Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd till den nye!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett tips på telezoom är det jag köpt nyligen. Jag fick det rekommenderat på B&H i New York ( http://www.bhphotovideo.com ) när jag var där. Killen som servade mig var mycket kunnig och rekommenderade den framför Sigma objektivet (70-300mm f/4-5.6 APO DG Macro) som jag också tittat på. Jag är väldigt nöjd med det ock trots att det inte har IS (motsvarande Sigmas APO) så tycker jag bilderna blir bra med och att skakningsoskärpa inte är något problem. Killen på B&H sa att han tyckte det var bättre än många nya och dyrare liknande objektiv, även Canons egna. Han förklarade också att det är lite "hårdare" och jag tycker det ger grymt skarpa bilder för det priset. Tror det är lite dyrare än Sigman, men inte så farligt.

Mvh

/Fredrik
 
Låter fint.. Undrar bara vilket objektiv du köpte eftersom du inte nämner det ;P..

Haft kameran fullt fungerande med minneskort/batteri osv nu i 1 dygn snart.. och är grymmt nöjd :).. Dock kör jag bara med kit-objektivet än sålänge.. nytt objektiv kommer snart :).. Så langa på med tips om ??-200mm / ??-300mm objektiv ;D
 
Canon 70-200/2,8 (eller 4L går bra det med)
Sigma 70-300 apo blabla macro (brist på ljusstyrka, om du är utomhus så är Pol Cirk. Filter nästan ett måste ;P)
 
Damoor skrev:
(brist på ljusstyrka, om du är utomhus så är Pol Cirk. Filter nästan ett måste ;P)
Va? Är det inte dags att du slutar med dina tok-generaliseringar snart? Varför skulle polfilter vara ett måste när man är utomhus???
 
Damoor skrev:
Canon 70-200/2,8 (eller 4L går bra det med)
Sigma 70-300 apo blabla macro (brist på ljusstyrka, om du är utomhus så är Pol Cirk. Filter nästan ett måste ;P)

Hmmm.. trådskaparen frågade efter objektiv i klassen:
"Kan tänka mig att lägga upp till ca. 2000-2100:- / Objektiv. "

kanske liiiite overkill att rekommendera 70-200 f/2.8..
men iaf inte IS...
så det är "bara" 13000 kronor.. en "uplift" på 600%....
 
Jag trodde det framgick att jag som sagt hade tittat på Sigman men blev rekommenderad Canon 100-300/4.5-5.6 USM, och det blev Canon
 
Damoor skrev:
Luras inte nu, 18-55 är ju bra mycket bättre än 19-35 ;P

större omfång med kit

Så du tycker omfånget är viktigare än den optiska prestandan ?

Jo, vi har ju alla olika smak, då kan man ju lika gärna köpa en lång-zooms kompakt.

/kent
 
Så bra omfång och så bra prestanda/kvallite för ett så lågt pris som möjligt, finns det? ;D..

Hus och kitobjektiv har jag redan, så skippar nog det där 19-35mm.. inget omfång för mig precis.. kan dock va lite bättre skärpa o så, men då vill jag även ha större omfång :)

Gonattz0r!
 
XaZe skrev:
Så bra omfång och så bra prestanda/kvallite för ett så lågt pris som möjligt, finns det? ;D..Gonattz0r!

Svar nej, vill du ha hyffsat omfång med bra prestanda så kostar det därefter.

Jag gav bara ett exempel på en bra kompromiss för dom som har begränsad budget, jag är medveten om dess brister i omfång och ljusstyrka, men har man inte råd med bättre, så är den ett väldigt mycket bättre val en kitgluggen i allafall.

/kent
 
hehe jo det förstår jag me.. oftast så kostar det efter kvallite/prestanda.. men inte alltid..

För mig så räcker kitgluggen än så länge då jag jobbar med detta omfång.. därimot söker jag obektiv där jag kan zooma lite mer med.. och då ett så bra som möjligt för ett någorlunda pris runt 2000-2500 max.. :)
 
Gå in och snoka lite på Tradera eller Ebay och se vad du kan hitta, och kolla sedan recensionerna här på FS.
Tyvärr har väl Kent rätt när han säger att det inte går att få en bra zoom i den prisnivån.
Men det beror ju också på vilka krav man har.

Kan du tänka dig att sträcka dig en liten bit uppåt i pris så finns ju faktiskt begagnade 75-300 IS-gluggar att få för cirka 3000. Skulle inte vilja påstå att de är jättebra, men IS hjälper ändå en del.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.