så märker kameran upp alla bilder med koordinater, höjd, och även i vilken riktning bilden togs (innehåller även kompass).
8) Astrofoto. Tillsammans med GPSen kan kameran använda sin SR för att flytta sensorn för att kompensera för jordens rotation. På detta vis kan man exponera stjärnor i upp till 5 minuter utan att de blir till streck.
9) Objektivbyte kan ske handhållet. När du håller kameran i greppet kommer du åt att lossa objektivspärren med höger ring eller lillfinger. I vänster han håller du det nya objektivet och tar av det gamla (små objektiv kan man klara på ett moment). Ägare av andra märken brukar behöva ett bord, eller en väska att hålla till på då man måste lossa spärren med vänster hand och greppet är för dåligt att bara hålla kameran med vänster hand.
10) Även om K3 blivit lite större (troligen som förberedelse för att kunna släppa en fullformatare i samma hus) så är kameran smidig. Om man sätter på de unika Limitedobjektiven så är det något man alltid kan ha med sig (jag har alltid med mig kameran). Jag köpte för många år sedan en pro-kompakt (Canon G9). Den använde jag bara en gång, eftersom jag normalt sett ändå hade den 'riktiga' kameran med mig.
11) Pentax längsta objektiv är iofs 'bara' 300mm (om man inte räknar nya 560 som kostar skjortan), men med APS är 300 ganska långt. Nikon har inget att erbjuda, deras 300/2.8 är för dyrt och deras zoomar för stora och tunga (i min smak). Canon ligger bättre till på objektivsidan med flera fasta och 'billiga' objektiv.
12) Kameran är tyst. Du kan utan att störa fota i kyrkan eller på konferens. Många av mina fotokompisar har D800. Medan jag går runt ljudlöst så hör man tydligt när de fotograferar inomhus.
Canon verkar för tillfället ligga minst en generation efter vad gäller bildkvalitet, K5, och K3 slår även deras fullformatare. Under många år låg Canon för med sina egna sensorer, men det är några år sedan nu.