Annons

Köpråd teleobjektiv för agility-fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutatmedlemskap120515

Avslutat medlemskap
Vilket objektiv skulle du rekomendera till agilityfotograferina och häst-hoppning-fotografering?

Jag äger en Canon EOS 400D..

visa mig gärna bilder tagna utav detr objektivet..

/Julia
 
70-210 eller 80-200 är de objektiv jag använder mest. Mitt 70-210 är ett f:4 och det funkar bra, i de flesta fall.
Tänker skaffa ett ljusstarkt och snabbt 135,2,8 ocksâ.
Nu har jag inte Canon sâ de bilder jag har är väl inte relevanta. Men brännviddstipsen är det.
 
Köp 70-200/2,8 med VR.
Framförallt för de gånger du vill fota inomhus.
Det är sällan speciellt mycket ljus så du behöver satsa på något ljusstarkt.
 
AAVERDAL skrev:
Köp 70-200/2,8 med VR.
Framförallt för de gånger du vill fota inomhus.
Det är sällan speciellt mycket ljus så du behöver satsa på något ljusstarkt.

Det är ju ett objektiv avsett för Nikonkameror och hon hade ju en Canon. Blir inge bra, ha ha.

Men Canon har helt säkert en exakt motsvarighet med IS som du troligen avser att mena. Om jag inte är fel på det så finns det en motsvarighet med ljusstyrka 4 också som har fått fin kritik. Frågan är hur ofta du fotograferar hundarna inomhus och vid skymning? Det är då du behöver ett ljusstarkare objektiv. De ljusstarkare objektiven är inte bara mycket dyrare, de är också en hel del tyngre så prova gärna först på ditt kamerahus så det känns bra.
 
Skall du fota springande hundar i dåligt ljus så hjälper inte IS dig något, det hjälper dig bara att få hinderna skarpa.
 
Satsa på ett 70-200 F/4 IS. Det skall vara mkt enklare att få fina panoreringsbilder pga bildstabilisatorn.
 
Allt handlar om pengar, en del av objektiven som föreslagits här kostar över 10.000 kr begagnade.
Den summan pengar bör man inte (tycker jag) göra av med utan att man vet att det är exakt det man behöver.

Vad tycker du är felet med det objektiv du har?
Det blir lättare att svara på frågan om man vet det.

mvh.
/Björn
 
Marcus Hellberg skrev:
Det är ju ett objektiv avsett för Nikonkameror och hon hade ju en Canon. Blir inge bra, ha ha.

Men Canon har helt säkert en exakt motsvarighet med IS som du troligen avser att mena. Om jag inte är fel på det så finns det en motsvarighet med ljusstyrka 4 också som har fått fin kritik. Frågan är hur ofta du fotograferar hundarna inomhus och vid skymning? Det är då du behöver ett ljusstarkare objektiv. De ljusstarkare objektiven är inte bara mycket dyrare, de är också en hel del tyngre så prova gärna först på ditt kamerahus så det känns bra.


Lustigkurre....om du hade haft nån koll så hade du vetat att Canon har ett med exakt samma spec.
Att de sedna kallar sin VR (vibrations reducering) för IS istället är ju ganska ovidkommande....

Jag har fotat mycket hästhoppning inomhus och en glugg med ljusstyrka 4 är helt obrukbar. (Dessa två sporter arrangeras ofta på samma ställe..)
Det är först med 2,8 som jag kan hålla mig kvar på vettiga tider och känslighet (ISO)
VR/IS i sig är inte livsviktigt men ljusstyrkan anser jag vara det.


Så att lägga pengarna på en amatörglugg med dålig ljussttyrka anser jag i detta fall vara bortkastade pengar.
Och bildkvaliten sedan...går inte att jämföra.
Den kommer att lyfta dina bilder samt göra dig mer sugen på att gå ut att fota..
 
Jag var i Smedjebacken och fotade agility för första gången för några veckor sen.
Kan bara säga att det gick fort.
Jag lärde mig iallafall att redan innan utse platser på banan man ska fota, det var nämligen lite svårt att följa med hela banan och fota när tillfälle gavs.

Jag körde med EF 70-300/4-5,6 IS USM.

Här kan du se hur det blev.
 
Senast ändrad:
Mitt råd skulle även det vara 70-200mm zoom och definitivt med f2,8 om du tänkt att kunna använda det i ridhallar och liknande.
Canon har med och utan IS (bildstabilisering) och inget av dom är billigt. Dock finns de ofta på begagnat marknaden och då för ca 75% av nypris. Men köp inte grisen i säcken utan se till att få prova och kolla noga på både objektivet och prov bilderna så att du får ett bra exemplar. Allt ska se och kännas felfritt.

Sen har nästan alla tillverkare optik med just 70-200/2,8 jag listar några nedan siffran nom parantes är användarbetyg (1-10 där 10 är bäst)från http://www.fredmiranda.com/reviews/index.php.

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM (9,5)
Canon EF 70-200mm f/2.8L USM (9,8)
Sigma 70-200mm f2.8 EX APO IF HSM (9,1)
Sigma 70-200mm F2.8 EX DG APO MACRO HSM (7,9)
Tokina AT-X 828 AF PRO 80-200mm f/2.8 (7,8)

Nu kan ett lågt betyg bero på att det är få recensioner och att en skrivit riktigt illa om objektivet medan alla andra väldit gott så det kan vara bra att skumma igenom. Och kanske läsa de som skrivit lite mer. De har ofta bra nyanserade recensioner och ibland med länkar till bilder.

Sen finns det säkert recensioner här på fotosidan oxå.
 
Såg att du hade ett 75-300 som ligger rätt när det gäller brännvidd. Det fungerar säkert bra utomhus men det kan bli problem om du vill ta bilder inomhus i t ex ridhall eller liknande.
Såg även att det kanske inte är aktuellt för din del att lägga ut 5-10 tusen (eller mer) på objektiv heller.
Så nästa förslag är att du kollar om det finns nån fotoklubb i närheten då kanske en medlem där kan låna ut ett objektiv så du kan prova. Eller rent av nån här på fotosidan som bor i närheten.

Problemet är som sagt ljusstyrkan när det blir mörkare ute. Och objektiv som är ljusstarka blir kostsamma. Även om man har pengarna ska man kanske inte lägga ner dom summorna innan man testat och är säker...
 
Du har ju redan 75-300 som borde fungera bra för utomhustävlingarna. Så vad du behöver är ett (eller fler) ljusstarkt objektiv för tävlingar inomohus.

Har aldrig fotograferat agility själv, men som Lasse skrev är det nog lättast att bestämma ett hinder/ställe som man fotograferar på (istället för att följa varje hund runt hela banan). Då kanske ett fast objektiv eller två skulle fungera.

Då finns bla:
50/1.8 - 1100:-
85/1.8 - 3850:-
100/2.0 - 4495:-
200/2.8 - 7795:-

Då har du ett bra zoom för utomhusbilderna och ett (eller fler) riktigt ljusstarkt objektiv för tävlingar inomhus (får gå lite närmare bara om du inte köper 200/2.8).

Dessutom får du härligt kort skärpedjup med bländare 1.8/2.0 som frilägger bakrunden på ett fint sätt.

IS kostar pengar, och i ditt fall med fartfyllda hundar känns ljusstyrka viktigare än IS
 
Mitt råd:
Låna ett 70/200-2,8 och testa lite. Är du nöjd skaffa ett sådant.
Blir tiderna för långa så köp ett 85/1,8(85/1,2 dyrare variant som troligvis inte ger dig mervärde pga avståndet i jämförelse med 1,8) eller 100/2,0 eller 135/2,0 beroende av vilken brännvidd du skulle behöva mest.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.