ANNONS
Annons

Köpråd till Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

goneaway

Aktiv medlem
Tänkte nu handla mig en Nikon D80 med kitoptiken 18-135.
Det inhandlas på B&H Photo i NY.

Nu vill jag ha tips från er lite mer rutinerade fotografer vad man ska skaffa för ytterligare objektiv el. livsviktiga tillbehör.

OBS! Jag har inte obegränsat med pengar, men kan tänka mej att lägga på några dollar extra för ett bra objektiv.

Jag är inte på några sätt kunnig eller så, detta blir min första systemkamera, har ingen aning om 18-135 är så bra men det verkar för mej vara ett bra allround objektiv. Funderade även på ett 50mm/1.8, inte för att jag vet om det är så bra, men har fått rådet att ett sånt måste man ha.
Jag ska i huvudsak fotografera på resande fot, bl.a i Afrika. Mycket människor och djur m.a.o.

Ös på med tips.
Det är lite bråttom då det ska inhandlas under de närmsta 8 dagarna :)

/Fredrik Erixon

Jag ska i huvudsak fotografera på resande fot, bl.a i Afrika. Mycket människor och djur m.a.o.

Ös på med tips.
Det är lite bråttom då det ska inhandlas under de närmsta 8 dagarna :)

/Fredrik Erixon

50/1.8 är ypperligt bra till människor, men suger rätt hårt till djur i Afrika. Köp ett de är ju billiga som synden :)

Till djuren behöver du nog betydligt fler millimeter (över 300)
Många alternativ står till buds i alla prisklasser.
Sigma 150-500/5-6,3 HSM DG APO OS
Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED
Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR + telekonverter.

Det sista alternativet är nog mest mångsidigt men inte helt billigt.

50/1.8 är ypperligt bra till människor, men suger rätt hårt till djur i Afrika. Köp ett de är ju billiga som synden :)

Till djuren behöver du nog betydligt fler millimeter (över 300)
Många alternativ står till buds i alla prisklasser.
Sigma 150-500/5-6,3 HSM DG APO OS
Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED
Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR + telekonverter.

Det sista alternativet är nog mest mångsidigt men inte helt billigt.

Ok, kollade lite på de objektiv du föreslog. Såg fina ut men priser som är något avskräckande.

Finns det några förslag på hur jag ska göra med kitobjektivet.
T.ex. skippa det och skaffa nått annat istället?
Är det en dödssynd att inte ha ett fast 50mm?

Tänk också på att jag ska lära mej denna kamera och dess objektiv så mycket som möjligt de närmaste månaderna, för att sedan ha med kameran på en riktigt lång backpacking tur runt jorden. Alltså vill jag inte släpa med mej ett 3 kilos mega objektiv utan satsar gärna på 2 objektiv som kan följa mej utan att ta upp för mycket plats.

Mitt råd til deg er å velge den nye 16-85mm zoomen i stedet for 18-135.
Optisk er den nye zoomen klasser bedre og har i tillegg VR eller bildestabilisering som det også kalles. I tillegg til zoomen ville jeg velge Nikon 35mm f:2.0 som er mer anvendelig enn 50mm f:1.8. 50mm blir litt for trang i utsnittet siden den blir som et kort teleobjektiv på digitalkameraer. Lykke til med valget av utstyr.

Ok, kollade lite på de objektiv du föreslog. Såg fina ut men priser som är något avskräckande.

Finns det några förslag på hur jag ska göra med kitobjektivet.
T.ex. skippa det och skaffa nått annat istället?
Är det en dödssynd att inte ha ett fast 50mm?

Tänk också på att jag ska lära mej denna kamera och dess objektiv så mycket som möjligt de närmaste månaderna, för att sedan ha med kameran på en riktigt lång backpacking tur runt jorden. Alltså vill jag inte släpa med mej ett 3 kilos mega objektiv utan satsar gärna på 2 objektiv som kan följa mej utan att ta upp för mycket plats.

Ska dra runt det mycket och kan byta så köp ett 18-200 VR, då får du bra zoomområde och lite att bära på.

50mm är en dödssynd att vara utan ;-) Den är liten, lätt och mycket ljusstark. Sedan är de dessutom skarp och ett av de billigaste objektiv man kan köpa. En "no brainer" på inköpslistan. Finns inte pengarna så finns dom inte och då kanske ett byta av 18-135 till 18-200VR ligger bra till.

Kolla dessutom på begagnat när du ändå är på plats. De har stort utbud till rätt bra priser.

Egil, jag tror tyvärr att 16-85 lite för lite zoom för det jag tänkt använda kameran till. Vad gäller 50mm så är det nog mer eller mindre redan givet, att det skulle bli lite av ett zoom gör mig nog inte så mycket. Jag är novis och får lära mig eftersom.

Kjell, jag får nog förtydliga mig lite. Jag åker inte till NY. Skickar med shopping lista med min bror. Vi drar iväg på vår resa nästa år. Så tyvärr kan jag inte strosa runt och klämma, känna och fråga själv :(

Så om jag köper ett 50mm, D80 hus, då återstår ett objektiv som funkar på resan och till allt möjligt. Får känslan av att 18-135 är sågat. Vad ska jag satsa på då?
Och hur mångsidigt är 50mm? Funkar det till vybilder, folk, fasader etc. eller blir man mest låst på porträtt?

Återigen får jag påpeka att jag är helt och fullt ny på det här med foto.

Egil, jag tror tyvärr att 16-85 lite för lite zoom för det jag tänkt använda kameran till. Vad gäller 50mm så är det nog mer eller mindre redan givet, att det skulle bli lite av ett zoom gör mig nog inte så mycket. Jag är novis och får lära mig eftersom.

Kjell, jag får nog förtydliga mig lite. Jag åker inte till NY. Skickar med shopping lista med min bror. Vi drar iväg på vår resa nästa år. Så tyvärr kan jag inte strosa runt och klämma, känna och fråga själv :(

Så om jag köper ett 50mm, D80 hus, då återstår ett objektiv som funkar på resan och till allt möjligt. Får känslan av att 18-135 är sågat. Vad ska jag satsa på då?
Och hur mångsidigt är 50mm? Funkar det till vybilder, folk, fasader etc. eller blir man mest låst på porträtt?

Återigen får jag påpeka att jag är helt och fullt ny på det här med foto.

Till att börja med ska du lära dig vad zoom betyder. 50/1,8 är ingen zoom alls då det är ett fast objektiv. Zoom betyder enbart att du har variabel brännvidd och säger ingenting om bildvinkeln.

Till att börja med ska du lära dig vad zoom betyder. 50/1,8 är ingen zoom alls då det är ett fast objektiv. Zoom betyder enbart att du har variabel brännvidd och säger ingenting om bildvinkeln.

Mmm nu är jag som jag sa ny och kan inte alla uttryck, utan beskrev det som jag uppfattade det.
Ditt inlägg var hur som helst till absolut ingen nytta alls. Så gå vidare och trolla en annan tråd tack.

Hej Fredrik.
Jeg får presisere litt. Mitt innlegg gikk på at jeg synes du skal velge 16-85 som basisobjektiv i stedenfor 18-135 som også har for lite omfang til å dekke alle motivområder du oppgir. Du må i tillegg ha en telezoom for å dekke dette. Den foreslåtte 70-300 vil komplettere basisobjektivet på en bra måte og er ikke så veldig dyr. Kolla beganadmarknaden. Når det gjelder 50mm vil denne passe best til portretter og utsnitt ikke til vybilder og landskap. Jeg hadde selv en 50mm men finner 35mm mye mer anvendelig.

Ok Egil förstår lite bättre vad du menar nu. Ska försöka hitta på allt jag vill ha och få hem från USA den närmsta veckan.

Tror det kommer bli en hel del porträttfoto likaväl som det blir mycket vyer och förhoppningsvis safarzoomade bilder på "the big 5" :)

Det finns ju lika många åsikter som det finns kameror så har hör nedan listat några alternativ som jag tycker vettiga att välja mellan.

Nu så.
Alternativ 1.
D80 + 18-135 och ett 50mm. c:a 1220 $US

Alternativ 2.
D80, Nikon Zoom Telephoto AF VR Zoom Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED AF-S och 50mm. c:a 1315 $US

Alternativ 3.

D80 + 18-55mm VR Lens och 70-300 som ovan. c:a 1350 $US

Det är de alternativ jag själv tycker är vettiga, priset är i överkant för vad jag själv tycker mig ha råd med, men hoppas i gengäld att de ska vara hållbara för en lång tid framöver.

Förslag, tips, synpunkter?

Senast ändrad:
Tjena fredrik

Har sjlv ett D80 med 50/1.8 som är magiskt för porträtt-

Sedan använder jag mest 18-200 Vr som är mest allsidigt,
Men finns det tid för 30 sek byte -(plocka upp ur väska, montera av- montera på och stoppa ned det andra) för ett porträtt så åker 50 an på.

Ett vidvinkel vore att rekomendera kanske istället för 50/1.8 om du inte riktigt vet vad du kommer fota, kanske inte blir så mkt porträtt av afrikaner fungerar lika bra med att zooma in med teleobjektivet isåfall:)
Kanske blir mkt foton av vackra omgivningar, då är väl ett vidvinkel kanske att rekommendera så man får med mer på bild(som jag upplevt att inte telen duger till alla gånger för)?

allså 18-200 Vr för 6500 på mediamarkt
och ett vidvinkel (ej insatt men 30 mm av valfritt märke)

Rätta mig gärna om jag har fel, man lär sig alltid nåt nytt:) Alla har olika syn på saken, men informations ergonimin kan ibland vara lite väl sne...

Du måste inte ha ett 50/f1.8, själv har jag inget, kommer inte köpa något heller innan jag går över till FF, 50mm ger kass bildvinkel på APS-C, jag ser ingen nytta med det alls, folk köper det nog bara för att det är billigt, inte för att man måste ha det, sen ger det i min mening fullständigt usel Bokeh, så till porträtt funkar det dåligt om man har krav på bildkvalitet, då finns det betydligt bättre val till just porträtt, 85/f1.8 tex.

/kent

Du måste inte ha ett 50/f1.8, själv har jag inget, kommer inte köpa något heller innan jag går över till FF, 50mm ger kass bildvinkel på APS-C, jag ser ingen nytta med det alls, folk köper det nog bara för att det är billigt, inte för att man måste ha det, sen ger det i min mening fullständigt usel Bokeh, så till porträtt funkar det dåligt om man har krav på bildkvalitet, då finns det betydligt bättre val till just porträtt, 85/f1.8 tex.

/kent

Kul att se en avvikande åsikt från alla andra.
Men tyvärr måste jag erkänna att ditt inlägg innehöll fortkortningar som jag inte har en aning om. Men jag fattar poängen.
Vad är din åsikt om de 3 alternativen jag gav ovan? Tar dem en gång till här nedan.

Alternativ 1.
D80 + 18-135 och ett 50mm. c:a 1220 $US

Alternativ 2.
D80, Nikon Zoom Telephoto AF VR Zoom Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED AF-S och 50mm. c:a 1315 $US

Alternativ 3.

D80 + 18-55mm VR Lens och 70-300 som ovan. c:a 1350 $US

Hej Fredrik.
Jeg får presisere litt. Mitt innlegg gikk på at jeg synes du skal velge 16-85 som basisobjektiv i stedenfor 18-135 som også har for lite omfang til å dekke alle motivområder du oppgir. Du må i tillegg ha en telezoom for å dekke dette. Den foreslåtte 70-300 vil komplettere basisobjektivet på en bra måte og er ikke så veldig dyr. Kolla beganadmarknaden. Når det gjelder 50mm vil denne passe best til portretter og utsnitt ikke til vybilder og landskap. Jeg hadde selv en 50mm men finner 35mm mye mer anvendelig.

Köpte i mars en D300 med 18-200 + 12-24. Har numera kompletterat (ersatt) med 16-85 + 70-300 som är en perfekt combo.

18-200 + 12-24 sitter numera på avbytarbänken.

16-85 ett kanonobjektiv / Jan-Olof

Köpte i mars en D300 med 18-200 + 12-24. Har numera kompletterat (ersatt) med 16-85 + 70-300 som är en perfekt combo.

18-200 + 12-24 sitter numera på avbytarbänken.

16-85 ett kanonobjektiv / Jan-Olof

Tack för infon.
Tyvärr är det inget alternativ som det ser ut nu.
Någron åsikt om ovanstående combos?

Jan-Olof og jeg har vel gitt deg et sammenfallende råd. Forstår at den kombo vi foreslår blir for dyr just nu. Vil anbefale at du går for alternativ 3 og byter ut kit-zoomen 18-55 med en 16-85 når du får råd til det ved en senere anledning.

Jan-Olof og jeg har vel gitt deg et sammenfallende råd. Forstår at den kombo vi foreslår blir for dyr just nu. Vil anbefale at du går for alternativ 3 og byter ut kit-zoomen 18-55 med en 16-85 når du får råd til det ved en senere anledning.

Har kollat in din förslag om 16-85. Och som det ser ut nu så ja, den blir lite dyr. Jag är själv väldigt förtjust i alternativ 3, och tror det kommer passa mig väl på vår jorden runt resa. Men jag kommer definitivt att satsa på den istället för 18-55 när pengarna finns. Kanske köper den när vi är i USA :)
Tack för bra tips och tålamod!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar