Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd spegellöst system

Produkter
(logga in för att koppla)

Zzzikko1

Ny medlem
Tjenare

Är sugen på ett system med utbytbara objektiv, litet hus (mindre än eos5d), wifi är ett krav och bildkvalite (skärpa, färgåtergivning, kontrast) är i första rummet.

Funderar på sony a6000, olympus e-m10 samt fujifilm x-t1.

Så bästa bildkvaliten och vill täcka upp brännvidderna motsvarande 24-80mm,
Och budgeten är satt till max 25000:-

Anväder gärna fasta gluggar, men finns det fina zoomar så är det också ok.

Har ni nå tips?

Med vänlig hälsning, david

Av de du själv tar upp är det väl Sony A6000 och Fujifilm som bildkvalitetsmässigt borde ligga bäst till.

Du borde även få in Sony A7 inom budget. Visserligen lite större än de du nämner men fortfarande betydligt mindre än Canon 5d

Mitt val föll på micro 4/3. Anledningen var att även objektiven är mycket små. När jag satte en telezoom på nexen så föll hela idén med spegellöst.
Detta var för fem år sedan.
Idag är jag fortfarande nöjd över beslutet. Nu har jag sålt alla mina canongrejer och ser inte tillbaka.
Olympus eller Panasonic är en smaksak.

Ja sony å fujifilm borde ju ligga bäst till med tanke på sensorns storlek, men läser man lite tester så lovordas olympusens sensor å bildkvalite. Svårt.

Gissar att optiken kommer fälla avgörandet... Skulle nog föredra ett par tre fasta istf en zoom, lite pga storlek, känsla och mycket pga bildkvalite.

Så, en fast vidvinkel, en normal och en kort tele hade vart drömsetupen.

Sen gillar jag det gamla mätsökarstuket, och ergonomin på olympusen och fujifilmen.
Och av de två så har olympusen störst utbud av gluggar...

Ja sony å fujifilm borde ju ligga bäst till med tanke på sensorns storlek, men läser man lite tester så lovordas olympusens sensor å bildkvalite. Svårt.

Gissar att optiken kommer fälla avgörandet... Skulle nog föredra ett par tre fasta istf en zoom, lite pga storlek, känsla och mycket pga bildkvalite.

Så, en fast vidvinkel, en normal och en kort tele hade vart drömsetupen.

Sen gillar jag det gamla mätsökarstuket, och ergonomin på olympusen och fujifilmen.
Och av de två så har olympusen störst utbud av gluggar...

Om m4/3 är bra nog, och du gillar mätsökarstuk, titta även på Panasonics nya GM5. Tänk dock på att ju mindre sensor du väljer desto ljustarkare optik behöver du om du skall ha samma möjligheter att leka med kort skärpedjup som du har med fullformat eller APS-C stora sensorer.

En E-M10 med Oly 12/2,0, Oly 25/1,8 alt. Pana/Leica 25/1,4 och en Oly 45/1,8 hamnar ju inom budget.
Fuji XT-1 med 18/2, 35/1,4 & 56/1,2 är ju ingen tråkig setup heller men det växer ju lite i storlek samtidigt som plånboken krymper lite mer.

Och om man vill ha lite fler objektiv att välja på, så kan man köra i stort sett allt som passar Canon FF-kameror, och med dubbla ljusstyrkan och 0,7xbrännvidden, vilket innebär att ungefär samma yta som med EF-S täcks. Speed Booster tar alltså EF, medan EF-S är spärrat, eftersom det kan krocka med optiken. AF och bländare fungerar.
http://nofilmschool.com/2014/08/metabones-canon-ef-mft-speed-booster-gh4-super35-camera

Speed Booster finns också till NEX.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto