Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd, vidvinkelglugg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Max_

Medlem
Jag har länge planerat att införskaffa ett vidvinkelobjektiv av bättre kvalitet.
Nu till frågan, ska man satsa på ett fast tex. Canon 24mm 1.4L II USM eller ett Canon 16-35mm 2.8L II USM? Prislappen på dessa två är hyggligt lika, men det känns som att det man vinner i omfång på 16-35 tappar man i skärpa och ljusstyrka mot 24mm. Finns det kanske någon här som har ägt båda och kan ge ett utlåtande?

Om någon har tips på likvärdiga objektiv i samma prisklass/användningsområde så mottages de tacksamt.

/Max

Vill du ha något alldeles exceptionellt bra så skulle jag kika på Zeiss 21/2,8. Det kostar ungefär lika mycket, men då får du något som håller i all evighet och som ger en annan karaktär än det som övriga tillverkare presterar. Smaken är som baken, men efter att ha provat och nu ägt 3 Zeissobjektiv så finns det ingen återvändo (till Nikon, i mitt fall).

Tillägg: Förresten kanske man borde ha en sån där varningstext som på cigarettpaket:

ZEISS ÄR BEROENDEFRAMKALLANDE OCH KAN ORSAKA STORA HÅL I PLÅNBOKEN

;-)

Haha, bra varningstext där..
Men är det autofokus i Zeiss-objektivet? För det är ett måste i dagsläget.

/Max

Och varför då? Jag har nästan bara mf vidvinkelobjektiv och lika glad för det. På teleobjektiv och ljusstarka normaler så är det givetvis nästan ett krav på AF, men på ett 20mm objketiv? Nja... låter lite underligt onkeligen då man klarar nästan all foograferingen med hyperfocal så att man slipper jiddra med focus.

Jag köper dina argument Bengt, men för mig är fortfarande AF ett krav.

Sigman såg intressant ut, men jag har FF.

/Max

Ingen som kan stilla min beslutsångest? :)

Jag läste igenom hela tråden om 24 1.4L II, men den gjorde mig inte mycket klokare..

/Max

Ingen som kan stilla min beslutsångest? :)

Titta bland dina bilder och läs ut vilken som är din favvobrännvidd. Om den hamnar på, eller i närheten av, 24mm, är det väl bara att slå till på den? Om den varierar kraftigt, så är det bara att krypa till korset och köpa zoom.

24/1.4 har stark vinjettering (3 steg!) och ganska miserabel kantskärpa fullt öppen. Är det OK för dig? Om man i alla fall måste blända ned till 2.8, har man ju inte vunnit så mycket.

Per.

Titta bland dina bilder och läs ut vilken som är din favvobrännvidd. Om den hamnar på, eller i närheten av, 24mm, är det väl bara att slå till på den? Om den varierar kraftigt, så är det bara att krypa till korset och köpa zoom.

24/1.4 har stark vinjettering (3 steg!) och ganska miserabel kantskärpa fullt öppen. Är det OK för dig? Om man i alla fall måste blända ned till 2.8, har man ju inte vunnit så mycket.

Per.
Det där gäller ju endast vid bländare 1.4. Vilka objektiv har inte hög vinjettering då?
Photozone har ju testat både EF 24/1.4 II och det beryktade Zeiss 21/2.8 och
på bländare 2.8 så är vinjetteringen på EF 24/1.4 II 1.13 medans på 21:an är den 2.53.
När det gäller skärpan så har Canons 24 bättre skärpa i hörnen från bländare 4 (och bättre mittskärpa redan på bländare 2 än vad någon Zeiss 21:an har på någon bländare).

Jag har själv Canons 24/1.4 II och upplever inte någon dålig hörnskärpa. En otrolig fin glugg.

Det där gäller ju endast vid bländare 1.4. Vilka objektiv har inte hög vinjettering då?
Photozone har ju testat både EF 24/1.4 II och det beryktade Zeiss 21/2.8 och
på bländare 2.8 så är vinjetteringen på EF 24/1.4 II 1.13 medans på 21:an är den 2.53.
När det gäller skärpan så har Canons 24 bättre skärpa i hörnen från bländare 4 (och bättre mittskärpa redan på bländare 2 än vad någon Zeiss 21:an har på någon bländare).

Jag har själv Canons 24/1.4 II och upplever inte någon dålig hörnskärpa. En otrolig fin glugg.

Tack för intressant info.
Har du jämfört 24 1.4 mot ex. 16-35? Mina funderingar just nu kretsar mest kring om det är värt att slopa zoom-möjligheten för att få den där extra skärpan..

/Max

Precis, ska man jämföra Canons 24 mot t ex Zeiss så skall man göra det på samma bländare, dvs från 2.8, annars blir jämförelsen löjlig. Inte otänkbart att Zeissen är aningens skarpare, men man tappar såväl autofokus som möjligheten till stora bländaröppningar, och det tycker ju inte jag att det är värt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar