ANNONS
Annons

Köpråd till nybörjare (fickvänlig kamera)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag letar efter en kamera och behöver rådgivning från några som vet vad de pysslar med.

Mina krav:
Absolut max 5000 SEK. Egentligen mellan 3 och 4, men ni vet hur det är...
Bra kvalitetskamera, gärna rätt lättanvänd.
Ska få plats i en ficka då den kommer att "vara med".
Ville ha wifi först, men tydligen är det mer lättsamt att sätta minneskortet i PCn bara....
Är fotonovis men vill ha möjlighet att "utvecklas" litegrann.

Kandidater so far:
Panasonic Lumix lx7. Känns lite "sådär" då ersättaren är på G när som helst, egentligen. Även få butiker som har den hemma. Har den kanske slutat tillverkas?

Sony RX100 1 eller 2. Egentligen är 2an för dyr. Lite googlande säger att jag vill ha 2an. Blir 5050 pix med sonys cashback ca.

Canon S120. Känner inget speciellt för denna, dock är den hemskt kompakt!

Kan Nikon J1 vara något...? Eller är den för stor för en ficka?

Fujifilm X30: Överskrider budgeten med 500. Men den är "ny". Det känns bra. Den verkar vara liten med?


Tar gärna emot fler förslag. Kommer med största sannolikhet köpa från cyberphoto om det spelar någon roll. Dom verkar bra.


Edit: Hur är det med blixt... Det kan ju vara bra att ha, men att köpa till en löst är dyrt som satan...?
 
Senast ändrad:
Hej!
Jag letar efter en kamera och behöver rådgivning från några som vet vad de pysslar med.

Mina krav:
Absolut max 5000 SEK. Egentligen mellan 3 och 4, men ni vet hur det är...
Bra kvalitetskamera, gärna rätt lättanvänd.
Ska få plats i en ficka då den kommer att "vara med".
Ville ha wifi först, men tydligen är det mer lättsamt att sätta minneskortet i PCn bara....
Är fotonovis men vill ha möjlighet att "utvecklas" litegrann.

Kandidater so far:
Panasonic Lumix lx7. Känns lite "sådär" då ersättaren är på G när som helst, egentligen. Även få butiker som har den hemma. Har den kanske slutat tillverkas?

Sony RX100 1 eller 2. Egentligen är 2an för dyr. Lite googlande säger att 2an är mycket bättre än 1an? wifi och vridbar skärm är väl inget måste, men absolut ingen nackdel.

Canon S120. Känner inget speciellt för denna, dock är den hemskt kompakt!


Tar gärna emot fler förslag. Kommer med största sannolikhet köpa från cyberphoto om det spelar någon roll. Dom verkar bra.ö


Edit: Kan Nikon J1 vara något...?

Hej

Till noviser brukar jag ge rådet att köpa något billigt beggat första gången. Fördelen är att man tar mycket mindre ekonomisk risk. Skillnaden i bildkvalitet är för det mesta oerhört liten, inte alls i paritet till pris.
Du nämner lumix i ditt inlägg, varför inte kolla blocket där brukar man hitta en GF1 eller GF2 för drygt tusenlappen till 1500kr med zoom, med detta kommer du långt och har köpt in dig i ett stort och bra kamerasystem som går att växa i.
Är foto kul så satsa på fler gluggar och ÖVA för att senare skaffa det hus du VERKLIGEN känner att du vill ha EFTER att ha klämt på din GF1 nåt år. Detta sätt kommer ge dig mycket bra koll på läget, vill du lyxa till det köper du ett extra hus så får det första beggade bli ett skönt komplement till det nya som kanske blir GH4 eller nåt.
Jag har gjort på detta vis fast med Samsung och är faktiskt ganska nöjd trots mitt köp av ett äldre och "sämre" hus, att byta glugg har MYCKET större värde än bättre ISO-prestanda som de nyare husen levererar.
Men det är klart, detta är min åsikt och att köpa beggat är att ta en risk, men de flesta tar hand om sina grejer för det mesta så jag tror inte det är nån större fara.
 
S110

Fickkompakterna lever ett hårt liv. Jag är ganska noga men på tio år hinner saker hända. Min första fick damm på sensorn som blev för dyrt att åtgärda. Nr 2 tappade jag, funkade ändå men det hände nåt med bildkvalitén, så ajöss. Nr 3 kom i kläm mot säkerhetsbältet i en turistbuss. Så det där att ha en riktigt dyr kamera i fickan bär emot.

Jag köpte till slut en Canon S 110 ny för ett par tusen kronor. Finns nu för 1690:- enligt Prisjakt. Tar bra bilder, men har för många finesser tycker jag. Sen jag lärde mig ett fungerande grundläge är den helt OK.

Ett tips är att titta på recensioner här på fs och då titta på tagna bilder. Där kan man se vilka kameror som faktiskt kommer till användning och hur bilderna blir.
 
En springande punkt är vad du menar med att den ska få plats i en ficka. Vilken ficka? Jag har en LX7, har haft en S90 (föregångare till S120). Snackar man jeansficka - närmare bestämt min jeansficka - går båda ned, rent tekniskt, men bara S90 är någorlunda bekväm. RX100 skulle kunna funka.

Är det jackficka som gäller finns ett helt annat spelrum.
 
Verkar vara svårt med att veta vad fickvänlig innebär.
Visst skulle man kunna ha världens största kamera i en ficka som är tillräckligt stor... ;)
Tänk jeansficka. Inte hiphopjeans.

Ska åka och klämma en gång till nu. Sony verkar vara rätt outstanding i klassen (många jämför sig mot den) så det lutar åt en sådan för tillfället.
 
Hej!
Jag letar efter en kamera och behöver rådgivning från några som vet vad de pysslar med.

Mina krav:
Absolut max 5000 SEK. Egentligen mellan 3 och 4, men ni vet hur det är...
Bra kvalitetskamera, gärna rätt lättanvänd.
Ska få plats i en ficka då den kommer att "vara med".
Ville ha wifi först, men tydligen är det mer lättsamt att sätta minneskortet i PCn bara....
Är fotonovis men vill ha möjlighet att "utvecklas" litegrann.

Kandidater so far:
Panasonic Lumix lx7. Känns lite "sådär" då ersättaren är på G när som helst, egentligen. Även få butiker som har den hemma. Har den kanske slutat tillverkas?

Sony RX100 1 eller 2. Egentligen är 2an för dyr. Lite googlande säger att jag vill ha 2an. Blir 5050 pix med sonys cashback ca.

Canon S120. Känner inget speciellt för denna, dock är den hemskt kompakt!

Kan Nikon J1 vara något...? Eller är den för stor för en ficka?

Fujifilm X30: Överskrider budgeten med 500. Men den är "ny". Det känns bra. Den verkar vara liten med?

Tar gärna emot fler förslag. Kommer med största sannolikhet köpa från cyberphoto om det spelar någon roll. Dom verkar bra.


Edit: Hur är det med blixt... Det kan ju vara bra att ha, men att köpa till en löst är dyrt som satan...?

Här kan man se bilder som är tagna med olika kameramodeller. t ex sony rx 100. Det finns även bilder med 2 och 3-modeller.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=23106
 
Härligt!
Den från fujifilm verkar bra. Men nu blir det nog så att jag spräcker min budget med en rx100 2 imorgon om ingen får mig på bättre tankar.

Jag vill helst ha nytt.
 
RX100-serien är bra kameror, inte tu tal om det. Ska man ändå komma med invändningar mot dem så

a) De har en bra sensor, men objektivet i åtminstone första utgåvan och kanske även andra (minns inte) är en lite svagare länk i kedjan. Dels tappar det snabbt ljusstyrka med ökande brännvidd - en eftergift för att kunna bibehålla kompakt format - och dels ska det vara... inte jättebra i vidvinkelläge.

b) De har fått en del kritik för att vara, med den fotointresserades mått, rätt tråkiga att använda. Gränssnittet uppmuntrar inte till att bolla med inställningar.

Jag äger inte själv någon RX100, men det här verkar vara ett nätkonsensus.

Därmed inte sagt att RX100 är ett dåligt val. Tvärtom tror jag det är ett bra val, inte minst om jeansvänlighet är en viktig faktor. Men det kan ju också vara bra att känna till de nackdelar som finns, och om de inte är nackdelar för just dig - så mycket bättre.
 
Begagnade har jag kollat en del på. Men priset blir enligt mig för högt om man räknar in frakt och avsaknad av garanti (på just dessa jag har spanat in) annars hade det ju givetvis varit bra.

Tycker fujifilmen Elgiganten har på kampanj verkar vettig. Men det lutar nog som sagt åt en rx100... Om ingen kommer med ett "bättre" förslag#)

Mitt lokala siba hade faktiskt en lumix lx7 inne. Sista demoexemplaret och det sänkte dom inte priset på. Annars hade jag nog köpt den från början (3500 spänn ville dom Ha för visningsexet...)
 
Jag gillar Panasonics kameror, och har slitit hårt på en LX3 som nu börjar få problem med zoommekaniken. Skulle jag ersätta den och hade ca 5000 till den, hade Sony RX100 varit en mycket het kandidat. Den är ordentligt rapp i hanteringen, ger utmärkta bilder och är liten. Jag tror absolut du är på rätt spår.
 
Jag gillar Panasonics kameror, och har slitit hårt på en LX3 som nu börjar få problem med zoommekaniken. Skulle jag ersätta den och hade ca 5000 till den, hade Sony RX100 varit en mycket het kandidat. Den är ordentligt rapp i hanteringen, ger utmärkta bilder och är liten. Jag tror absolut du är på rätt spår.

Exakt vad jag vill höra! Det sköna med Sonyn är att den är riktigt liten. Lite större går ju an, men behövs givetvis inte :)

Har kollat lite här. http://www.eisa.eu/awards/photography.html#awards
Där får Rx100 MKIII vinst som bästa kompakt.

Fujifilm x30 lockar också lite. Dels för att den är snygg...

Jag har en vecka till på att bestämma mig då jag kommer att vara på en arbetsresa. Helst ska jag ju hinna ha beställt hem den eller köpa den i butik tills min ledighet, givetvis :) Rx100 II lockarmest än dock. Verkar vara ett bra köp.
 
Det tror jag också. Med reservation för att jag bara testat min kompis RX100 version 1. Men jag hann bli imponerad av hur rapp den var, och har sett mycket fina bildfiler från den.
 
Verkar vara svårt med att veta vad fickvänlig innebär.
Visst skulle man kunna ha världens största kamera i en ficka som är tillräckligt stor... ;)
Tänk jeansficka. Inte hiphopjeans.

Ska åka och klämma en gång till nu. Sony verkar vara rätt outstanding i klassen (många jämför sig mot den) så det lutar åt en sådan för tillfället.

Jag är nybörjare och köpte mig en Canon 1200D. Den kostar kring 4000 med objektiv. Jag är mer än nöjd. Allt är möjligt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.