Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd Sigma 35 vs Tamron 35

Produkter
(logga in för att koppla)

jeens

Aktiv medlem
Hej, ska köpa ett 35 mm objektiv till Nikon D750. Tänkte direkt på Sigma 35f1.4art men nu finns ju även Tamron 35f1.8.
Någon som kan ge recension på Tamron? Finns det någon fördel med Tamron förutom ett marginellt lägre pris? F1.4 mot F1.8 är ingen större skillnad i mitt fall...

Mvh Jens
 
Tamron även vädertätat, och är ett snäpp mindre och lättare.
Jag valde också mellan dessa och fastnade för Tamron. Stabilisering och mindre format var viktigt för mig, men det hängde också på hur jag tänkte använda objektivet. För mig är 35 mm på fullformat något som ofta används i sociala sammanhang inomhus, då det kan vara skönt att inte ha hur stora fotogrejer som helst.
(Jag hade redan en gammal Nikon 35/2 D, som var ännu mindre, men jag ville ha något optiskt bättre på stora bländare.)
 
Så då kanske man skulle välja Tamron, bildkvaliteten är väl rätt likvärdig....

mvh Jens
 
Så då kanske man skulle välja Tamron, bildkvaliteten är väl rätt likvärdig....

mvh Jens

Finns en begagnad Tamron 35 för 5390:- hos kameradoktorn.se nu.
Annars är Sigma 35mm Art mycket bra. Speciellt skarp på korta avstånd. Att få så bra (mitt)skärpa vid f/1.4 är ganska fantastiskt. Tycker inte att det är något fel på bakgrundsoskärpan heller.
 
Jag har ingen erfarenhet av Tamron men av Sigma. Har 35 och 50 Art.
Bägge två skarpa och kontrastrika gluggar.
Skillnaden mellan 1,4 och 1,8 kanske inte är så stor i bländarsteg men kan ha betydelse för skärpan. En glugg är sällan bäst på största öppningen och även om Sigman är väldigt skarp på 1.4 så är den ännu skarpare på 1.8. Om du skall jämföra dessa två gluggar så gör det på f1.8, men det kanske är självklart.
Jag fick min 5D4 förra veckan och i helgen justerade jag mina Sigma via USB-dock. Blev väldigt många bilder innan de blev bra justerade. Det beror främst på att den inte sätter fokus rätt varje gång. Av 4 bilder så missar den med någon millimeter på 1 bild, ibland 2. Så det krävs lite eftertanke när man skall fotografera. Jag tar alltid flera bilder där jag hämtar fokus mellan varje bild.
Det gör jag även med alla mina Canon-gluggar.
Jag kan inte ge någon uppfattning om mina L-gluggar från Canon då jag lämnar in dessa för justering.
Men trots ovanstående så gillar jag mina Sigma och funderar på en 85:a.
Hoppas det gav lite input till ditt inköp.
 
Jag har ingen erfarenhet av Tamron men av Sigma. Har 35 och 50 Art.
Bägge två skarpa och kontrastrika gluggar.
Skillnaden mellan 1,4 och 1,8 kanske inte är så stor i bländarsteg men kan ha betydelse för skärpan. En glugg är sällan bäst på största öppningen och även om Sigman är väldigt skarp på 1.4 så är den ännu skarpare på 1.8. Om du skall jämföra dessa två gluggar så gör det på f1.8, men det kanske är självklart.
Jag fick min 5D4 förra veckan och i helgen justerade jag mina Sigma via USB-dock. Blev väldigt många bilder innan de blev bra justerade. Det beror främst på att den inte sätter fokus rätt varje gång. Av 4 bilder så missar den med någon millimeter på 1 bild, ibland 2. Så det krävs lite eftertanke när man skall fotografera. Jag tar alltid flera bilder där jag hämtar fokus mellan varje bild.
Det gör jag även med alla mina Canon-gluggar.
Jag kan inte ge någon uppfattning om mina L-gluggar från Canon då jag lämnar in dessa för justering.
Men trots ovanstående så gillar jag mina Sigma och funderar på en 85:a.
Hoppas det gav lite input till ditt inköp.

Tack för bra synpunkter!

mvh Jens
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.