Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Alx87

Medlem
Hej!

köpte för ett tag sedan en ny systemkamera och vill komplettera med ett stativ.

jag fotar mest natur i dagsläget men det kan ju säkert utveckla sig. Hur ska man tänka kring höjd / stabilitet( jag är ca 187, vikt, kompakthet osv? Det kanske är svårt att få allt-i-ett när det gäller stativ..

jag tittade på en modell från K&F Concept Som verkade intressant men efter närmare efterforskning verkar ha bristfällig kvalite.

vore oerhört tacksam om ni som är kunniga kan komma med lite tips och råd på bra modeller.

när det gäller prisklass hade det varit bra om man inte spränger banken fullständigt. Räcker 2-4 k? Kan även hålla utkik på begagnatmarknaden.

När det gäller stativ är det nästan alltid en avvägning mellan stabilitet och vikt.

Fotar du landskap och har fjärrutlösare, så kan billigare och lättare fungera. Skall du aktivt jobba med kameran på stativet behövs oftare stabilare saker.

Om vikt är en faktor och du inte skall fotografera med långa slutartider kan kanske ett enbensstativ vara en möjlighet. Det ger viss stabilitet och stor flexibilitet och bra avlastning.

När man ska köpa stativ vill man alltid ha ett som är stabilt, lätt och billigt.

Såna stativ finns inte! Man får nöja sig med två av de tre :)

Så är dom ofta otroligt elaka i butiken också. Precis bredvid det som är tillräckligt lätt och tillräckligt stabilt och hyfsat billigt står det ett som är lite stabilare och lite lättare, men dyrare. Bredvid det ytterligare ett snäpp till och fem stativ bort står det skitdyra som man till sist får med sig hem. Då går man med lätta steg för plånboken lättade mer än vad nya stativet väger.

Det brukar sägas vara en avvägning mellan vikt, stabilitet och pris.

Det går att hitta stativ med låg vikt, hög stabilitet och lågt pris, men inte alla tre samtidigt.

Man ska köpa det bästa atativ man har råd med (och helst lite bättre ändå …), annars blir det dyrare i längden när man upptäcker att man har snålat för mycket och ens stativ inte håller måttet.

Har 3 st stativ. Ett makro stativ gjort i trä. En 3 bens manfrotto i metall. Ett lätt en bens stativ kompletterat med en enkel kulled.

Enbens stativet avnänds till mer än 90%. I praktiken är det alltid med. Det är lätt och lätt att dra isär samt fälla ihop. Tar i princip inga bilder på frihand längre. Det har gett mig många fler keepers.... Eller mer rätt jag tar inte jättemånga efter varandra längre.

Så beroende på vad du ska använda stativet till....

Jodå, ett stativ per kamera behöver man inte känna som ett misslyckande. Det är när man har fler stativ än kameror som man kan bli lite missnöjd med sig själv.

Det är klart att det även kan finnas udda användning av en sådan kombo, men om man har stativ som aldrig används bör man förstås känna sig misslyckad, och antagligen är man ful också.

Jag har inga specifika märken och modeller att tipsa TS om, men tänk på hur lätt eller svårt det är att sätta upp stativet. Själv föredrar jag snäpplås av den anledningen, samt för att risken för grus i gängorna helt klart är större med vridlås.

Klart missförstånd! Jag har köpt två stativ i hela mitt liv. Det senaste köpte jag för cirka tjugo år sen och har aldrig känt behov av att köpa ett till. Det kommer kanske, men håll inte andan medan du väntar.

Däremot kan jag kanske ha blivit bitter över att ha köpt fel sorts stativhuvuden, med fel sorts snabbfästen. Dock är det inte riktigt lika mycket att bli bitter över.

Det var inte mycket till råd du fick.
Du har ju en budget.
Titta på Manfrotto o se vad du får för pengarna.
2000kr är definitivt minimum.

Skall du filma? - Välj absolut INTE Kula.
naturfoto... JAG hade valt ett Växelhuvud/Gearhead.

Lite knepigt att ge råd, det är ju mycket som spelar in. Om du främst skall ha det till att fotografera saker som inte rör sig är en sak men om du skall fota flygande fåglar eller annat som rör sig blir det en anan sak osv. Något som jag av egen erfarenhet tycker är viktig är att man orkar ta med sig stativet, ingen vits att ha världens stabilaste stativ om det står hemma i garderoben. Sedan kan man lägga hur mycket pengar som helst på en stativkombo så innan man vet om man verkligen kommer att använda det är det nog bra att inte satsa allt för mycket pengar. Såg att det finns en hel del på Köp och säljsidorna här på fotosidan. Ett "säkert kort" är ju detta Manfrotto, har haft ett själv och det är mycket prylar för pengarna tillsammans med kulan: https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=346954
Sedan kan du gå in under Prylar här på fotosidan och kolla recensioner på prylarna.

Stativet är min bästa vän. Tror 90% av bilderna på mitt Insta är tagna på stativ…men det är så just jag gillar att fota. Hur mycket man använder stativ och vilka faktorer som är viktigast är till stor del personligt. Om möjlighet finns är det nog värt mycket om du själv kan se och känna på X antal stativ i butik…och snåla inte. Ett bra stativ överlever många kameror…

Tack för alla tips och råd. Jag är lite rådvill var man ska lägga krutet. Ska man ha ett litet smidigt som man får med sig ofta och lätt, eller ska man ha ett som är högt och stabilt och kanske mer ergonomiskt? Jag tänker att ni som är mer rutinerade kanske har en känsla för hur det ofta kommer bäst till användning:).

Sen vore det bra om man kunde få lite konkreta tips på modeller så att man kan läsa in sig mer på dessa specifikt:).

Så är dom ofta otroligt elaka i butiken också. Precis bredvid det som är tillräckligt lätt och tillräckligt stabilt och hyfsat billigt står det ett som är lite stabilare och lite lättare, men dyrare. Bredvid det ytterligare ett snäpp till och fem stativ bort står det skitdyra som man till sist får med sig hem. Då går man med lätta steg för plånboken lättade mer än vad nya stativet väger.

Låter som man bör undvika butiken helt om man är i mina kläder då;).

Lite knepigt att ge råd, det är ju mycket som spelar in. Om du främst skall ha det till att fotografera saker som inte rör sig är en sak men om du skall fota flygande fåglar eller annat som rör sig blir det en anan sak osv. Något som jag av egen erfarenhet tycker är viktig är att man orkar ta med sig stativet, ingen vits att ha världens stabilaste stativ om det står hemma i garderoben. Sedan kan man lägga hur mycket pengar som helst på en stativkombo så innan man vet om man verkligen kommer att använda det är det nog bra att inte satsa allt för mycket pengar. Såg att det finns en hel del på Köp och säljsidorna här på fotosidan. Ett "säkert kort" är ju detta Manfrotto, har haft ett själv och det är mycket prylar för pengarna tillsammans med kulan: https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=346954
Sedan kan du gå in under Prylar här på fotosidan och kolla recensioner på prylarna.

Tack för tipset. Jag ska kolla på det.

När jag senast köpte nytt stativ gick jag efter insikten att stativet måste vara med ut för att vara till nytta.
Så jag skippade den ideala höjden och den extrema stabiliteten och köpte ett traveller-stativ i så bra material som budgeten tillät.
Räcker inte alltid till på höjden, men det kan följa med alltid.

Tänkte tipsa om Leofoto från Dext med rabatt från fotosidan, allt mitt senaste inom stativ och huvud mm kommer härifrån.

Jag har helt gått över till tre eller även nu tvåvägshuvud, där man reglerar en riktning åt gången. Har bl.a köpt två st av detta huvud, vilket fungerar utmärkt även om det enbart är i två riktningar, kombinerar man den med ett stativ med nivelleringsbas så tror jag inte man saknar den tredje riktningen.

Jag har tre stativ, ett mini för makro från Leofoto, ett litet mellan stativ från Benro (typ resestativ) samt ett större från Manfrotto

Genesis C5, kolfiber och en maxvikt på 30 kg. Tyvärr finns det inte längre hos Cyber men finns på Amazon. Kostar strax under 3 loppor med kulled.
Ett mycket trevligt stativ, går att fälla i spagat och ett ben kan användas till enbensstativ. Gummifötter avtagbara med stålpiggar innanför. Blir svårt att hitta något mera prisvärt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar