Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd - systemkamera i mellanklass

Produkter
(logga in för att koppla)

fransbertil

Medlem
Är i tanke om att köpa en systemkamera, inte nybörjarkamera och inte proffs utan något emellan.
Har inte haft ngn digital systemkamera tidigare (senast var det på den analoga tiden).

Vilka frågor ska jag ställa mig för att hitta rätt bland det enorma utbudet?
Tips på sidor där jag hittar information om vad alla de tekniska termerna betyder?

mvh Bertil

Nikon D7000 eller D7100 med ett normalobjektiv DX 35 mm 1,8G eller 50 mm 1,8G samt en zoom 18-105 eller 18-140.

Med detta kan du få alla möjligheter till inställningar och experimenterande och superskärpa med de fasta objektiven. 18-140 ger dig stor flexibilitet och täcker det mesta utom riktig telefoto som kräver en helt annan budget.

Kanske rent av börja med zoomen och se vilken brännvidd du mest önskar 35 mm eller 50 mm t.ex. Då kan du köpa et av dessa billiga men superskarpa objektiv.

Min åsikt som Nikonist.

Nog svårt att veta med den korta beskrivning TS givit av sina behov. Bra kamera javisst, men har inte jättebra autofokus och inte jättebra sökare. Mycket av detta förbättrades dock i den efterföljande X-E2 modellen som nog kan gå att få in i budget den med i vart fall som begagnad.

Vad TS kan fundera över till att börja med är om han vill ha spegellöst, eller spegelreflexsökare (DSLR). Spegellösa är små men drar mycket ström, vilket i sin tur innebär att de ofta går ned i sovlägen för att spara ström som det sedan tar en liten stund att vakna ur. T.ex. tar det ofta något kort ögonblick innan sökaren tänds när man sätter kameran till ögat vilket gör att man förlorar kontakten med motivet en kort stund vilket i sin tur gör att de inte blir lika snabbarbetade som DSLR modeller. Att tänka på om man väljer spegellöst är att skaffa extrabatterier.

Annat att tänka på är dynamiskt omfång och färgåtergivning , ofta viktigt t.ex. vid landskapsfoto.
Här är det även bra om kamerorna saknar antialiasing filter.

Ett antialiasing filter har till funktion att göra bilden tillräckligt oskarp för att sensorn ska kunna läsa av den rätt utan att skapa moire effekter. Ju högre pixeltäthet desto mindre risk för moire. Därför saknas antialiasfilter på en del nya kameror med hög pixeltäthet. T.ex. Fujifilms kameror, Nikon D7100, Pentax K-3. Pentax K-3 har ett på och avslagbart antialiassystem som fungerar så att kameran skakar på sensorn för att få tillräcklig oskärpa i det lägen moire är ett problem. (T.ex kan det vara problem med vissa textilier med fina repeterande mönster)

Hade det inte varit för man på vissa modeller med hög pixeltäthet kan slippa antialiasfilter hade jag sagt att antal megapixlar inte spelar någon roll. Om vi bortser från detta så avgör antalet megapixlar hur stora bilder man kan skriva ut, och ska man inte göra bakgrundsbilder till mässmontrar så har
allt man kan köpa i den här prisklassen mer än nog. Det är inga problem att få bilder som ser vettiga ut i A2 eller A1 med någon kamera i de här prisklasserna. Viktigare då att titta på dynamiskt omfång och brusegenskaper i svagt ljus.

Bra modeller som skulle kunna vara intressanta för TS förutom fujipaketet som länkas ovan är:

Nikon D7100, saknar antialiasfilter, snabb autofokus, stort tillbehörsprogram, klen buffert för serietagning men som TS specificerar sina behov är det nog inget problem.

Pentax K-3, Bättre byggkvalitet, än D7100 inte lika många objektiv att välja mellan som hos Nikon, bra användargränssnitt och innovativt tänk.

Canon 7D, 70D Bra val om man behöver snabba kameror för sport , fågel eller andra snabba djur. 70D bra för autofokus vid video. Inte riktigt lika moderna sensorkonstruktioner som Sony sensorerna i Nikon och Pentax, men jag vi pratar inte om några jätteskillnader. Mycket optik att välja bland precis som för Nikon.

Vad det gäller spegellöst titta på Fujifilms modeller och Sony A6000. Ingen av dem har lika stort tillbehörsprogram som Canon, Nikon eller Pentax. Sony A6000 har förmodligen bäst autofokus av alla spegellösa idag, och är ljuset bra kan den nog tävla framgångsrikt mot bättre DSLR system i autofokushänseende.

Slutligen gå ut och känn på kamerorna, välj en kamera som känns bra att använda. Skilnadderna jag beskriver ovan är små och det är inte värt att välja något som inte känns bra bara för att få en lite bättre sensor. Det finns inga Canon fotografer som går hem och gråter för att deras bilder är dåliga för att det inte sitter en Sonysensor i deras kameror.

Hej

Tack för era råd så här långt och bra att få lite fakta kring det man bör tänka på. Funderade lite på det där med att jag bör specificera mina behov lite mer? vad mer kan jag tänkas ta ställning till är det tex snabba sporter, djur, mörkerfotgrafering etc?

Bra om det finns möjlighet till att hitta objektiv på begagnatmarknaden så klart. När det gäller spegel eller ej- det hade jag inte alls tänkt kring. Så som det blev beskrivet så verkar spegel bättre med tanke på batteri och snabbheten.

Ska ta en tur till butik och kolla lite

mvh Bertil

Hej

Bra om det finns möjlighet till att hitta objektiv på begagnatmarknaden så klart. När det gäller spegel eller ej- det hade jag inte alls tänkt kring. Så som det blev beskrivet så verkar spegel bättre med tanke på batteri och snabbheten.

mvh Bertil

Bättre så länge dessa faktorer är viktiga för dig, sämre om kameran blir så stor att den inte kommer med ut. Å andra sidan blir det kanske inte så mycket fotograferat med något som är så litet att det blir pilligt att arbeta med heller. Det kan bara du avgöra. Tänk på olika användarfall, vad händer om det regnar, om det är soligt och du vill använda skärmen på baksidan som sökare, hur fungerar det om det är kallt dvs är reglagen tillräckligt bra för att använda med handskar. Behöver du kunna filma, finns det i så fall uttag för hörlurar och mikrofoner, och går det att ändra bländare under filmning, och sker det i så fall tillräckligt tyst, är det lätt att byta minneskort och batterier med kameran på stativ.

Många små spegellösa väljer att lägga väldigt mycket i menysystem för att spara plats, och förmodligen för att menyer är billigare än riktiga mekaniska reglage. I reklamen försöker man sedan ofta påstå att det är enkelt att använda i alla fall för att det minsann är pekskärm. Hur bra är en pekskärm på vintern när man har handskar. Men det är ju bara viktigt om du fotograferar på vintern.

En annan funktions om brukar få stryka på foten om kamerorna blir för små är tumfokus, dvs möjligheten att frikoppla fokusering och avtryck, så att du kan fokusera genom att trycka på en knapp på baksidan istället för när avtrycket trycks ned. Praktiskt om du växlar mellan stillastående och rörliga motiv (ställ af i följande läge), eller motivet helt enkelt är på samma avstånd och du inte hela tiden vill mäta avstånd och komponera om inför varje bild som du tar på det avståndet.

Är i tanke om att köpa en systemkamera, inte nybörjarkamera och inte proffs utan något emellan.

Det segmentet brukar kallas för entusiastkameror och de rekommendationer som du redan har fått i den här tråden beskriver det segmentet rätt väl. Nikon D7000 eller D7100, Canon EOS 7D eller EOS 70D. Pentax och Sony har säkert också motsvarande modeller.

Hej

Tack för era råd så här långt och bra att få lite fakta kring det man bör tänka på. Funderade lite på det där med att jag bör specificera mina behov lite mer? vad mer kan jag tänkas ta ställning till är det tex snabba sporter, djur, mörkerfotgrafering etc?

Ska ta en tur till butik och kolla lite

mvh Bertil

Hej Bertil! Ta en kik i affären och kläm på grejerna, sedan kika in begangnadmarknaden. Där spar du en hel del pengar. Själv har jag en Nikon D7000 ute bland annonserna tillsammans med batterigrepp :)

Släng ett öga på Nya A77II eller den lätta behändiga A6000, 10000 objektiv som finns till C/N har inte Sony, Men det är mycket få som köper mera än tre objektiv till sin kamera ofta bara två, det tredje kan komma till samlingarna efter flera år om intresset håller i.

C/N har mycket fina kameror att välja på inte tu tal om annat, men det finns alldeles utmärkta andra kameror där ute som tyvärr får leva lite i skuggan av dom stora elefanterna, dom är ofta värda ett bättre öde.

Vänligen.
//Bengt.

Släng ett öga på Nya A77II eller den lätta behändiga A6000, 10000 objektiv som finns till C/N har inte Sony, Men det är mycket få som köper mera än tre objektiv till sin kamera ofta bara två, det tredje kan komma till samlingarna efter flera år om intresset håller i.

C/N har mycket fina kameror att välja på inte tu tal om annat, men det finns alldeles utmärkta andra kameror där ute som tyvärr får leva lite i skuggan av dom stora elefanterna, dom är ofta värda ett bättre öde.

Vänligen.
//Bengt.

Tyvärr har ju A6000 Sonys nya E fattning, så eventuella gamla Minolta objektiv i TS ägo passar inte utan adapter. Frågan är också hur bra det fungerar ska man dra riktig nytta av den fina nya autofokusen in A6000 ska man väl ha optik som designats nyligen, även om de är för E fattning.

Håller med dig Sony är ledande när det gäller sensorer och Sony A6000 är ett bra val om man vill ha spegellöst, men det sitter Sony sensorer i såväl Nikon D7100 som Pentax K-3, så man behöver inte välja Sony kamera av den anledningen.

Ang inlägg Nr 15. Stämmer väl det du skriver i sak, men flera objektiv är väl på gång med E-fattning även om det går med lite snigelfart kan man tycka. A6000 bör väl inte bara uppmärksammas för sin autofokus den tar också särdeles mycket fina bilder också + att den drar i väg 11b/sek, modellen är också ett antal tusen kronor billigare än den fina Fuji X-T1, så att välja kamera är inte så lätt.

Denna TS frågar inte som i alla andra tusen fall om han skall välja Canon eller Nikon vilket förvånade mig till en början, Det börjar att bli en aning tjatigt att oavbrutet bara nämna dessa två ( pekar nu inte på dig )

När en trådskapare frågar om tex Nikon så blandar jag inte in andra modeller ( även önskvärt av våran moderator )- utan då brukar jag skräppa rätt rejält som tex en D3300 inom sitt prisintervall.

Intressant är ju att man i stort tex får en D610 FF-kamera för samma pris som Fuji X-T1 för mig skulle valet vara lätt.

//Bengt.

Ang inlägg Nr 15. Stämmer väl det du skriver i sak, men flera objektiv är väl på gång med E-fattning även om det går med lite snigelfart kan man tycka. A6000 bör väl inte bara uppmärksammas för sin autofokus den tar också särdeles mycket fina bilder också + att den drar i väg 11b/sek, modellen är också ett antal tusen kronor billigare än den fina Fuji X-T1, så att välja kamera är inte så lätt.

Denna TS frågar inte som i alla andra tusen fall om han skall välja Canon eller Nikon vilket förvånade mig till en början, Det börjar att bli en aning tjatigt att oavbrutet bara nämna dessa två ( pekar nu inte på dig )

När en trådskapare frågar om tex Nikon så blandar jag inte in andra modeller ( även önskvärt av våran moderator )- utan då brukar jag skräppa rätt rejält som tex en D3300 inom sitt prisintervall.

Intressant är ju att man i stort tex får en D610 FF-kamera för samma pris som Fuji X-T1 för mig skulle valet vara lätt.

//Bengt.

Ja, det är sorgligt att folk tycks tro att det bara är Canon och Nikon som gör kvalitetsprylar.
Och ja Sony är är ledande på sensorteknik så det är inte alls förvånande att den ger bra bilder,
men det finns som sagt Sony senorer i både Pentax K-3 och Nikon D7100.

Att man kan dra iväg 11 bilder/s med A6000 är nog inte så intressant. Den må ha ett av de absolut
bästa autofokusystemen som finns för spegellösa för närvarande, men vid de tillfällen man har glädje av 11 bilder per sekund behöver man oftast bra följande autofokus också. Här håller den inte riktigt måttet. Inte ens i fullt solsken, då den här typen av sensor fungerar som bäst. I realiteten får man kanske ut ett par skarpa bilder per sekund, resten har man bara besvär att sortera bort i Lightroom.

Här en liten test av A6000:
https://www.youtube.com/watch?v=YIwTmGTuwlQ

Är man i behov av den typen av extrem snabbhet gör man nog bäst i att välja DSLR. Förmodligen tar Nikon D7100 den matchen med i stort sett samma autofokussystem som Nikon D800, men å andra sidan lämnar buffertstorleken en del övrigt att önska. Det ryms bara några få RAW bilder. Pentax och Canon 7D/70D har betydligt bättre bildbuffert.

Ja, det är sorgligt att folk tycks tro att det bara är Canon och Nikon som gör kvalitetsprylar.
Och ja Sony är är ledande på sensorteknik så det är inte alls förvånande att den ger bra bilder,
men det finns som sagt Sony senorer i både Pentax K-3 och Nikon D7100.

Att man kan dra iväg 11 bilder/s med A6000 är nog inte så intressant. Den må ha ett av de absolut
bästa autofokusystemen som finns för spegellösa för närvarande, men vid de tillfällen man har glädje av 11 bilder per sekund behöver man oftast bra följande autofokus också. Här håller den inte riktigt måttet. Inte ens i fullt solsken, då den här typen av sensor fungerar som bäst. I realiteten får man kanske ut ett par skarpa bilder per sekund, resten har man bara besvär att sortera bort i Lightroom.

Här en liten test av A6000:
https://www.youtube.com/watch?v=YIwTmGTuwlQ

Är man i behov av den typen av extrem snabbhet gör man nog bäst i att välja DSLR. Förmodligen tar Nikon D7100 den matchen med i stort sett samma autofokussystem som Nikon D800, men å andra sidan lämnar buffertstorleken en del övrigt att önska. Det ryms bara några få RAW bilder. Pentax och Canon 7D/70D har betydligt bättre bildbuffert.

Allt kommer till vad du ska fotografera. Kameran är inte bättre än vad objektiven tillåter dem. Nikon och Canon är de två märkena som har ett helt arsenal av grymt bra objektiv. Tittar man på de andra så kan de inte erbjuda samma lösningar som canon och nikon kan med fullformatare och objektiv.

Har inte haft ngn digital systemkamera tidigare (senast var det på den analoga tiden).

Vilka frågor ska jag ställa mig för att hitta rätt bland det enorma utbudet?
Tips på sidor där jag hittar information om vad alla de tekniska termerna betyder?
Jag skulle nog rekommendera att du köper en traditionell systemkamera av spegelreflextyp. Då är nästan alla tekniska termer desamma som de var när du använde din Minolta Dynax 5. Det enda som skiljer är att en modern kamera har en digital sensor istället för film (fast det för förstås ändå rätt stor skillnad på många sätt). Fördelen är att du inte behöver lära dig så mycket nytt vad gäller hur kameran fungerar rent fototekniskt. En spegelreflexkamera idag fungerar i princip likadant som en spegelreflexkamera för 50 år sen, och en spegelreflexkamera med autofokus från 1990-talet är mycket lik en modern digital spegelreflexkamera i hantering och funktion.

Minolta gör inte längre kameror, men Sony har tagit över den delen av Minoltas produktion så det görs fortfarande kameror där Minoltas objektiv från 1985 och framåt passa, och i övrigt är dessa kameror rätt lika spegelreflexkameror.

Ett litet krux är att Sony numera inte gör traditionella spegelreflexkameror, utan istället en massa modeller med elektronisk sökare, men om man trivs med den typen av sökare så är det väldigt bra kameror, och Minolta-objektiven passar.

Om en spegelreflexkamera är ett absolut krav, och du har ett par hyfsat bra Pentaxobjektiv kvar, så är en Pentax K-modell av något slag ett givet val.

Allt kommer till vad du ska fotografera. Kameran är inte bättre än vad objektiven tillåter dem. Nikon och Canon är de två märkena som har ett helt arsenal av grymt bra objektiv. Tittar man på de andra så kan de inte erbjuda samma lösningar som canon och nikon kan med fullformatare och objektiv.

Har väl kanske inte så stor betydelse om man ska välja APS-C kamera. Varken Nikon eller Canon satsar på det formatet. Ser vi t.ex. till Nikon så har de inte släppt något objektiv designat för DX format med deras bästa antireflexbehandling på flera år, många av dem med en kvalitet som inte alls lever upp till vad kamerahusen kan leverera. Filtergängorna, och i värsta fall bayonetterna är av plast. Nikonägare fick heller ingen ersättare till D300, utan det blev en D7100 med mera plast i stommen och inte lika hög hållbarhet på slutaren. Samma mönster har vi sett hos Canon där det blev en 70D istället för en 7DmkII av proffskvalitet. Det går dock rykten om en ny semipro APS-C Photokina, vi får väl se vad som händer

Självfallet kan man använda optik designad för Nikons och Canons fina fullformatsproffsmodeller, men då stiger pris, storlek och vikt snabbt. Dessutom blir då brännviddsurval lite konstigt. Ta t.ex. Nikons "heliga treenighet" 14-24, 24-70, och 70-200, som täcker ett väldigt stort span av fotograferingsituationer. Sätter vi dessa på en APS-C kamera blir vi utan supervidvinkel.

Jämför detta med t.ex. Pentax som fortfarande satsar på att göra bra optik anpassade för APS-C, Visserligen har Pentax inte lika stort optikprogram, framför allt saknas det en del på supertele sidan, men de flesta kommer inte att köpa några 400/2.8 eller 600/4 och är kanske mer betjänta av att få bra optik inom mindre extrema brännviddsområden.

Det är inte fel att rekommendera Nikon eller Canon för deras fina kvalitets skull, men då ska man rekommendera deras toppmodeller som Canon 5DmkII, Nikons D810 eller bättre, med riktigt bra optik inte deras konsumentprodukter som inte är bättre eller sämre än några andra märkens konsumentprodukter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar