Annons

Köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

RobinVamos

Aktiv medlem
Hej.
Nu har jag kommit till mitt förstånd och insett att jag behöver ny dator.
Jag har en powermac g5 med 1,5 giggs minne och en 2GHz processor.
Jag kan ej rediger hd film eller ha senaste ps så ny dator måste köpas.
Jag har en buget på ca 5000. Är jag fånig om jag tror att en burk för fem tusen ska kunna redigera full hd?
Vad jag har förstått blir allt bättre om man plockar ihop delar själv. Men jag tycker om mac och undrar om jag kan köra in macsystem i en ny dator bara sådär?
Mina kriterier för en ny dator är att kunna redigera bilder i ps cs5 och redigera film i premiere, och att den ska vara lite snabbare en min g5:a.
OBS jag spelar absolut inga dator spel.
Så vilka delar borde jag satsa på???
Mycket tacksam för råd!:):)
OBS jag har noll koll på datorer så gärna lätt språk;)

Hej.
Nu har jag kommit till mitt förstånd och insett att jag behöver ny dator.
Jag har en powermac g5 med 1,5 giggs minne och en 2GHz processor.
Jag kan ej rediger hd film eller ha senaste ps så ny dator måste köpas.
Jag har en buget på ca 5000. Är jag fånig om jag tror att en burk för fem tusen ska kunna redigera full hd?
Vad jag har förstått blir allt bättre om man plockar ihop delar själv. Men jag tycker om mac och undrar om jag kan köra in macsystem i en ny dator bara sådär?
Mina kriterier för en ny dator är att kunna redigera bilder i ps cs5 och redigera film i premiere, och att den ska vara lite snabbare en min g5:a.
OBS jag spelar absolut inga dator spel.
Så vilka delar borde jag satsa på???
Mycket tacksam för råd!:):)
OBS jag har noll koll på datorer så gärna lätt språk;)

Vill du hänga fast i OS/X så är ditt enda val mac-mini, den borde klara av det men du kommer behöva en smula tålamod.

Vad har du för skärm? Dom flesta G5:eek:r kom med en specialskärm som inte passar till någon annan dator än just G5, det finns adaptrar till de skärmarna men den kostar mer än vad en ny bättre skärm kostar. Har du bara en sladd från skärmen som går till datorn och ingen som går till vägguttaget så har du specialskärmen.

Plockar du ihop en WinPC själv borde du kunna få ihop ett hyfsat system för 5000kr exlusive skärm.

/Karl

Vill du hänga fast i OS/X så är ditt enda val mac-mini, den borde klara av det men du kommer behöva en smula tålamod.

Vad har du för skärm? Dom flesta G5:eek:r kom med en specialskärm som inte passar till någon annan dator än just G5, det finns adaptrar till de skärmarna men den kostar mer än vad en ny bättre skärm kostar. Har du bara en sladd från skärmen som går till datorn och ingen som går till vägguttaget så har du specialskärmen.

Plockar du ihop en WinPC själv borde du kunna få ihop ett hyfsat system för 5000kr exlusive skärm.

/Karl

Aha då får jag köra windows då.
Jag har en HP skärm men den ska också uppdateras så småningom, men inte inräknat på dessa pengar.
Skönt att veta att jag kan klara mig på 5000:)
Tack för svaret!:):)

Aha då får jag köra windows då.
Jag har en HP skärm men den ska också uppdateras så småningom, men inte inräknat på dessa pengar.
Skönt att veta att jag kan klara mig på 5000:)
Tack för svaret!:):)

Det finns dom här på forumet som är riktigt duktiga på att plocka ihop bra datorer för olika budgetar. Du kommer sannolikt få ett bra förslag.

/Karl

Skulle denna funka bra? Imac har en ganska bra skärm va?

Hej, jag säljer min iMac 21.5"
3.06 GHx Intel Core 2 Duo
4 GB Ram
256 MB Grafik
500 gb hårdisk
Nyformaterad med Mac OS X Lion (orginal)
Max OS X Leopard (orginal) DVD ingår
Trådlöst tangentbord + mus

Skulle denna funka bra? Imac har en ganska bra skärm va?

Hej, jag säljer min iMac 21.5"
3.06 GHx Intel Core 2 Duo
4 GB Ram
256 MB Grafik
500 gb hårdisk
Nyformaterad med Mac OS X Lion (orginal)
Max OS X Leopard (orginal) DVD ingår
Trådlöst tangentbord + mus

iMac har en ok skärm, en medelmåttig IPS-skärm.

3.06Ghz Core 2 Duo är inte en snabb processor (4-5 generationer gammalt och dessutom en laptop-processor som är ännu långsammare i den iMac:en), en ny mac-mini skulle vara betydligt vassare och den är inte heller så snabb.

/Karl

iMac har en ok skärm, en medelmåttig IPS-skärm.

3.06Ghz Core 2 Duo är inte en snabb processor (4-5 generationer gammalt och dessutom en laptop-processor som är ännu långsammare i den iMac:en), en ny mac-mini skulle vara betydligt vassare och den är inte heller så snabb.

/Karl

Jaha.
Men då är det väl bäst att plocka ihop en dator då och ge upp mac drömmarna.
Då blir det ju lättare att uppgradera också har jag förstått.

Jaha.
Men då är det väl bäst att plocka ihop en dator då och ge upp mac drömmarna.
Då blir det ju lättare att uppgradera också har jag förstått.

Ska du hålla fast vid Mac, så får du pynta någon hundring mer än 5000 och skaffa senaste Mac-mini. Det finns dom här som är betydligt bättre på Mac som kanske känner till någon annan Mac-lösning, men förra generationens iMac är enligt mig inte lösningen på ditt problem.

/Karl

Datorer för fotografer

Hej på er!

Letar efter Special butik/butiker just för oss fotografer som kräver att den fungerar, och är rå testad med deras komponenter som dom byggt.

Hittat denna butik som tydligen har ett gott anseende!
http://www.oc.nu/oc-pro-538.html

Finns det fler eller räcker det med OC

M.V.H Peter Wassmuth

Tror inte det finns några speciellt bra butiker som säljer datorer för fotografer. Jag gillar Alina och Webbhallen :)

Om du vill sätta ihop en dator, ha en dator som går att uppgradera etc... finns bara ett råd, lägg ned macandet! Du kommer att bli nöjd när du kan bestämma själv. Det är mest folk som inte kan så mycket om datorer som gillar mac.... hårt men sant.

Hej på er!

Letar efter Special butik/butiker just för oss fotografer som kräver att den fungerar, och är rå testad med deras komponenter som dom byggt.

Hittat denna butik som tydligen har ett gott anseende!
http://www.oc.nu/oc-pro-538.html

Finns det fler eller räcker det med OC

M.V.H Peter Wassmuth

asså, fotografer har inga särskilda unika behov, det finns inte datorer för fotografer, det är samma grejor. Jag tror alla datoranvändare kräver att deras grejor fungerar.

Tror inte det finns några speciellt bra butiker som säljer datorer för fotografer. Jag gillar Alina och Webbhallen :)

För min del så går jag långa omvägar runt Alina efter en reklamationserfarenhet för några år sedan. Webhallen har jag däremot handlat till och från hos sedan de låg på Adolf Fredriks kyrkogata i en alldeles för trång lokal.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar