Annons

Köpråd, tack :-)

Produkter
(logga in för att koppla)

lillarose

Medlem
Det har aldrig varit lätt och få fast på vilken systemkamera. Mellan canon 550, Nikon d3100 och Pentax k-r. vilket?

Skillnader? Vilken e bra?

Sån kamera som skulle klara av det mesta, studio, naturen, porträtt och sånt. Även i rörelse t.ex när jag själv har hund så skulle få ett bra stillbild?

Vad är nackdelar med någon av de kameror? t.ex dyra objektiv, batteri och sånt?

Hmm...

Har själv bara erfarenhet av 550D, är nöjd med kameran.

Det denna kamera lämnar att önska är ett större grepp, men canons instegsmodeller är kända för att vara ganska små, har man små händer eller ett batterigrepp är det inga problem.

Hur som helst, en kompetent kamera med bra prestanda!

Åk och testa vilken som ligger bäst i handen och som du tycker har bäst hantering sen kollar du upp om deras objektivpark passar dina kommande "behov" och väljer den som passar dig bäst.

Alla är bra.

Canon EOS 550D är packade med alla senaste finesser och är en riktigt bra kamera både för foto och video. Superhögupplöst 3" LCD. Tar 3,7 bilder/sekund. Canon har störst utbud av objektiv, alla EF och EF-S objektiv sedan 1987 och framåt passar. Lätt att hitta fina objektiv till bra pris både nytt och beg. Bildstabilisering i objektiv med tillägget IS i namnet.

Nikon D3100 är lite "billigare" än EOS 550D, aningen sämre på allt men fortfarande en mycket bra kamera. Lågupplöst 3" LCD. Fotar lika bra och filmar nästan lika bra som 550D. Tar 3 bilder/sekund. D3100 kan inte använda äldre, billiga och bra Nikonobjektiv som AF 50/1.8D och AF 85/1.8D vilket är lite synd. Bildstabilisering i objektiv med tillägget VR i namnet.

Nikon D90 är en klass proffsigare med större optisk sökare. En utgående modell till mycket bra pris. Högupplöst 3" LCD. Fotar riktigt bra, filmar dåligt. Tar 4,5 bilder/sekund. Funkar med både nya AF-S och äldre AF-D objektiv. Bildstabilisering i objektiv med tillägget VR i namnet.

Pentax K-r fotar bra men filmar dåligt. Snabb med 6 bilder/sekund. Högupplöst 3" LCD. Kamerahuset har en rörlig sensor för antiskak/bildstabilisering som ger ca 1 steg, inte mer än så. Pentax har rätt många fina men dyra objektiv, räkna med att behöva kompletterat med 3-partsobjektiv från Sigma. Vill man använda stabiliserade objektiv går det också bra.

Tack för svaret! :) Har varit och besökt fotoaffären som media markt och annat...provat fram men svårt o bestämma mig. Kanske kan bli Canon Eos 550...

En fråga till som jag skrivit om tidigare ovanför om vilken av de kameror klarar av rörliga (hundar, barn som springer t.ex) och får det till en bra stillbild? Så det inte blir suddigt osv?...

Det är beroende på ljuset, är det ljusar kan man "ta bilden" under en kortare tid. Detta kallas för slutartid, man kan väl mycket simplifierat säga att det är så lång tid kameran målar upp bilden. Målar kameran bilden under en sekund blir det suddigt, målar den bara upp bilden 1/400 delars sekund blir det inte suddigt. Det är inte mycket kameran kan bestämma (om man tänker grundläggande nu)

Sen en annan sak för att få bra skärpa är fokus, det är svårt att fokusera snabbt och bra manuelt så där är det bra med en kamera med en säker autofokus. Tyvärr vet jag inte skillnaderna mellan kamerorna när det gäller deras AF kapacitet, men själv har jag en D90 och den tycker jag fungerar utmärkt.

Tack för svaret! :) Har varit och besökt fotoaffären som media markt och annat...provat fram men svårt o bestämma mig. Kanske kan bli Canon Eos 550...

En fråga till som jag skrivit om tidigare ovanför om vilken av de kameror klarar av rörliga (hundar, barn som springer t.ex) och får det till en bra stillbild? Så det inte blir suddigt osv?...

Jag har en D90 och innan dessa hade jag en D70 så jag är fast i Nikon träsket och kanske är lite partisk här men det som jag tycker har varit riktigt bra med dessa två kamerorna är den lilla topp displayen som visar alla inställningar som gjort i kameran, men detta kanske är något som inte alla värdesätter. Jag är mycket nöjd med D90:n.

Alla kameror som nämnts klarar att ta bra action bilder på barn och hundar om förutsättningarna är dom rätta.
Det som spelar in är:
- Hur ljust är det
- Hur snabb är autofokusen

Ljuset spelar störst roll. Ju mer ljus desto bättre, fota utomhus. Du kan även köpa ett objektiv med större bländare (2.0 = stor bländare, 22 = liten bländare). En större bländare släpper in mer ljus till sensorn.
Hur snabb autofokusen är varierar mellan kamerorna men jag vet ej vilken som är snabbast men jag tror alla räcker till för dig. Dyrare modeller (inom samma märke) har i regel bättre autofokus, D90 snabbare än D3100. Autofokusen styrs även av objektivet, vissa är snabbare än andra.

En bildstabilator i kameran/objektivet hjälper inte om du ska frysa bilder men kan vara bra och ha när det solen går ner och du vill ta normala bilder.

Krångligt? Visst är det det men jag tror du skulle bli nöjd med alla kameror. Köp en som känns bra i handen.

En sak som du bör kolla upp är att vissa butiker skickar med så billiga objektiv som möjligt för att få ner paketpriset. Jag brukar råda folk till att köpa ett paket med samma märke på objektivet som på kameran. Alltså köper du en Canon kamera bör ett Canon objektiv följa med. Köper du Nikon bör det vara ett Nikon objektiv. Både Tamron och Sigma har jättebra objektiv men det är inte dessa som brukar ingå i paketen som stormarknaderna erbjuder.

Lycka till!

Tack för svaret! :) ................

Läs vissa av Fotosidans artiklar:
http://www.fotosidan.se/articles.ht...ies=139&_sort=ctime+desc&ptime=&ID=&_toplist=
Speciellt dom som heter Fototeknik, gärna nån lärobok i foto oxå.

Glöm inte bort att det är du som är viktigast, inte kameran.

Antagligen hittar kameran skärpan bättre med tex ett 35mm objektiv
än zoomen som följer med kameran. Visst är zoomen universal och bra
i starkt ljus, men 35an har bättre ljusstyrka och funkar bättre i många situationer
(30-35mm räknas som normal på en APS kamera).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar