Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

köpråd på startkit. budget: 40000

Produkter
(logga in för att koppla)

bjorman

Medlem
Hejsan!

Detta blir mitt första inlägg här på forumet. Jag är i desperat hjälp av lite guidning då det är dags att inhandla fotoutr.

Ska nu försöka bli mer seriös i mitt fotande och bygga upp portfolio etc. Fotografera tillställningar såsom bröllop och liknande event. Porträtt, naturbilder. Men även på klubbscenen, (liveband på mindre ställen), då jag har en halv fot inne i musiklivet. Dessutom vore det ju roligt på den privata delen att få schyssta bilder på kompisar som åker t.ex snowboard.

Vore jättesnällt om någon kunde guida mig i rätt riktning!

Det enda jag vet egentligen är att jag verkligen är sugen på ett 5d MarkII. Och med den så blir man ju automatiskt lite sugen på "Canon Objektiv EF 16-35mm f/2,8 L USM II". Fast jag vet inte riktigt hur bra den gluggen är till resten av ändamålet.

Sammanfattat:
5D MARKII
"Canon Objektiv EF 16-35mm f/2,8 L USM II"
"Canon Objektiv EF 70-200mm f/4,0 L USM"
+Blixt.

Vad tror ni! Hjälp!! :)

Tack på förhand
Björn

Jag vet ju inte vad du har för utrustning sedan tidigare, men spontant tycker jag att det är ett lite otrevligt glapp mellan de båda objektiv du nämner. Och ska man plåta bröllop och liveband kanske det vore bra med IS på 70-200.

Den kombon är fin om du stänker in ett 50mm 1.4 eller 1.2 där emellan!

Tycker att 16-35 är ett mycket roligt objektiv att använda. Inte för porträtt dock :)

Mvh Gabriel

Spontant skulle jag hellre välja nikon D700, sigma 70-200 f/2.8 (peferkt för porträtt o bröllop) samt nikons nya 16-35 f/4 IS

När det kommer till utrustning tidigare så är det bara en 400d med kitobjektivet 18-55.

Eller ska man strunta i 16-35, (vilket tar emot lite för det verkar vara ett jäkla roligt objektiv) och köra på:

Canon Objektiv EF 70-200mm f/4,0 L USM
Canon Objektiv EF 24-70mm f/2,8 L USM

Visst. Nu är det ju väldigt personligt vilka objektiv som man gillar. Men det är väldigt svårt och veta vad man 'borde' använda.

men du är helt säker på att det är canon o inte nikon som gäller iaf?

1. Filip: Ja när du säger det så där så naturligtvis borde jag ha det. Har suttit och tittat på så många olika varianter nu så jag är lite bortkommen :)

2. Erik: Det måste nog bli Canon känns det som. Har fotat både i Medieutbildningen och privat med Canon de senaste 5-8 åren. Fast skillnaden kanske inte är så pass stor som jag föreställer mig..

IS är väldigt bra att ha. Ett litet tips, det har just kommit en ny version av 70-200 f2.8 IS USM, så det finns många av den gamla versionen till salu just nu. Om du kan tänka dig begagnat så kan du köpa ett sånt ör bara några tusen mer än nypris för IS USM f4.0.

Tillsammans med 5d mark II så får du EF 24-105 f/4 is L för endast 6600:-, vilket är långt under
vad objektivet ligger på begagnat.
Sedan bör du som sagts absolut ha en fast 50:a där 50 f/1.4 är den prisvärdaste (4000:).

Du har fortfarande ca 10 000:- kvar, men stanna upp och kör in dig på dessa grejer ett tag och
känn efter vad du saknar och gå sedan vidare därifrån.

24 mm på en ff är mkt mer vidvinkel än 18 mm på din nuvarande kamera som då motsv ca 29mm.

Så troligtvis blir det på telesidan du kommer vilja utöka, men det återstår som sagt att se.

Skynda långsamt och lycka till !

24-70 och 70-200 känns bättre än kombinationen med 16-35.

Och kan man tänka sig beg köp kanske man kan få in nåt ytterligare objektiv eller ett 70-2000/2,8 som sagt.

Fotografera tillställningar såsom bröllop och liknande event.

Här kommer du ofta vilja ha ett kort tele, gärna zoom för flexibiliteten - 70-200 är det naturliga stället att börja. Det är ett bra objektiv att fotografera människor, enstaka eller i mycket små grupper (2-3 pers) i en rad olika sammanhang. Vid event är inte alltid blixt önskvärt eller idealt, så du kommer mycket snart vilja ha en 70-200/2.8 med IS ... Dyrt, men en sådan oerhört hjälp.

Du kommer nog också vilja ha någon bra vidvinkel för miljöbilder och för bilder på människor där man vill ha mer närvaro och nerv (mer av omgivningen kommer med), så en 16-35 är också mycket logiskt.

70-200 (i alla dess varianter) sköter den saken mycket bra.

Ett lindrigt sagt ganska odefinerad typ av fotografering där du kan använda allt från de mest extrema vidvinklar till långa telen, tilt-/skiftobjektiv och närbildsobjektiv ... Men igen, en 70-200 och en 16-35 är ingen dum start. En packe med mellanringar är ett extremt billigt sätt att göra en 70-200 till ett överraskande bra närbildsobjektiv så kan du vänta ett tag med ett dedikerat makroobjektiv (med vilket du också har glädje av mellanringarna).

Men även på klubbscenen, (liveband på mindre ställen), då jag har en halv fot inne i musiklivet.

Nu börjar jag upprepa mig, men: Här vill du både ha kraftig vidvinkel och lite tele, plus bra ljusstyrka och gärna stabilisering (i alla fall på telet. Så ... 70-200 och 16-35 är en bra början här med.

Dessutom vore det ju roligt på den privata delen att få schyssta bilder på kompisar som åker t.ex snowboard.

Gissa en gång vad du ofta kommer vilja ha här? :) Jodå, tele och vidvinkel.

Det enda jag vet egentligen är att jag verkligen är sugen på ett 5d MarkII.

En grymt bra kamera till det mesta, förmodligen just nu den mest kompletta "allt-i-ett-kameran" för både entusiaster och yrkesfotografer. Ett mycket bra ställe att börja med hög upplösning för omorgsfulla bilder (porträtt, natur, landskapsbilder), med bra ljuskänslighet där du inte kan eller vill använda blixt som hjälp- eller huvudljus (event, bröllop, klubbscen, naturbilder). Kanske inte världens mest avancerade autofokus, men långt bättre än sitt rykte.

Och med den så blir man ju automatiskt lite sugen på "Canon Objektiv EF 16-35mm f/2,8 L USM II". Fast jag vet inte riktigt hur bra den gluggen är till resten av ändamålet.

Dyr, men bra och ruggigt användbar i en lång rad sammanhang.

Samma gäller för en 70-200/2,8 IS - som andra påpekat har den nyss uppgraderats vilket borde göra det lättare att hitta begagnade till vettiga priset.

Så:

Sammanfattat:
5D MARKII
"Canon Objektiv EF 16-35mm f/2,8 L USM II"
"Canon Objektiv EF 70-200mm f/4,0 L USM"
+Blixt.

Jag skulle uppgradera 70-200, minimum till f4-varianten med stabilisering (IS), men helst till 2.8-versionen - det där extra bländarsteget är ofta oerhört hjälpsamt. Men ... Så där det ju det där med budget o sånt :)

Blixt, ja definitivt, men jag skulel nog satsa på en 50/1,4 först. Ett litet, smidigt och inte allt för dyrt objektiv som ger dig två bländarsteg till utöver 2.8-objektiv, grymt smidigt när du skall trängas eller inte vill se för skräckinjagande ut (en 70-200 är rätt stor), smidig när du bara vill ha kameran med dig för säkerhets skull och inte vill bära onödig vikt ... Kort sagt, ett mycket bra allt-i-allo-objektiv. Jag skulle definitivt köpa ett sådant och en blixt före 24-70/2,8 som visserligen också är grymt användbart och ett objektiv du förr eller senare kommer vilja ha ...

Men börja med tele och vidvinkel, täck (nåja) mellanområdet med en 50:a och kör så ett tag tills du fotograferat ett tag och upptäckt vilka brännvidder som behövs för just ditt sätt att fotografera. Alla fotografer är olika och har sitt eget sätt att närma sig sina motiv. Du kanske upptäcker att du kan skippa både 70-200 och 16-35 och i stort sett enbart vill köra med ljusstarka fasta objektiv. Eller att det är just en 24-70 du skall ha och nästan inget annat. Eller någon annan kombination. Men en vidvinkelzoom och en telezoom är en mycket bra start, plus att jag som sagt skulle fylla på med en 50:a som är både billig (allt är relativt :), liten och smidig.

Då beslutsångesten är total fortsätter min jakt.

Kan ev detta paket vara ett bra alternativ till det första?

5d mark ii
Canon 16-35 2.8
Tamron 28-75 2.8
Canon 50mm 1.4

Vet inte riktigt. Det känns som om jag har mer nytta av 28-75mm 2.8 + 50mm 1.4 än "bara" ett 70-200 4 IS. Eller är jag ute och cyklar här?

eller kanske ett Canon EF 135mm f2,0L om man orkar fotzooma! jag e riktigt sugen på ett sådant :)

5d mark ii
Canon 16-35 2.8
Tamron 28-75 2.8
Canon 50mm 1.4

Vet inte riktigt. Det känns som om jag har mer nytta av 28-75mm 2.8 + 50mm 1.4 än "bara" ett 70-200 4 IS. Eller är jag ute och cyklar här?

Du får alltså mer tele med din nuvarande 18-55 på 400d än vad du får med 28-75 på en 5d.
med andra ord det här sista paketet är knappast något jag skulle satsa på, lite kaka, på kaka,
på kaka. Till en ff kommer du behöva mer på telesidan, annars kan du t.ex glömma snowboardplåtningen. men tycker du att din 18-55 är fullt tillräcklig idag,så......,men det betvivlar
jag.

5d mark ii
Canon 16-35 2.8
Tamron 28-75 2.8
Canon 50mm 1.4

En allmän observation: Visst kan du få någon marginell rabatt om du köper allt på en gång, men vore det kanske inte läge att t.ex. börja med en Eos 5D Mark II + en 50/1,4 och ägna lite tid åt att utforska kameran och lära känna den - man kan göra mer än man tror med en 50:a ... :)

Då har du lagt ut 25000 kronor och så kan du i lugn och ro fundera vidare och kanske spara ihop någon eller ett par tusenlappar till medan du skannar av begagnatmarknaden efter lämpliga saker. Såg t.ex. just en 16-35/2,8 (inte version II dock) på Blocket för 8000 kr - sådana prylar dyker upp hela tiden. Kanske hittar du då om ett tag en 70-200/2,8 IS för, tja, vad kan de gå för begagnade? 12000-15000 kr?

Lite annan infallsvinkel

Vill bara tipsa om att det finns massor med begagnat och "piratoptik", som funkar grymt bra. Visst, original och nytt är fantastiskt och lyxigt. Men för att få jobbet gjort i hög kvalitet, funkar oftast även billigare alternativ. Att köpa en hel proffsutrustning på ett bräde är få förunnat. Det finns ju en hel del kringutrustning som också borde finnas med. Dessutom är ofta alternativen inte synbart sämre. Tjänar man sedan ok, så kan man alltid sälja beg optik igen utan större förlust och köpa original.

5DmkII nytt. ca 20000
450D beg reservkamera. 2500? (bröllop o andra fotojobb reserv ett måste.)
17-35/2,8 Sigma beg 2500?
Canon 85/1,8 beg 3000
Sigma el Tamron 70-200/2,8 ca 6000 beg
Extra batterier och trådutlösare ca 1000kr
Blixt 2500?
Stativ + stativhuvud 1500 nytt
Bra väska 1000 nytt
ca 40000
Sedan tillkommer massa för senare tillfälle
Extra blixt. Blixtstyrning. Studioblixt/batteriblixtaggregat, reflexskärm, polfilter, bra dator/datorskärm och mjukvara, macroobjektiv, 50/1,5, 24-70/2,8 el liknande, UV filter, Blixttillbehör, fond+ fondstativ mm mm.

Alltså, lägg inte för mycket pengar på några få grejor. Var sparsam, leta begagnat och lite "ej original". Se till så pengarna räcker till runtomkringgrejor, som ger möjlighet till bilder som annars inte varit möjliga. När du sedan tjänar goa slantar som framgångsrik fotograf, uppgradera efter hand. Med 5DmkII kommer du känna att du har de proffsverktyg du behöver för att grejorna inte ska vara begränsande. Du får så att säga rätt känsla från prylarna. Sätter du sedan helt ok objektiv på så blir det bra. Jag tror de flesta yrkesfotografer har börjat med beskedliga grejor, och sedan efter hand som de första 10 åren byggt upp och årligen uppgraderat till en standard som är hållbar. Gör du grymma bilder är det inte en djävel som ser om du använt "tjingtjong" eller Canon original nytt av senaste modell. Däremot kommer du hela tiden komma på att ,"den prylen, eller det extra objektivet" hade varit perfekt att ha för att kunna genomföra ett visst jobb). Sedan hänger det mycket mer på dig som fotograf, att klämma ut max ur grejorna. I 90% av fallen är det inte objektiven som är begränsningen, utan fotografen.
MVH, Niclas

Total kortslutning i hjärnan. Andas, äter och drömmer olika objektiv.

Kanske håller på och förhasta mig. Viljan/Suget överträffar verkligheten och vad som egentligen är nödvändigt. Andas. Börja någonstans. Gå vidare sedan när man märker vilket behov som finns.

Återigen. Tack för alla tips och råd

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar