ANNONS
Annons

Köpråd "semesterobjektiv"

Produkter
(logga in för att koppla)

gäddmannen

Aktiv medlem
Hej...
Jag har en Nikon D7100 och vill ha ett så kallat semesterobjektiv
kan lägga ca 5-8000:- på ett bra sådant
Har titta lite på Nikons 18-300 (finns två olika)
och Tamron 16-300
Sigma har säkert ett oxå
vilket ska man ha ?
Gärna komentarer från någon som har eller har testat dessa
eller tips på något annat bra objektiv nytt eller beg
ett plus om det funkar till fullformat oxå
Tittar lite på en beg D700
mvh
Peter Stålblad

Jag skulle INTE välja för stor zoom vilket påverkar bilden negativt. Jag använder 24-70 2.8 till FF som normal och tycker det funkar kanon, annars 16-35 2.8.

/Ulf

Jag skulle INTE välja för stor zoom vilket påverkar bilden negativt. Jag använder 24-70 2.8 till FF som normal och tycker det funkar kanon, annars 16-35 2.8.

/Ulf

Jo jag vet men efter att ha gått runt i London ett par dagar
så vill/kan man inte hålla på att byta objektiv hela tiden
för fotoobjektet "försvinner" snabbt iväg så att säga

Är som sagt var ute efter ett bra/helt okej semester objektiv
och då bara ett att ha på kameran

Jo jag vet men efter att ha gått runt i London ett par dagar
så vill/kan man inte hålla på att byta objektiv hela tiden
för fotoobjektet "försvinner" snabbt iväg så att säga

Är som sagt var ute efter ett bra/helt okej semester objektiv
och då bara ett att ha på kameran

Motsvarande 24-70 på FF tycker jag är ett ypperligt normalformat och ökar chanserna till bra bildkvalite, tex 18-300 låter bättre än vad det egentligen är, typ 24-105 på FF skulle också kunna vara ett ganska bra format -som kompromiss -.

Om du vill kunna zooma in mer med kvalite, 70-200/300 till FF och ett 24-70, då är du hemma ;)

/Ulf

Ska inte påstå att jag har jättebra koll på den här klassen, men har du funderat på Nikons 18-140? Det har förstås inte samma räckvidd som de andra du räknade upp, så om du absolut måste ha räckvidden är det inget alternativ, men efter vad jag hört är det bättre än snittet i superzoomklassen.
Inte för att varje bild man tar måste vara ett tekniskt mästerverk, men det är också lite synd att sätta ett halvdant objektiv på en så fin kamera.

Och om man till äventyrs skulle komma på att teleräckvidden egentligen inte är viktig skulle jag absolut ta en titt på Sigmas 17-50/2,8 OS som säljs en märkbar bit söder om 4 kkr.

Vänta nu. Kollade just på din kameraväska, och du verkar redan ha en 18-200. Jag har fått för mig att Nikons 18-300 optiskt egentligen inte är bättre än 18-200. I det läget skulle jag inte köpa en sådan.

Fotosemester?

Dottern har snott det till sin D3200 :eek:(

Du kanske skall ta semester från fotandet? Lämna kameran hemma och njut av reas och det du ser. Nej, det är inget skämt. Jag har levt många år genom kamerasökaren och insett att man faktiskt missar en hel del som pågår utanför sökaren. Att alltid gå och leta efter bilder i omgivningen begränsar dina möjligheter att uppleva omgivningen.
Här på fotosidan är väl detta hädiskt och straffbart?

Du kanske skall ta semester från fotandet? Lämna kameran hemma och njut av reas och det du ser. Nej, det är inget skämt. Jag har levt många år genom kamerasökaren och insett att man faktiskt missar en hel del som pågår utanför sökaren. Att alltid gå och leta efter bilder i omgivningen begränsar dina möjligheter att uppleva omgivningen.
Här på fotosidan är väl detta hädiskt och straffbart?

kanske det men med stigande ålder förminskas minnesutrymmet
och då behövs lite bilder för att få minnet på rätt spår igen

därför behövs heller inget "värsting" objektiv utan ett som gör vad det ska
tar bilder av god kvalitet inte dessa superbilder där allt är perfekt
utan just semesterbilder och att objektivet håller många år
alltså ett visst kvalitetskrav med andra ord

Som jag skrev i en annan tråd för några dagar sedan. Nikon 18-200 är ett "okej" objektiv. Inte bra på något men acceptabelt på det mesta. Det nyare Nikon 18-140 är skarpare, på vissa brännvidder riktigt skarpt, men den lider av lika mycket distorsion och andra optiska fel som sin äldre bror. Nikon 18-300 är inte alls lika bra. Det når inte ens upp till okej på 300 mm. Jag tror inte att Tamrons objektiv är så mycket bättre heller.

hej..
det blev en NIKON D700 med endast 960 exponeringar inkl batterigreppet
och en NIKON AF NIKKOR 80-200 2,8 d (vrid zoom)
båda till helrätt pris
så nu ska vi prova lite fullformat oxå
mvh
Peter Stålblad

hej..
det blev en NIKON D700 med endast 960 exponeringar inkl batterigreppet
och en NIKON AF NIKKOR 80-200 2,8 d (vrid zoom)
båda till helrätt pris
så nu ska vi prova lite fullformat oxå
mvh
Peter Stålblad

Tungt men bra "semesterpaket" ;-). Inte så mycket på vidvinkelsidan dock, vilket jag själv prioriterar på resor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar