Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd: Prisvärt "allround"-objektiv till EOS400D?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslut110110

Avslutat medlemskap
Hej!

Jo, nu har jag levt med min EOS400D med 18-55 mm objektivet som man fick med i 1 år. Jag känner det nu att jag vill utveckla mig mer nu, man blir väldigt begränsad i sitt fotograferande när man har standardobjektivet. Så nu har jag en fråga (eftersom jag inte kan så mycket om just objektiv, ska läsa in mig på det), men i alla fall, vad finns det för bra och prisvärda objektiv? Jag vill köpa ett som är ganska så "allround". Jag vill kunna gå ganska nära men även kunna zooma, liksom båda delarna. Jag vet inte vad för typ objektiv det blir, men det kan ju ni kanske hjälpa mig med?

Så, vilka objektiv rekomenderar ni? Har en budget på max 5000 kr..

Tacksam för svar!

//Fabian

Du skriver att du känner dig begränsad. På vilket sätt då? Svaret på den frågan är det som kan leda dig fram till vad du bör köpa. Utan att veta något om dina fotovanor/upplevda behov etc. går inte frågan att besvara.

Det är liksom att objektivet jag har nu är kasst på att fokusera, och har dålig skärpa.. Den har helt okej makro, men någon zoom går det inte ens att prata om.. Jag vill ha ett objektiv som har lätt för att fokusera, bra skärpa, kan ta närbilder och zooma bra.

Du är rätt stora krav, vet du det?

Du vill alltså ha ett objektiv som:

1. är allround. Det innebär nog minsta brännvidd på 18mm.
2. har makromöjlighet
3. kan "zooma bra". Det brukar innebära att du vill ha lång brännvidd, säg 100mm och uppåt
4. är skarpt
5. kostar mindre än 5000:-

Det tror jag inte finns! Sigma 18-200 kan passa, men faller väl på punkt 4.

Per.

PS. Bläddra själv bland objektiven på www.cyberphoto.se , klicka på "objektiv", "sök objektiv" och välj "Canon". DS

Jag vet inte som sagt mycket objektiv, så kanske har för stora krav. Men okej, ditt förslag låter ju ändå bra Per. Får väll ta att det blir någon miss på en punkt, Sigma ska ju vara helt okej grejer med. :) Får kolla in mig på det. Gärna fler förlag. :)

---

Edit: Vad säger ni om detta Sigma-objektiv? http://www.cyberphoto.se/info.php?article=18-200osc

FabianWester skrev:
Låter kanon, får titta på detta! :) Är det stor skillnad mellan 125 och 200?

Tja, 60%. Typ.

Jag kan personligen tycka att 125mm räcker fint på ett allroundobjektiv. Vill man komma närmare är det ofta i situationer där man kan tänka sig att byta objektiv.

Den viktiga skillnaden mellan Sigma 18-125 och 18-200 är skärpan.

Per, som läst mätningarna.

@ Per Strömgren

Hmm.. Okej, jag har ingen stor erfarenhet så är svårt för mig att veta vad skillnaden är.. Så, det är inte så mycket "zoomskillnad" mellan de två då eller? Och vad menar du med "som läst mätningarna"?

FabianWester skrev:
@ Per Strömgren

Hmm.. Okej, jag har ingen stor erfarenhet så är svårt för mig att veta vad skillnaden är.. Så, det är inte så mycket "zoomskillnad" mellan de två då eller? Och vad menar du med "som läst mätningarna"?

Skillnaden mellan 125 och 200mm är som mellan 33 och 55mm. Ställ in det på din nuvarande zoom-optik så ser du skillnaden.

Vad jag menade men min passus om mätningarna, är att jag inte har någonsin tagit i dessa objektiv, utan bara kollat mätningarna på www.photozone.de Dessa tycker jag dock verkar mycket vederhäftiga. När de säger att ett objektiv inte är skarpt så brukar det stämma, och det syns också på mätningen.

Per.

Senast ändrad:
50mm vs 200mm är väl 2 ggrs förstoring om man betraktar 50mm som 1:1 ? dock "4x zoom", jag kan ha fel

@ Per

Ja, kollar lite nu på den hemsidan, och 18-125 verkar ju vara bättre enligt deras tester i alla fall.. Ska kolla runt lite mer om de båda (18-125 och 18-200). Ni som har någon av dessa två objektiv eller vet något om de får gärna skriva någon rad. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar