Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd Systemkamera.

Produkter
(logga in för att koppla)

Qpid

Avslutat medlemskap
Hej!

Sambon har länge pratat om att vi ska införskaffa oss en systemkamera men det har aldrig blivit av.
För henne blir detta ett steg från en kompakt digitalkamera och det hon i huvudsak ska fota är väl ungarna och ökar intresset så blir det väl andra saker också framöver.

Nu när julen börjar att närma sig så är det ett ypperligt tillfälle för mig att fixa julklapp till henne.
Dock känns alla märken och modeller som en hel djungel samt tillbehörspaket och objektiv hit och dit.
Har lagt budgeten runt 5000:-
På de kameror jag har tittat på har jag valt 18-105VR objektiv för om jag har förstått det rätt så är det mer ett allround än att köpa kit med 18-55VR och 55-200VR och behöva släpa med sig båda och byta hit och dit, men det kanske är fel?

Har läst och kollat och jämfört och modellerna jag fastnat för är:

Nikon D5200 - 5030:- med den Cashback Nikon kör nu.
http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/nikon-d520018-105vr/180496.3301/

Nikon D3200 - 4485:-
http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/nikon-d320018-105vrsvart/171616.3301/

Nikon D3300 - 5030:- med den Cashback Nikon kör nu.
http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/nikon-d330018-105vr/210918.3301/

Kikade även på några Canon modeller EOS 550D,600D, 650D, 700D men av någon anledning fastnade jag mer för Nikons kameror och den jag fastnat för mest är nog Nikon D5200.
Såg även man kunde köpa till wifi-adapter för cirka 350 och det känns smidigt om det nu fungerar, såg att D5300 hade det inbyggt men den blev genast dyrare.

Så om någon vänlig själ är snäll nog att hjälpa mig att reda ut vilken jag ska ha och behöver
(kanske ska satsa på en helt annan modell) så vore jag väldigt tacksam.
För då är en julklapp avklarad i alla fall.

Tack på förhand!

Hej!

Sambon har länge pratat om att vi ska införskaffa oss en systemkamera men det har aldrig blivit av.
För henne blir detta ett steg från en kompakt digitalkamera och det hon i huvudsak ska fota är väl ungarna och ökar intresset så blir det väl andra saker också framöver.

Nu när julen börjar att närma sig så är det ett ypperligt tillfälle för mig att fixa julklapp till henne.
Dock känns alla märken och modeller som en hel djungel samt tillbehörspaket och objektiv hit och dit.
På de kameror jag har tittat på har jag valt 18-105VR objektiv för om jag har förstått det rätt så är det mer ett allround än att köpa kit med 18-55VR och 55-200VR och behöva släpa med sig båda och byta hit och dit, men det kanske är fel?

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/nikon-d520018-105vr/180496.3301/

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/nikon-d320018-105vrsvart/171616.3301/

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/nikon-d330018-105vr/210918.3301/

Kikade även på några Canon modeller EOS 550D,600D, 650D, 700D men av någon anledning fastnade jag mer för Nikons kameror och den jag fastnat för mest är nog Nikon D5200.
Såg även man kunde köpa till wifi-adapter för cirka 350 och det känns smidigt om det nu fungerar, såg att D5300 hade det inbyggt men den blev genast dyrare.

Så om någon vänlig själ är snäll nog att hjälpa mig att reda ut vilken jag ska ha och behöver

Tack på förhand!

Du verkar ha hittat ett par sköna modeller. Vad tror du din sambo föredrar? Du måste ställa dig själv den frågan också. Vill hon ha en tyngre eller lättare systemkamera? Jag brukar gilla att läsa fototidnings artiklar angående köp av kamera utrustning, när man ser en kamera till ett bra pris som får en guldstjärna och rekommendation utav kamera tidningen/hemsidan, så brukar det vara bra grejer, för dom är ofta experter.

Hoppas detta hjälpte lite.

Du verkar ha hittat ett par sköna modeller. Vad tror du din sambo föredrar? Du måste ställa dig själv den frågan också. Vill hon ha en tyngre eller lättare systemkamera? Jag brukar gilla att läsa fototidnings artiklar angående köp av kamera utrustning, när man ser en kamera till ett bra pris som får en guldstjärna och rekommendation utav kamera tidningen/hemsidan, så brukar det vara bra grejer, för dom är ofta experter.

Hoppas detta hjälpte lite.

Förresten så fick jag ett reklambrev i tidningen där nikkon 3200 kostade 3100 kronor på SIBA, iaf i Linköping där jag bor. Så då sparar du 1400 kronor nästan från net on net.. Jag tycker du ska slå till på det erbjudandet om du lyckas hitta det.

Du kommer få bra bilder oavsett om du väljer en Nikon D3200 eller en D5200 för att ta ett exempel enda skillnden är att dyrare hus har lite bättre handhavande,fler finesser,snabbare serietagning osv,de brukar även vara lite bättre byggda och inte så plastiga som de billiga,en annan grej är att bra objektiv är A och O kitobjektivet duger till att börja med men sen vill man kanske ha nåt bättre.
Du kan ju kika på beg också sålänge det inte är modeller som är 10år gamla.

Förresten så fick jag ett reklambrev i tidningen där nikkon 3200 kostade 3100 kronor på SIBA, iaf i Linköping där jag bor. Så då sparar du 1400 kronor nästan från net on net...

Om Sibas pris gäller D3200 med 18-105-zoomen så är det extremt billigt. Men det gör det väl inte?

För övrigt tycker jag att D3200 plus 18-105 låter som ett utmärkt köp.

Senast ändrad:
Om Sibas pris gäller D3200 med 18-105-zoomen så är det extremt billigt. Men det gör det väl inte?

För övrigt tycker jag att D3200 plus 18-105 låter som ett utmärkt köp.

Jo erland det var ett begränsat erbjudande som tog upp en halv sida i reklambladet.. väldigt bra deal.. hoppas trådskaparen hittar den innan den går ut

Jag skulle nog välja D3200. Man vinner inte särskilt mycket på att lägga en tusenlapp till på en D3300 eller D5200. Lägg den tusenlappen på att köpa ett 35 mm f/1,8 objektiv i stället. Det är mycket ljusstarkare än zoom-objektiven vilket är en stor fördel inomhus.

Det skiljer bara 550 kr mellan D3200 och D5200. Bättre af och rörlig skärm är kanske värt de pengarna.

Hej!

Tack på förhand!

Är begagnat helt uteslutet? Jag köpte en begagnad systemkamera för 2 år sedan då jag ville pröva mig fram samt se vilka behov av kringutrusning jag hade. 1000-lapparna rann iväg på kringutrusning som extra batterier, olika filter och stativ m.m. Får man väl upp ett intresse för fotandet så blir man begränsad och kanske t.om. tröttnar om man inte har råd med tillbehören.

Av det du skriver ovan så rekommenderar jag starkt ett 18-105 mm framför ett 18-55 mm och ett 55-200 mm objektiv. Inte för att objektiven är jobbiga att släpa med, har själv en hel ryggsäck med prylar jag släpar runt på, utan för att behöva byta objektiv vid 55 mm gör att man missar många bra bilder. Ofta ges ett oväntat tillfälle i bara några sekunder.

Jag skulle inte köpa en 3000-serie som inte har vikbar skärm. Anledningen är att jag även här missat många bra bilder då jag inte kan flytta kameran till udda vinklar och nivåer utan att trycka av bilden i blindo och chansa på att den ska bli bra. Dock så skulle jag välja bort den vridbara skärmen om jag måste kompromissa någonstans.

Jag har Nikon och är väldigt nöjd med min. Vänner jag fotat med har haft Canon och Sony. Dom är väldigt nöjda med sina kameror. Tror inte märket i sig på kameran har någon större betydelse förutom att det kanske möjligen är lättare hitta begagnade kameror och tillbehör till vissa märken vilket kan vara både bra och dåligt för andrahandsvärdet.

Tänk på att minneskort behövs också.
Ev om samma minneskort som sitter i kompaktkameran passar nya kameran eller om du behöver köpa ett nytt från början. Är ju inte roligt om den detaljen saknas när man får kameran. 16 GB blir nog bra att köpa med.

Tack för all hjälp samt tipsen!

Hittade dock inte erbjudandet från Siba det talades om i början av tråden.
Det hela slutade med att jag beställde en D5200 med 18-105 objektiv, köpte även en väska samt ett minneskort också.
Har dock bara sneglat lite på kartongen så allt såg riktigt ut resten får bli vid julledigheten och när sambon väl fått paketet. :)

Tack för all hjälp samt tipsen!

Hittade dock inte erbjudandet från Siba det talades om i början av tråden.
Det hela slutade med att jag beställde en D5200 med 18-105 objektiv, köpte även en väska samt ett minneskort också.
Har dock bara sneglat lite på kartongen så allt såg riktigt ut resten får bli vid julledigheten och när sambon väl fått paketet. :)

Tror säkert ni blir mycket nöjda. Har själv D5000 med lika objektiv som jag är helt nöjd med. Utvikbar skärm är en höjdare när man fotar ungar då men ofta fotar barn stående på huk. Solen kan göra det svårt att se på en icke tiltbar skärm när man är ute i stadsparken på familjepicknick eller när barnen hälsar på clowner på Liseberg. I början är det dock lite irriterande med fokuseringen i Live view, men man lär sig ganska snabbt. Lycka till med fotandet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar